ایجاد نفرت از اسلام؛ هدف مستشرقان افراطی
کد خبر: 4185830
تاریخ انتشار : ۱۳ آذر ۱۴۰۲ - ۱۴:۲۷
حجت‌الاسلام عباس‌علی براتی مطرح کرد:

ایجاد نفرت از اسلام؛ هدف مستشرقان افراطی

عضو هیئت علمی جامعه‌ المصطفی(ص)، با بیان اینکه مرکز مطالعات سواس، مرکزی اطلاعاتی و سیاسی است و یک مرکز مطالعات قرآنی در داخل خود ایجاد کرده است، گفت: در فرانسه هم دانشگاه‌ها، مرکز مطالعات قرآنی دارند که عمدتا با نگاه خصمانه و دشمنانه فعالیت می‌کنند و هدفشان ایجاد اسلام‌فوبیا است.

عباسعلی براتیبه گزارش ایکنا، حجت‌الاسلام والمسلمین عباس‌علی براتی؛ عضو هیئت علمی جامعه‌ المصطفی(ص)، 12 آذر ماه در نشست علمی «قرآن‌پژوهی در موسسه سواس لندن در مطلع قرن بیست و یکم» با بیان اینکه امروز قرآن‌پژوهی در غرب رشد کرده است و بیشتر دانشگاه‌ها و مراکز غربی مطالعات و پژوهش‌های قرآنی دارند، گفت: وضعیت امروز مانند گذشته نیست که صرفا تعداد افراد محدودی وارد این نوع مطالعات شوند. 

وی با بیان اینکه مؤسسه سواس در انگلیس یکی از این مؤسسات است و صحبت بنده ناظر به آثار و نظریات برخی از افراد افراطی در این مؤسسه در 50 سال اخیر است، ادامه داد: فعالیت این مؤسسه به مؤسسات دیگری هم سرایت کرده است؛ از جمله افرادی که در این مؤسسه استاد بوده‌اند برنارد لوئیس یا جان ونزبرو هستند که هر دو در اینجا درس‌خوانده و تدریس کرده‌اند و حلقه‌ای از شاگردان ایشان مانند مایکل کوک و خانم پاتریشیا کرون هم در این مؤسسه فعالیت داشته‌اند.

عضو هیئت علمی جامعه المصطفی اضافه کرد: نظریاتی هم که این شاگردان صادر و کتبی هم که نوشته‌اند متاثر از استادشان ونز برو بوده است. اینها نظریات بسیار تندی نسبت به اسلام و قرآن داشتند و بعضا چون مشاوران دولت‌های غربی مانند آمریکا و انگلیس و ... شدند، دیدگاه شکاکیت افراطی و دشمنانه را به مسئولان و سیاستمداران و جوامع غربی تزریق کردند. کرون با کمک مایکل کوک کتابی را درباره حضرت هاجر نوشته‌ و در این کتاب به نگاه خصمانه هاجر نسبت به فرزندش تاکید می‌کند تا بگوید همه اسلام و مسلمین پیرو هاجر هستند؛ او با استناد به این نگاه غلط براساس برخی گزارشات تورات، این نتیجه غلط را به اسلام و مسلمین نسبت می‌دهد.

دیدگاه افراطی برخی مستشرقان

وی تاکید کرد: افراط‌گرایی این افراد تا جایی پیش رفت که منکر وجود مقدس نبی اکرم(ص) شدند و برای زیرسؤال بردن قرآن و اسلام، مکتب و روش انتقادی تاریخی را تاسیس کردند و گفتند ما به منابع اسلام مطمئن نیستیم لذا برای شناخت اسلام و پیامبر و قرآن از منابع دشمنان اینها استفاده می‌کنیم. به همین دلیل اصالت و حقانیت قرآن را زیر سؤال بردند و گفتند که سامریان که فرقه‌ای از یهودیان هستند اسلام را ایجاد کردند و جالب اینکه به سامری استناد کرده‌اند که خود یهودیان هم او را قبول ندارند.

براتی با بیان اینکه اینها به دنبال اسلام‌فوبیا هستند، تصریح کرد: معنای دقیق اسلام‌فوبیا، نفرت از اسلام است نه اسلام‌هراسی که به غلط در رسانه‌های ما رواج یافته است. از زمانی که انقلاب اسلامی شروع شد آن‌ها هم با نوشتن کتاب و مقاله و رمان و ساخت فیلم و سخنرانی مسئولانشان، اسلام‌فوبیا را شروع کردند. بعدها هم مؤسسه‌ای در فرانسه از این خط پیروی کرد و قرآن مورخان را چاپ کرد تا قرآن مسلمین را زیر سؤال ببرند. به جای اینکه از قرآن و تاثیرات مثبت قرآن سخن بگویند و آن را مورد توجه قرار دهند فرضیه بی‌مبنایی را پیش روی خود گذاشتند ولی هرقدر هم دست و پا زدند نتوانستند اثبات کنند.

