هدف تربیت آماده‌سازی متربیان برای برپایی تمدن نوین اسلامی باشد
کد خبر: 4185942
تاریخ انتشار : ۱۴ آذر ۱۴۰۲ - ۰۹:۱۳
نماینده ولی‌ فقیه در آذربایجان‌شرقی:

هدف تربیت آماده‌سازی متربیان برای برپایی تمدن نوین اسلامی باشد

حجت‌الاسلام آل‌هاشم، با بیان اینکه تربیت صحیح جسمی و روحی باعث شکوفایی استعدادهای ذاتی بشر و تعالی حقیقی است، اظهار کرد: هدف کلی جریان تربیت باید آماده‌سازی متربیان برای برپایی مدینه فاضله و تمدن نوین اسلامی باشد.

حجت الاسلام آل هاشم، امام جمعه تبریز

به گزارش ایکنا از آذربایجان‌شرقی، به نقل از روابط عمومی اداره‌کل آموزش و پرورش استان، حجت‌الاسلام والمسلمین سید محمدعلی آل‌هاشم، نماینده ولی‌ فقیه در استان و امام جمعه تبریز، روز گذشته، 13 آذرماه، در نشست کمیته همکاری‌های آموزش و پرورش و حوزه‌های علمیه منطقه چهار کشوری در تبریز، مدرسه را مهم‌ترین نهاد تربیتی مطرح کرد و گفت: همه امکانات کشور باید در اختیار امر تربیت قرار گیرد.

وی با بیان اینکه دستیابی به ارزش‌ها و آرمان‌های متعالی و نظام اسلامی مستلزم تلاش همه جانبه در تمام ابعاد علمی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی است‌، افزود: نظام تعلیم و تربیت از مهم‌ترین زیرساخت‌های تعالی همه جانبه کشور و ابزار اساسی برای ارتقا شایستگی‌های سرمایه انسانی کشور در عرصه‌های مختلف است.

 آل‌هاشم، با اشاره به چند ساحتی بودن تعلیم و تربیت در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، بیان کرد: به نظر می‌رسد نظام یکپارچه تربیتی، حلقه مفقوده نظام آموزشی از مدرسه گرفته تا خانواده، مسجد، جامعه و دانشگاه بوده و یکپارچه‌نگری مهم‌ترین و اصلی‌ترین هدف سند تحول است.

امام جمعه تبریز، با تأکید بر تقویت شایستگی اعتقادی و حرفه‌ای مدیران و معلمان، تقویت ایمان و بصیرت دانش‌آموزان را بسیار حائز اهمیت عنوان کرد و گفت: توجه به تربیت تمام ساحتی برای گسترش عدالت آموزشی، افزایش مشارکت و اثربخشی خانواده در نظام تعلیم و تربیت و به بار آوردن انسان موحد، مؤمن، معتقد به معاد و آشنا و متعهد به مسئولیت‌های عدالت‌خواهانه و صلح‌جویانه ضروری است.

وی تأکید کرد: باید بیش از این در رابطه با مسائل پرورشی دانش‌آموزان تلاش کنید؛ چرا که اکنون دشمنان دانش آموزان را هدف قرار داده‌اند.

آل‌هاشم، با بیان اینکه تربیت صحیح جسمی و روحی باعث شکوفایی استعدادهای ذاتی بشر و تعالی حقیقی است، اظهار کرد: هدف کلی جریان تربیت باید آماده‌سازی متربیان برای برپایی مدینه فاضله و تمدن نوین اسلامی باشد؛ اما این آمادگی در صورتی محقق خواهد شد که متربیان در تمامی ابعاد به شکل یکپارچه در راستای شکل‌گیری جامعه صالح براساس معیارهای نظام اسلامی تکوین و تعالی یابد.

نماینده ولی‌ فقیه در آذربایجان‌شرقی، گفت: انسان نقش اساسی در شکل‌گیری هویت فردی و جمعی خود و تشکیل جامعه صالح دارد؛ از این رو لازم است با درک موقعیت خود و دیگران و با استناد بر اعمال فردی و جمعی مبتنی بر معیارهای اسلامی در تحقق هدف کلی تربیت بکوشد و نقش هر یک از بازیگران عرصه آموزش و پرورش اعم از خانواده، معلم، مدرسه و رسانه در فرایند تربیت از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

وی با اشاره به تقدم پرورش بر آموزش، بیان کرد: چالش‌های تربیتی بر بعد آموزشی تقدم دارند. رشد و تکامل تدریجی بوده و باید تربیت نیز در کنار آموزش به عنوان یکی از مهم‌ترین کارکردهای نظام آموزشی به شمار آمده و هدف غایی نظام تعلیم و تربیت و پرورش سرمایه انسانی به عنوان قوه عاقله جامعه باشد.

 آل‌هاشم اظهار کرد: امروزه آینده جامعه ارتباط تنگاتنگی با تربیت دانش‌آموزان دارد و تغییر در رویکردها و روش‌های تربیتی ضروری بوده و به روش‌های پرورشی متفاوتی نیاز دارد؛ چرا که امروز نسل جدید در زمینه فناوری‌های نوین مانند هوش مصنوعی، رباتیک و زبان‌های خارجی، مسلط‌تر از نسل‌های قبل بوده و روش‌های سنتی دیگر جواب نمی‌دهند.

انتهای پیام
captcha