گرامیداشت هفته زن با شعار «این سرزمین شیرزنان است؛ قهرمان»
کد خبر: 4188810
تاریخ انتشار : ۲۸ آذر ۱۴۰۲ - ۱۳:۲۴

گرامیداشت هفته زن با شعار «این سرزمین شیرزنان است؛ قهرمان»

مشاور امور زنان و خانواده نهاد ریاست جمهوری اعلام کرد: «این سرزمین شیرزنان است؛ قهرمان» به عنوان شعار هفته زن سال جاری انتخاب شده است.

«این سرزمین شیرزنان است قهرمان» شعار هفته زن سال جاریبه گزارش خبرنگار ایکنا، اولین جلسه ستاد مرکزی بزرگداشت هفته مقام زن و روز مادر با حضور اعضای این شورا و انسیه خزعلی، رئیس ستاد مرکزی بزرگداشت هفته زن و روز مادر و معاون رئیس جمهور در امور بانوان و خانواده امروز سه‌شنبه ۲۸ آذرماه برگزار شد.

در این نشست، حجت‌الاسلام سیدمحسن محمودی، معاون حقوقی، امور مجلس و هماهنگی استان‌های شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی با اشاره به اینکه ولادت حضرت زهرا(س) با سالگرد شهادت سردار سلیمانی همزمان شده است، گفت: باید تدابیر لازم در این زمینه دیده شود؛ این مراسم با هم تناقضی ندارد و اگر هر دو رویداد به درستی تبیین شود، موجب هم‌افزایی خواهد شد.

وی با تأکید بر مردمی برگزار شدن و تلاش برای حضور قوی‌تر مردم در این مناسبت‌ها، گفت: دشمن امروز جایگاه زنان و خانواده را هدف قرار داده است و باید تلاش کنیم از چنین مناسبت‌هایی برای مقابله با این هجمه‌ها استفاده کنیم.

در ادامه انسیه خزعلی، معاون امور زنان و خانواده نهاد ریاست جمهوری، یاد شهدای غزه به ویژه کودکان و زنان غره که بیشترین بردباری قرآنی را از خود نشان دادند را گرامی‌ داشت و گفت: سال گذشته بعد از اغتشاشات اولین کنگره بین‌المللی و ملی زنان تأثیرگذار را برگزار کردیم؛ امسال هم این برنامه ادامه خواهد داشت و در همه ارگان‌ها تقدیر از بانوان با الهام از مقاومت برگزار خواهدشد. همزمان تمرکز بر مقاومت و پایداری زنان خواهد بود. برای شناسایی بانوان تأثیرگذار نیز هشت کارگروه و کمیته تخصصی تشکیل شده است که به شناسایی بانوان تأثیرگذار می‌پردازند.

توجه ویژه به روستاها در کنگره زنان تأثیرگذار

وی با بیان اینکه امسال به صورت ویژه روستاها در کنگره زنان تأثیرگذار مشارکت داده می‌شوند تا کسانی که کمتر شناسایی شده‌اند را شناسایی و از آنها حمایت کنیم و زمینه ارتباط این بانوان با یکدیگر فراهم شود، گفت: پنجم دی آخرین فرصت ثبت‌نام بانوان تأثیرگذار است و در ادامه رأی‌گیری مردمی برای معرفی بانوان تأثیرگزار را خواهیم داشت.

خزعلی در خصوص زمان هفته زن نیز گفت: پیشنهاد ما این است که همان هفته‌ای که شهادت سردار سلیمانی و میلاد حضرت فاطمه(س) در آن قرار دارد از روز شنبه تا روز جمعه را به عنوان هفته زن اعلام کنیم.

وی از جمع حاضر خواست برای نام‌گذاری روزهای هفته زن پیشنهادهای خود را ارائه کنند و در خصوص شعار این هفته گفت: با توجه به اینکه مسئله مقاومت، غزه و 9 دی طی این هفته مطرح است بنا شد که شعار «این سرزمین شیرزنان است قهرمان» به عنوان شعار امسال انتخاب و نقش زنان را برای قهرمان‌پروری و اینکه شیرزنان هستند که ایران را قهرمان کرده‌اند مطرح کنیم.

حجت‌الاسلام محمودی در ادامه اظهار کرد: مجموعه‌هایی که با تشکل‌های مردمی مرتبط و در گروه‌های جهادی و مردمی فعال هستند باید برای شناسایی بانوان تأثیرگذار کمک کنند. باید به بهانه این مناسبت با تمام لایه‌های اجتماع و خانواده مرتبط شویم و به تبیین و روشنگری مباحث بپردازیم.

تشکیل کاروان زیارت سردار دل‌ها

در ادامه مسئولان و مدیران کل امور بانوان سازمان‌های مختلف برنامه‌های خود را تبیین کردند. از جمله عزتی، از نهاد مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها، از تشکیل کاروان زیارت سردار دل‌ها خبر داد و گفت: با همکاری دانشگاه الزهرا همایش بانوان شهید انقلاب و پس از انقلاب آغاز شده است.

