1400 همدانی طی 4 مرحله به حج عمره اعزام می‌شوند
کد خبر: 4187758
تاریخ انتشار : ۲۲ آذر ۱۴۰۲ - ۱۴:۰۳

1400 همدانی طی 4 مرحله به حج عمره اعزام می‌شوند

مدیرکل حج و زیارت همدان با بیان اینکه یک هزار و 400 نفر در استان فیش اولویت ۱ تا ۱۵۰ دارند، گفت: این زائران مرحله اول همزمان با ماه رجب و شعبان طی چهار مرحله در قالب کاروان 360 نفره به سرزمین وحی اعزام می‌شوند.

حمیدرضا واحدنژاد، مدیرکل حج و زیارت استان همدانبه گزارش ایکنا از همدان، حمیدرضا واحدنژاد، مدیرکل حج و زیارت استان همدان، امروز، ۲۲ آذرماه در نشست خبری خود با اصحاب رسانه، اظهار کرد: پس از وقفه هشت ساله در اعزام عمره مفرده یعنی از اردیبهشت ۱۳۹۴ که اعزام‌ها تعطیل شده بود، مجدداً این سفرها از سر گرفته شده است، اولین کاروان عمره مفرده از فرودگاه امام خمینی(ره) تهران و در ۲۸ آذرماه جاری عازم سرزمین وحی خواهد شد.

وی افزود: مرحله اول این اعزام‌ها در سطح کشور از 28 آذرماه تا ۹ اسفندماه سال جاری انجام می‌شود، حدود ۷۰ هزار نفر در قالب ۵۵۰ کاروان از ۱۰ ایستگاه کشور شامل تهران، اصفهان، ساری، کرمان، یزد، مشهد، شیراز، تبریز، اهواز و زاهدان عازم این سرزمین می‌شوند، اگر ظرفیت کاروان‌ها تکمیل نشود مجدد ظرفیت جدید اعلام می‌شود تا کاروان‌ها تکمیل شود.

واحدنژاد با اشاره به اینکه این سفر ۱۰ روزه، پنج روز در مدینه منوره و پنج روز در مکه مکرمه است، یادآور شد: نام‌نویسی در سامانه عمره به آدرس omreh.haj.ir و یا با شماره‌گیری کد دستوری *4*66511# از امروز ساعت ۱۱ آغاز شده است اولویت‌های اعلامی از 1 تا 150 است که مورد تأیید قرار می‌گیرد.

وی ادامه داد: ثبت‌نام‌کنندگان پس از تأیید، ۴۸ ساعت فرصت دارند با واریز مابه‌التفاوت هزینه عمره ثبت‌نام خود را تکمیل کنند در غیر این صورت به‌صورت خودکار از سوی سیستم حذف می‌شوند.

رئیس حج و زیارت استان همدان با اشاره به کل هزینه این سفر معنوی بیان کرد: کمترین هزینه اعلامی از سوی سازمان حج و زیارت ۴۰ میلیون و ۲۳۳ هزار و ۹۰۰ تومان و بالاترین هزینه ۴۴ میلیون و ۲۴۰ هزار و 800 تومان اعلام شده است.

واحدنژاد گفت: ظرفیت کاروان‌ها براساس تقسیم جمعیتی استان‌ها اعلام شده است که از ۹۰ نفر تا ۱۶۷ نفر ظرفیت کاروان‌ها براساس جمعیت استان‌هاست، ظرفیت کاروان‌های همدان 90 نفره است. تا ۱۲ دی‌ماه روزانه دو پرواز از سطح کشور انجام می‌شود و پس از آن به چهار پرواز در روز می‌رسد و این پروازها توسط شرکت هواپیمایی ایران ایر و معراج انجام می‌شود. خدمات پزشکی به زائران هم در عربستان و هم در ایران توسط هلال احمر انجام می‌شود.

