مجمع عمومی سازمان ملل به آتش‌بس فوری در نوار غزه رأی داد
کد خبر: 4187620
تاریخ انتشار : ۲۲ آذر ۱۴۰۲ - ۰۷:۳۷

مجمع عمومی سازمان ملل به آتش‌بس فوری در نوار غزه رأی داد

اعضای سازمان ملل بامداد چهارشنبه طی رأی‌گیری در مجمع عمومی، به قطعنامه‌ای غیرالزام‌آور برای برقراری آتش‌بس فوری در نوار غزه رأی دادند.

به گزارش ایکنا به نقل از الجزیره ، اعضای سازمان ملل متحد بامداد چهارشنبه طی رأی‌گیری در مجمع عمومی، به قطعنامه‌ای غیرالزام‌آور برای برقراری آتش‌بس فوری در نوار غزه رأی دادند. این قطعنامه با ۱۵۳ رأی موافق، ۱۰ رأی مخالف و ۲۳ رأی ممتنع به تصویب رسید و از رژیم صهیونیستی می‌خواهد فوراً حملات به نوار غزه را پایان دهد.

آمریکا، اتریش، چک، گواتمالا، لیبریا، میکرونزی، نائورو، پاپوآ گینه نو، پاراگوئه و رژیم صهیونیستی به این قطعنامه رأی منفی دادند.

واسیلی نبنزیا، نماینده دائم روسیه در سازمان ملل در سخنانی در نشست ویژه مجمع عمومی سازمان ملل درباره غزه گفت: پس از وتوی قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل در مورد آتش‌بس در غزه، ایالات متحده مسئولیت مرگ همه افراد در غزه را بر عهده دارد، زیرا به معنای واقعی کلمه به اسرائیل مجوز کشتار داده است.

سفیر روسیه در سازمان ملل تأکید کرد: ایالات متحده در تلاش برای توجیه متحد خاورمیانه‌ای خود، بار دیگر قطعنامه شورای امنیت را وتو کرد. نتیجه چنین اقداماتی ادامه خونریزی وحشتناک، هزاران کشته جدید و فاجعه‌بار است.

وی افزود: سایر اعضای شورای امنیت و به طور کلی اعضای سازمان ملل نباید در این جنایت شریک شوند.

العالم هم گزارش داد: جمهوری اسلامی ایران در همراهی با تصمیم کشورهای اسلامی و عرب و با ثبت مجدد تحفظ خود نسبت به راهکار مطرح در مسئله فلسطین و شناسایی اسرائیل، به قطعنامه آتش‌بس غزه در مجمع عمومی سازمان ملل رأی مثبت داد.

امیرسعید ایروانی، سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در سخنانی پس از تصویب این قطعنامه گفت: وضعیت کاملاً روشن است. یک کشور عضو، یکی از اعضای دائم شورای امنیت، با سوء استفاده از اختیار ناعادلانه وتو و با بی‌توجهی آشکار به اراده جامعه بین‌المللی، تصمیم گرفته است در کنار رژیم جنایتکار اسرائیل بایستد و این رژیم را قادر به ادامه کشتار غیرنظامیان در غزه کند.

دیپلمات ارشد جمهوری اسلامی ایران تأکید کرد: مخالفت آشکار ایالات متحده با آتش‌بس، به معنای تجویز جنگ، خشونت و در نهایت مرگ بیشتر برای کودکان و زنان در غزه است.

ایروانی تصریح کرد: وضعیت روی زمین تمامی عوامل خطر برای نسل‌کشی و تعاریف مندرج در ماده دوم کنوانسیون پیشگیری و مجازات جنایت نسل‌کشی را داراست که مسئولیت جلوگیری و جلوگیری از وقوع آن را بر عهده همه کشورهای عضو است.

سفیر ایران در سازمان ملل گفت: برغم مخالفت‌های عمده کشورهای سراسر جهان، رژیم اسرائیل با اتخاذ سیاست زمین سوخته و با تخریب عمدی زیرساخت‌ها و ساختمان‌های مسکونی عامدانه غزه را غیر قابل سکونت کرده است. این جنایات باید با پاسخ قاطع جامعه جهانی مواجه شود.

سفیر مصر در سازمان ملل متحد نیز پیش‌نویس قطعنامه را «متوازن و بی‌طرفانه» خواند و خاطرنشان کرد که این قطعنامه خواستار حفاظت از غیرنظامیان دو طرف و آزادی همه اسیران است.

اما سفیر رژیم صهیونیستی در مجمع عمومی به درخواست‌ها برای آتش‌بس اعتراض کرد و سازمان ملل را «لکه‌ای اخلاقی» برای بشریت خواند.

مدیر سازمان ملل در گروه بین‌المللی بحران نیز گفت: با هر قدمی که آمریکا بر می‌دارد، بیشتر از چرخه اصلی ایده‌ها و باورهای سازمان ملل منزوی می‌شود.

در ۸ دسامبر، ایالات متحده قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل را که توسط امارات متحده عربی ارائه شده بود، وتو کرد. این قطعنامه خواستار آتش‌بس فوری در نوار غزه بود. ۱۳ عضو از ۱۵ عضو شورای امنیت سازمان ملل، از جمله روسیه و چین به این قطعنامه رأی مثبت دادند، در حالی که انگلیس رأی ممتنع داد.

این در حالی است که شورای امنیت سازمان ملل از زمان آغاز حملات رژیم صهیونیستی به نوار غزه از تاریخ هفتم اکتبر تاکنون، در جلسات متعددی که داشته با کارشکنی آمریکا نتوانسته قطعنامه‌ای الزام‌آور برای برقراری آتش‌بس در این منطقه تصویب کند.

انتهای پیام
captcha