ایجاد نفرات از اسلام؛ هدف مستشرقان افراطی

براتی با بیان اینکه مرکز مطالعات سواس، مرکزی اطلاعاتی و سیاسی است ولی باز یک مرکز مطالعات قرآنی در داخل خود ایجاد کرده است، گفت: در فرانسه هم دانشگاه‌ها، مرکز مطالعات قرآنی دارند که عمدتا با نگاه خصمانه و دشمنانه فعالیت می‌کنند و هدفشان همانطور که بیان شد ایجاد اسلام‌فوبیا است.

این پژوهشگر با بیان اینکه برخی از مستشرقان مدعی هستند که اسلام کپی ادیان قبلی است، اظهار کرد: به فرض آن‌که شباهت‌هایی میان قرآن و اسلام با مسیحیت و یهودیت باشد ولی دلیلی برای اقتباس و کپی‌برداری نیست بلکه نشان‌دهنده آن است که ادیان همگی از یک خانواده هستند. زبان عربی و عبری هم با آرامی و سریانی و ... مشترکاتی دارند ولی دلیل آن نیست که یکی از دیگری کپی‌برداری کرده باشد. قرآن هم فرموده است:  مِلَّةَ أَبِيكُمْ إِبْرَاهِيمَ ۚ هُوَ سَمَّاكُمُ الْمُسْلِمِينَ مِنْ قَبْلُ ...؛ یعنی نام اسلام را حضرت ابراهیم(ع) مطرح کرده است زیرا هر کسی خود را تسلیم خدا قرار دهد مسلمان است.  

عضو هیئت علمی جامعه المصطفی با بیان اینکه متاسفانه بیشتر مردم در غرب بی‌دین هستند و به ادیان مسیحی و یهودی هم پایبندی ندارند، گفت: این مستشرقان چون با چنین جامعه‌ای مواجه هستند تلاش می‌کنند تا اسلام را هم بدون ریشه و کپی‌برداری از مسیحیت و یهودیت بدانند و آن را فرقه‌ای منزوی و منحرف معرفی کنند ولی اساسا هیچ مدرک و سندی ندارند لذا طرح فرضیه آن هم غلط است چه رسد که کسی بخواهد دنبال اسنادی برای اثبات برود.

کبر و غرور؛ مانع اصلی فهم حقیقت

وی با بیان اینکه این کارها به خاطر ایستادگی و مقاومت مسلمین در برابر استعمارگری آنان است، اظهار کرد: در سوره اعراف آمده است کسانی که قرآن را نمی‌فهمند مانع آنان، مشکل روانی کبر و غرور است؛ سَأَصْرِفُ عَنْ آيَاتِيَ الَّذِينَ يَتَكَبَّرُونَ فِي الْأَرْضِ بِغَيْرِ الْحَقِّ وَإِنْ يَرَوْا كُلَّ آيَةٍ لَا يُؤْمِنُوا بِهَا...؛ یعنی مشکل اصلی آنان کبرورزی است زیرا قرآن نکاتی دارد که باعث هدایت انسان و حتی پیشرفت و رشد مادی و علمی آنان است ولی اینها نمی‌خواهند زیر بار این مسئله بروند.

وی تاکید کرد: در حالی که انسان عالم باید همیشه در جست‌وجوی حقیقت باشد نه اینکه فرضیه‌ خودساخته بسازند و دست و پا بزنند تا دیدگاه خصمانه‌ای جا بیفتد مخصوصا اینکه شما خاورشناس هستید نه ردیه‌نویس؛ اگر ارباب کلیسا در قرون گذشته چنین کارهایی می‌کردند باز قابل توجیه بود زیرا اساسا آنها دنبال مجادله دینی بودند ولی شما باید بدون حب و بغض، حقیقت را کشف کنید؛ آن هم مؤسساتی مانند دانشگاه پاریس و نوتردام و ...

عضو هیئت علمی جامعه المصطفی با بیان اینکه آیا وظیفه مراکز علمی در درجه اول یافتن حقیقت علمی بدون تاثیرپذیری از فرهنگ و فکر حاکم نیست، گفت: آیا رسالت اینها آن است که پارادایم غرب را تقویت کرده و پارادایم مقابل را زیر سؤال ببرند یا اینکه علم باید دنبال کشف حقیقت باشد. آیا شما قصد دارید نظریات خاص برخی از افراطیون مانند صهیونیست‌ها را تقویت کنید یا قصد دارید حقیقت را تقویت کنید؟

براتی بیان کرد: متاسفانه این نوع کارها را با لباس و پوشش علم هم انجام می‌دهند و می‌گویند روش ما انتقادی تحلیلی است یعنی فقط ما اطلاعات دشمنان اسلام و قرآن را ملاک قرار می‌دهیم ولی آیا چنین چیزی در علم پذیرفته است؟ آیا خود عالمان غربی چنین روشی را می‌پذیرند؟

نژادپرستی صهیونیست‌ها

وی ادامه داد: جان ونزبرو و برنارد لوئیس، سردمداران این نوع جریانات هستند و سرچشمه فعالیت فکری آنان ریشه در صهیونیسم دارد که حتی مبتنی بر دین یهود و حضرت موسی(ع) هم نیست بلکه اینها قوم یهود را بهانه قرار داده‌اند و می‌گویند ما قصد داریم دولت برای یهودیان درست کنیم؛ هدف اینها دین الهی و اجرای حاکمیت و ارزش‌های الهی نیست بلکه فقط می‌گویند هدف ما تشکیل یک دولت برای قوم و نژاد یهود است.

