مناره‌ برای نماز ساختیم اما امثال بلال حبشی را نساختیم
کد خبر: 4187435
تاریخ انتشار : ۲۱ آذر ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۴
حجت‌الاسلام قرائتی:

مناره‌ برای نماز ساختیم اما امثال بلال حبشی را نساختیم

رئیس ستاد اقامه نماز با بیان اینکه امروز برای نماز مناره‌ها را ساخته‌ایم، اما اشخاصی مانند بلال را نساخته‌ایم، گفت: در حوزه نماز فارغ‌التحصیل نداریم؛ ما حق نماز را به خوبی به جا نیاوردیم و باید در این زمینه تصمیم گرفته و کوشا باشیم.

قرائتیبه گزارش خبرنگار ایکنا، چهارمین اجلاس نماز استانی ویژه استان تهران با عنوان «نماز نسل نو با تمرکز بر نقش مدرسه، مسجد و دانشگاه» امروز، ۲۱ آذرماه در محل سالن همایش‌های شرکت برق منطقه‌ای تهران برگزار شد.

حجت‌الاسلام والمسلمین محسن قرائتی، رئیس ستاد اقامه نماز کشور طی سخنانی در این مراسم اظهار کرد: یک طرف نماز زایشگاه و طرف دیگر آن قبرستان است. اذان در گوش فرزندان تازه متولد شده خوانده شده و برای انسان در حال مرگ نیز نماز خوانده می‌شود. خداوند به پیامبران الهی دستور نماز داده است.

وی نماز را معجون مهندسی خدایی خواند و گفت: بدن نوزاد به همه ویتامین‌ها نیاز دارد که همگی در شیر مادر جای دارد. انسان اگر نماز بخواند تمامی کار‌های او درست خواهد شد. کمالی جز نماز پیدا نمی‌کنیم. ماه و خورشید و ستارگان در نماز اثر دارند. حق معاد، توحید، عدالت، نظم، آب و خاک نیز در نماز قرار دارد.

قرائتی بیان کرد: حق همسر، استفاده از عطر و گلاب، مسواک و همه چیز در نماز قرار دارد. ما قدر نماز را نشناخته‌ایم. باید از خود بپرسیم که آیا در طول عمر خود دو رکعت نماز واقعی خوانده‌ایم. نماز نسبت به گذشته خیلی بهتر شده، اما نسبت به آنچه در این زمینه باید باشیم، ضعیف هستیم.

وی افزود: در رابطه با مسئله نماز و بجای آوردن آن، انسان‌های گوناگونی وجود دارند. امروز باید تصمیم بگیریم که در آستانه ماه رجب و شعبان و رمضان، هر شب یک آیه از قرآن را خوانده و بررسی کنیم. امروز اگر روحانیون ما مانند مرحوم نواب صفوی و افراد عادی جامعه مانند شهید رجایی باشند، موفق خواهیم بود.

رئیس ستاد اقامه نماز گفت: باید تصمیم بگیریم در ماه‌های پیش رو که اوج معنویت را به همراه دارد به قرآن و نماز اهتمام ویژه داشته باشیم. در حوزه نماز باید حرف نو و تازه بیان کنیم. باید سخنرانی‌های خود را خلاصه و همراه با کلمات قصار انجام دهیم تا تأثیرگذار باشیم. امروز باید به لسان قوم سخن بگوییم که این لسان قوم در حال حاضر فضای مجازی و رسانه و شبکه‌های مختلف است.

وی بیان کرد: باید موضوع نماز را جدی بگیریم و با کسالت و بی‌حالی بدان نپردازیم. مؤمنان با نشاط و منافقان با بی‌حالی نماز می‌خوانند. امروز وظیفه داریم از برپا کنندگان نماز در مدارس و نقاط دیگر قدردانی کنیم. روحانیونی که در نهاد‌ها و مراکز مختلف حضور دارند باید در مدارس حاضر شده و به اقامه نماز بپردازند.

قرائتی با بیان اینکه نماز باید با آهنگ زیبا و رسا خوانده شود، اظهار کرد: ماه‌های رجب و شعبان و رمضان سرازیری عبادت و ثواب است. دشمن امروز در فضای مجازی و رسانه‌ها علیه نماز و روحانیون و مسئولان اقدام می‌کند لذا ما باید هوشیارتر و جدی‌تر باشیم. باید با مردم گفت‌وگو کرده و ایشان را همواره مدنظر داشته باشیم.

رئیس ستاد اقامه نماز با تأکید بر اینکه باید نماز را جدی بگیریم و هر کدام از ما حداقل یک کتاب نماز را خوانده باشیم، گفت: امروز باید قانون خود را از قرآن استخراج کنیم. تماس رو در رو با مردم، احداث مساجد در مکان مناسب و ... از نکاتی است که باید برای اشاعه نماز بدان توجه کنیم. امروز باید از اسراف دوری کنیم و در جای مناسب مشغول فعالیت شویم.

قرائتی با بیان اینکه باید در حرف‌های ما تنوع وجود داشته باشد، اظهار کرد: نمازخانه‌ها مکان مذاکره با خداوند هستند و باید در مکانی مناسب و خوب تعبیه شوند. متأسفانه وضعیت مناسبی در حوزه نماز به ویژه در ادارات وجود ندارد. امروز برای نماز مناره‌ها را ساخته‌ایم، اما اشخاصی مانند بلال را نساخته‌ایم. در حوزه نماز فارغ‌التحصیل نداریم و در این زمینه هیچ‌گاه از علم‌آموزی و تحصیل فارغ نخواهیم شد. ما حق نماز را به خوبی به جا نیاوردیم و باید در این زمینه تصمیم گرفته و کوشا باشیم.

انتهای پیام
captcha