یکی از اهداف دانشگاه علمی کاربردی هوشمندسازی دانشگاه است
کد خبر: 4186454
تاریخ انتشار : ۱۶ آذر ۱۴۰۲ - ۱۳:۱۱
رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی خراسان رضوی:

یکی از اهداف دانشگاه علمی کاربردی هوشمندسازی دانشگاه است

رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی خراسان رضوی گفت: جذب دانشجویان در بازار کار از اهداف مهم این دانشگاه به شمار می‌رود و یکی دیگر از اهداف ما که در حال اجرایی شدن است، هوشمندسازی دانشگاه است.

محمدجواد سلجوقی، رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی خراسان رضویبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی، محمدجواد سلجوقی، رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی خراسان رضوی، شامگاه ۱۵ آذر در مراسم بزرگداشت روز دانشجو که در مجتمع شریعتی جهاددانشگاهی خراسان رضوی برگزار شد، با بیان اینکه در برنامه‌های توسعه، بیشترین سهم به آموزش‌های مهارتی تخصیص داده شده است، اظهار کرد: در برنامه ششم ۳۰ درصد و در برنامه هفتم بیش از ۵۰ درصد از آموزش‌ها مربوط به آموزش‌های عالی مهارتی می‌شود و دانشگاه علمی کاربردی خراسان رضوی، در حوزه اشتغال‌زایی و رفع معضل بیکاری نقشی اساسی ایفا می‌کند.

وی افزود: خراسان رضوی به‌عنوان دومین استان از لحاظ جمعیتی و دارا بودن بیشترین تعداد شهرستان، در زمینه‌های کشاورزی، صنایع، خدمات و ... بسیار شاخص و سرآمد است، همچنین خراسان رضوی بعد از استان تهران دومین استان از نظر تعداد دانشجو است، لذا امیدواریم این جایگاه را بیشتر از گذشته حفظ کرده و رشد دهیم.

رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی خراسان رضوی ادامه داد: هنگامی‌که این دانشگاه دوره‌ای را برای برگزاری درخواست می‌کند، بر ضرورت آن تأکید و تقاضا دارد که مشابه آن برگزار نشود، زیرا این دانشگاه به بهره‌وری و کارآمدی توجه ویژه‌ای می‌کند و از منابع دولتی بهترین استفاده را می‌برد، همچنین بیشتر دانشگاه‌های علمی کاربردی به صورت خودگردان اداره می‌شوند و از درآمدهای داخلی خود، مخارج و هزینه‌ها را کنترل و تأمین می‌کنند و این در صورتی است که ماهیت دانشگاه علمی کاربردی دولتی است و زیر نظر وزارت علوم تأسیس شده و اداره می‌شود.

سلجوقی بیان کرد: در خراسان رضوی سهم صنعت از کل اشتغال استان ۳۴ درصد است، و ۳۱ درصد از دانشجویان ما نیز در این بخش مشغول‌اند، همچنین در بخش خدمات که ۴۶ درصد از کل اشتغال استان را تشکیل می‌دهد نیز ۴۶ درصد از دانشجویان مشغول به کار هستند، سهم کشاورزی از کل اشتغال استان نیز حدود ۲۰ درصد است که متأسفانه در این بخش سهم دانشگاه ما از این عدد کمتر است، البته درصدی از دانشجویان در بخش فرهنگ وهنر و... مشغول هستند که جمعیتی حدود ۱۰ هزار نفر در سطح استان را تشکیل می‌دهند.

وی با بیان اینکه هزینه ثابت این دانشگاه از دیگر مراکز آموزشی بسیار کمتر است، افزود: زیرا این دانشگاه در کنار صنعت حرکت کرده و به همین دلیل شهریه کمتری از سایر دانشگاه‌ها دریافت می‌کند، دانشگاه علمی کاربردی در دولت جدید ۱۲۱ برنامه و هدف جدید برای خود تعریف کرده است.

رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی خراسان رضوی با بیان اینکه بیش از ۷۰ درصد از دانشجویان این دانشگاه جذب بازار کار شده و در حرفه‌های مختلف مشغول هستند، گفت: جذب دانشجویان در بازار کار از اهداف مهم این دانشگاه به شمار می‌رود، یکی دیگر از اهداف ما که در حال اجرایی شدن است، هوشمندسازی دانشگاه است که امیدواریم در پایان سال جاری و ابتدای سال آینده نتایج مهم و مؤثری را در این راستا مشاهده کنیم، همچنین سنجش صلاحیت حرفه‌ای نیز که از اهداف ما محسوب می‌شود، عامل مهمی برای تمایز این دانشگاه به حساب می‌آید.

سلجوقی با بیان اینکه این مرکز با بیش از ۲۵۰۰ مدرس در ۲۵ شعبه و با ۲۴۳ کد رشته در سطح استان مشغول به کار است، اظهار کرد: این بیانگر تنوع، جایگاه و اهمیتی است که دانشگاه علمی کاربردی به دانشجویان و آموزش‌های مهارتی اختصاص داده است، زیرا اینگونه آموزش‌های کاربردی و مهارتی مستقیماً شغل را به وجود می‌آورد و در آینده دانشجویان تأثیر بسزایی می‌گذارد، البته این دانشگاه تنها دانشگاهی است که در اساس‌نامه خود در کنار آموزش‌های بلند مدت، آموزش‌های کوتاه‌مدت را جای داده است و آنها را ارائه می‌کند.

وی در خصوص ناپایداری مشاغل در جامعه گفت: تغییرات تکنولوژی، رشد فناوری و... باعث ناپایداری مشاغل در سطح جامعه شده است و تنها عاملی که می‌تواند در این امر تأثیرگذار باشد و موجب پایداری مشاغل شود همین آموزش‌های کوتاه‌ مدت است که برای توسعه افراد در شغلشان اهمیت دارد.

انتهای پیام
captcha