استاد جامعه المصطفی تصریح کرد: اینها مسیحیت و عهد جدید و قدیم را هم زیر سؤال بردند و ادعیه و نیایش‌ها و حتی کتاب مقدس را هم تحریف کرده و تغییر دادند و قصد دارند همان کاری را که با تورات و انجیل کردند با قرآن هم بکنند تا قرآن و اسلام از صحنه فکر و عمل بیرون برود. اینها این کار را نتوانستند با روش علمی انجام دهند لذا از روش غیرعلمی و مغرضانه استفاده کردند و این در حالی است که ما از خود منابع دینی آنان نسبت به خودشان قضاوت می‌کنیم.

رد پذیرش مناظره

وی افزود: گذشته از این، چنین افرادی عمدتا اطلاعات غلطی نسبت به قرآن دارند مثلا می‌گویند تدوین قرآن به چند ده سال بعد از پیامبر(ص) بر می‌گردد در حالی که قرآن در دوره پیامبر(ص) جمع‌آوری شد. حتی بارها ما از استادان این مؤسسه برای مناظره دعوت کردیم ولی نمی‌پذیرند و حاضر نیستند در آرای غلطشان هم تجدید نظر کنند.

براتی اظهار کرد: البته مطرح شده است که خانم کرون که بعدا در آمریکا زندگی کرد در اواخر عمر گفت که من آن وقت شور جوانی داشتم و چنین مطالبی بیان کردم ولی الان این نظر را ندارم؛ البته باید در این باره هم تحقیق شود تا صحت و سقم این مسئله را متوجه شویم؛ کسانی چون ونزبرو و هنری کیسینجر هم در زمره چنین افرادی بودند که با داده‌های مبتنی بر اطلاعات ناقص و پوچ، واسطه شدند تا جنایات بزرگی توسط کشورهایشان در جهان صورت بگیرد.

وی با بیان اینکه اسلام و قرآن بر تفکر و تدبر و پیروی از علم تاکید فراوانی دارد ولی اینها را کنار گذاشته و با رویکرد متعصبانه سراغ چنین تحقیقاتی رفتند، اضافه کرد: البته کسانی مانند هانری کربن هم در بین آنان بودند که تقریبا با آغاز پیروزی انقلاب، وفات کرد؛ ایشان جزء مستشرقینی بود که منصفانه به تحقیق پرداخت و وقتی حق را دید، پذیرفت. ولی الان مطالعات قرآنی در غرب به سمتی می‌رود که اساس همه چیز را منکر می‌شوند و هیچ نکته مثبتی در قرآن و اسلام نمی‌بینند، آیا اینها تحت تاثیر جو نیستند؟ آیا اسیر احساسات‌ شدن در علم جایی دارد؟

براتی تصریح کرد: یکی از مراکزی که به این سمت رفته است و برخی از استادان این مؤسسه و شاگردانشان به سمت این نوع رویه افراطی رفتند مؤسسه سواس است که متاسفانه با دقت علمی سراغ این نوع مطالعات نمی‌روند. مثلا برنارد لوئیس، جهان اسلام را شیطان مجسم معرفی می‌کند در حالی که او نمی‌داند همین مسلمین در گذشته سابقه تمدنی دارند و امروز هم اندیشمندان و توانمندی‌های زیادی در این کشورها وجود دارد و این نوع سخنان کاملا غیرعلمی و جانبدارانه است.

وی با بیان اینکه قرآن به ما فرموده است که حب و بغض را در عدالت دخالت ندهید، گفت: قرآن تاکید دارد که حتی در جنگ هم عدالت را از دست ندهید و بغض زیاد و محبت افراطی سبب خروج شما از دایره عالت نشود زیرا عدالت به تقوا نزدیکتر است. دین نیامده است که با انسان و علم بجنگد ولی هر چیزی را هم که ولو بد باشد تایید نمی‌کند و با مسائل ضد انسانی و الهی برخورد می‌کند. حالا آیا این افراد که مدعی مظهر تمدن و مدیریت دنیا هستند به این نوع مسائل توجه دارند؟ حتی دموکراسی هم که از آن سخن می‌گویند اشاره به عدالت دارد و ما معتقدیم که باید در عرصه علمی هم، دموکراسی حاکم باشد.

براتی با بیان اینکه اسرائیل خود را مظهر تمدن غرب می‌داند ولی آیا همه اندیشمندان غربی هم این مظهر تمدن غربی را قبول دارند، اظهار کرد: آیا این گروه از استادان و شاگردان سواس باید الگوی ما برای مطالعات ادیان دیگر و ادیان شرقی و ... باشند؟ آیا رژیم صهیونیستی واقعا نماد تمدن غرب است؟ ما معتقدیم که تمدن این است که علمی کار و هر پدیده با شواهد فراوان اثبات شود.  

انتهای پیام
captcha