رئیس حج و زیارت استان همدان با اشاره به اینکه طبخ غذا همچون سنوات گذشته و موسم حج توسط تیم اعزامی ایران در آشپزخانه ایرانی و مرکزی و با ذائقه ایرانی انجام می‌شود، افزود: مجوز بار هر زائر ۴۰ کیلوگرم است. مبلغ بلیت ۱۳ میلیون برای رفت و برگشت هر زائر که کودکان دو تا ۱۲ سال ۷۵ درصد این مبلغ و خردسالان زیر دو سال ۱۰ درصد این مبلغ را پرداخت می‌کنند. سایر هزینه‌ها نیز شامل حمل و نقل در عربستان، تغذیه و هتل و... است که براساس نظر سازمان از سوی دفتر مرکزی برای تمام استان‎ها اعلام می‌شود.

وی تأکید کرد: گذرنامه زائران از تاریخ روز پرواز باید هفت ماه بعد اعتبار داشته باشد، کسانی که طی سه سال گذشته واکسن مننژیت تزریق نکرده‌اند باید نسبت به انجام این واکسیناسیون اقدام کنند.

واحدنژاد با اشاره به مشمولان اولویت 1 تا 150 در استان همدان گفت: یک هزار و 400 نفر در همدان فیش اولویت ۱ تا ۱۵۰ دارند، براساس تقسیم کشوری تعدادی کاروان به همدان اختصاص داده شده است، در مرحله اول چهار کاروان با ظرفیت ۹۰ نفر اعزام خواهند شد، اولین پرواز ۱۱ دی‌ماه سال جاری انجام می‌شود و سه اعزام بعدی در 15، 20 و 30 بهمن‌ماه سال جاری انجام می‌شود. درصورت استقبال زائران امکان افزایش کاروان نیز وجود دارد.

رئیس حج و زیارت همدان یادآور شد: دفاتر زیارتی استان به‌صورت تمام‌وقت پنج‌شنبه و جمعه فعال هستند. 30 دفتر زیارتی فعال در استان وجود دارد، 18 دفتر در شهرستان همدان، چهار دفتر در ملایر، دو دفتر در نهاوند، دو دفتر در تویسرکان، یک دفتر اسدآباد، دو دفتر در کبودراهنگ‌ و یک دفتر در رزن وجود دارد.

واحدنژاد بیان کرد: پس از شکل‌گیری کاروان‌ها دو جلسه آموزشی توسط مدیر کاروان برگزار می‌شود، استفاده از مساجد و حسینیه‌ها برای برگزاری جلسات در حج  تمتع ممنوع اعلام شده بود که برای عمره نیز همین دستورالعمل وجود دارد و برای برگزاری جلسات آموزشی زائران از سالن‌های آمفی‌تئاتر و کنفرانس استفاده می‌شود.

واحدنژاد با اشاره به اینکه پرواز از فرودگاه همدان انجام نمی‌شود، توضیح داد: فرودگاه همدان تجهیزات ثابت ندارد و در ایام‌حج تمتع از کرمان و اصفهان تأمین ‌می‌شد، ظرفیت هواپیماهای معراج و ایران ایر ۲۶۰ نفره و ۲۸۶ نفره است که پایین‌تر از ظرفیت اعزام همدان است، کاروان اعزامی‌های همدان ۳۶۰ نفره است، از این‌رو پروازهای زائران همدانی از تهران انجام می‌شود. در مرحله اول اعزام زائران حج عمره سهمیه‌ای نه به‌صورت حقوقی و نه حقیقی به قشری تعلق نگرفته است و این اختصاص از سوی دفتر مرکزی انجام می‌شود.

وی در پایان با اشاره به قیمت‌گذاری بر روی فیش‌های آزاد تأکید کرد: در این قیمت‌گذاری‌ها حج و زیارت هیچ نقشی ندارد، خرید و فروش فیش‌های آزاد به‌صورت توافقی بین فروشنده و خریدار انجام می‌شود، دفاتر زیارتی نقش قیمت‌گذاری ندارند و تنها نقش انتقال فیش را دارند.

انتهای پیام
captcha