سامانه قرآنی «شفق» به‌صورت رسمی در کرمان آغاز به‌کار می‌کند
کد خبر: 4188778
تاریخ انتشار : ۲۸ آذر ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۷
هم‌زمان با دهه مقاومت

سامانه قرآنی «شفق» به‌صورت رسمی در کرمان آغاز به‌کار می‌کند

رئیس گروه قرآن و عترت اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان با بیان اینکه سامانه «شفق» هم‌زمان با دهه مقاومت و چهارمین سالگرد شهادت شهید سلیمانی به‌صورت رسمی آغاز به‌کار می‌کند، گفت: کار مهم و اصلی سامانه «شفق» هدایت هوشمند فعالان و فعالیت‌های قرآنی است.

رضا فتحی‌زاده رئیس گروه قرآن و عترت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمانرضا فتحی‌زاده، رئیس گروه قرآن و عترت اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان در گفت‌وگو با ایکنا از آغاز به‌کار رسمی سامانه قرآنی «شفق» (شناسایی، رصد و هدایت هوشمند فعالان و فعالیت‌های قرآن و عترت استان کرمان) همزمان با دهه مقاومت خبر داد و گفت: این سامانه برای نخستین‌بار در کشور به همت شورای توسعه فرهنگ قرآنی استان کرمان راه‌اندازی شده و کار از طریق کارگروه آموزش عالی و پژوهش‌های قرآنی مستقر در دانشگاه شهید باهنر کرمان در حال انجام است.

وی با بیان اینکه در این سامانه اطلاعات تمام مؤسسات و کسانی که در حوزه قرآن و عترت فعالیت می‌کنند اعم از مؤسسات، موقوفات، خانه‌های قرآن، جلسات خانگی قرآن، حافظان، قاریان، مدیران و مربیان قرآنی، روحانیون و... بارگزاری می‌شود، اظهار کرد: پس ثبت‌نام در سامانه و شناسایی فعالان و فعالیت‌های قرآن و عترت استان کرمان، کار رصد آغاز می‌شود.

فتحی‌زاده تصریح کرد: کار مهم و اصلی سامانه «شفق» هدایت هوشمند فعالان و فعالیت‌های قرآنی است. در حال حاضر مداحان، قاریان، حافظان و... در استان حضور دارند که پس از رسیدن به یک مرحله توقف کرده‌اند در حالی که کار در حوزه قرآن و عترت توقف ندارد و علمی است که همواره یک مرحله بالاتر برای آن وجود دارد.

وی با اشاره به سخنی از امام صادق(ع) که فرمود قرآن هفت بطن دارد و هر بطن ۷۰ بطن، افزود: قرآن اقیانوس عمیقی از علم است و همواره باید برای یادگیری آن در تلاش باشیم اما گاهی فعالان قرآنی به دلایل مختلف مالی، شرایط کاری، امکانات و... در یک مرحله متوقف می‌شوند و تلاش داریم از طریق سامانه «شفق» با این فعالان ارتباط گرفته و از طریق اساتید قرآنی، ادامه فعالیت‌های آنها را فراهم کنیم.

رئیس گروه قرآن و عترت اداره‌کل ارشاد کرمان ادامه داد: سامانه شفق همچنین هزینه اطلاع‌رسانی رویدادهای قرآنی استان را کاهش می‌دهد و در مدت زمان کم، تعداد زیادی از جامعه هدف به اطلاعات مورد نظر دسترسی پیدا می‌کنند و سبب جلوگیری از اتلاف وقت می‌شود.

وی با بیان اینکه برآوردهای اولیه برای ثبت اطلاعات ۱۵ هزار فعالان و فعالیت قرآنی استان کرمان بود اما در حال حاضر بستر برای ثبت اطلاعات ۴۰ هزار فعال و فعالیت فراهم شده است، گفت: در حال حاضر سامانه به‌صورت آزمایشی راه‌اندازی و اطلاعات حدود ۵ هزار فعال قرآنی و مؤسسات وارد شده و در حال به‌روز رسانی است.

فتحی‌زاده تصریح کرد: فعالان قرآنی برای ثبت‌نام اولیه می‌توانند به سایت سامانه شفق به آدرس www.shafagh.ur.ac.ir مراجعه کنند؛ افراد پس از آغاز به کار رسمی سامانه، با تکمیل ثبت‌نام و بارگذاری مدارک به رشته‌های متناسب هدایت می‌شوند.

رئیس گروه قرآن و عترت اداره‌کل ارشاد کرمان در پایان با بیان اینکه این سامانه دو سویه است و امکان ارتباط متقابل مدیران سامانه با فعالان قرآنی فراهم می‌شود، اظهار کرد: به برکت خون شهید سلیمانی، سامانه شفق هم‌زمان با دهه مقاومت و چهارمین سالگرد شهادت شهید سلیمانی به‌صورت رسمی آغاز به کار می‌کند.

انتهای پیام
captcha