علیزاده، نماینده بسیج صدا و سیما نیز از برگزاری جشن بزرگ بانو و رسانه، وبینارهای شناختی زن و رسانه به صورت آنلاین و چهارمین المپیاد ورزشی خبر داد و از تکراری بودن بانوان تأثیرگذاری که هر سال در رسانه‌‌ها معرفی می‌شوند انتقاد کرد و گفت: باید بانوان موفق جوان شناسایی و در خصوص آنها مستندسازی شود؛ متأسفانه بودجه برای مستندسازی نداریم؛ باید به سراغ مادران شهدا و بانوان جانباز اعصاب و روان برویم و این بانوان باید دیده شوند.

مادران زنان نخبه تجلیل می‌شوند

خزعلی نیز اظهار کرد: در کنگره زنان تأثیرگذار سال قبل تلاش کردیم ۳۱ نفر از 31 استان معرفی شوند که برخی در سطح بین‌المللی طی این یک سال جوایز بین‌المللی دریافت کرده‌اند. خانواده شهدا تأثیرگذارترین اقشار هستند و حتماً باید دیده شوند و در خصوص آنها مستندسازی شود. ۱۲ مستند از سال گذشته تاکنون ساخته شده و این روند ادامه خواهدداشت. مادران بانوان نخبه نیز تقدیر می‌شوند و روش‌های تربیتی آنها مطرح می‌شود. تقدیر از بانوان جانباز را قبلا داشته‌ایم و همچنان این تقدیرها ادامه خواهد داشت.

معاون امور زنان و خانواده نهاد ریاست جمهوری همچنین گفت: در بودجه امسال یک درصد بودجه به امور زن و خانواده اختصاص داده شده است و از دستگاه‌ها می‌خواهیم این یک درصد را اختصاص دهند. در بودجه سال بعد این یک درصد ادغام شده اما وضعیت بودجه برای زنان و خانواده بهتر خواهد بود. مسئله استخدام بانوان ورزشکار نیز در دستور کار است و برای کمک به زنان زندانی در سفرهای استانی به زندان‌ها سر می‌زنیم و پیگیر آزادی زندانیان زن جرایم غیرعمد هستیم که باید گلریزان و از کمک‌های مردمی استفاده شود. همچنین برای حمایت از فرزندان زنان زندانی طرح زنان برای زنان اجرا می‌شود که بانوان خیر پوشش تربیتی این فرزندان را برعهده بگیرند.

اجرای ترانه اختصاصی روز مادر

نماینده وزارت ارشاد نیز گفت: ۱۶ دی ماه با همکاری شهرداری تهران برنامه فرهنگی در تالار وحدت خواهیم داشت که در این برنامه ترانه اختصاصی روز مادر به سه زبان فارسی، عربی و انگلیسی اجرا می‌شود.

نماینده جامعه زنان سپاه تهران نیز اعلام کرد: در سطح پایگاه‌ها و محلات تهران سه برنامه کلان خواهیم داشت. ۱۳ دی سالروز شهادت سردار سلیمانی است که در مصلی با حضور بسیج نوجوانان اجتماع نوجوانان برپا می‌شود. ۱۴ دی ماه نیز در ورزشگاه ۱۲ هزار نفری آزادی اجتماع دختران حاج قاسم را داریم؛ همچنین برای ۱۷ دی در ورزشگاه شیرودی تجمع بانوان در نظر گرفته شده است.

صوفی، نماینده اداره کل بانوان شهرداری نیز گفت: از سال گذشته رویداد قدردانی آغاز شده و امسال هم ادامه خواهد داشت و از مادران شهدا، مادران هنرمند و ...  قدردانی می‌شود‌. امسال پیوست رسانه‌ای گسترده‌تر دیده خواهد شد و شهر تهران چهره قدردانی از مقام زن به خود خواهد دید. همچنین خدمات مترو، شهردخت‌ها و ‌... رایگان است و بلیط سینماها با تخفیف ارائه می‌شود.

 بانوان پلیس مورد توجه قرار گیرند

مشاور زنان فراجا نیز درخواست کرد بانوان مدافع امنیت و بانوان پلیس در بحث زنان تأثیرگذار مورد توجه قرار گیرند. 

شهیده رضایی، نماینده وزارت علوم نیز گفت: برپایی نمایشگاه پوشاک اسلامی و صنایع دستی، مسابقه فیلم کوتاه زیست عفیفانه و نشست نخبگانی کاهش شکاف نسلی از جمله برنامه‌های وزارت علوم است.

نماینده وزارت کار نیز از برپایی جشنواره جهادی زنان، سلامت خانواده و تعالی جامعه خبر داد و گفت: دومین دوره خدمات آموزش مشاغل و معرفی خدمات وزارت کار در هفته زن برگزار می‌شود.

یزدانی نماینده بهزیستی نیز گفت: میز خدمت در هفته زن به صورت ویژه برای زنان و خانواده برپا می‌شود. برای زنان سرپرست خانوار نیز برنامه داریم؛ دوره‌های آموزشی سواد رسانه و خانواده نیز اجرا خواهد شد.

در ادامه جلسه خزعلی پیشنهاد کرد: برنامه‌ای برای مادران فرزندان معلول برگزار و بانوان خیّر یک روز در هفته از فرزندان معلول این مادران پرستاری کنند. همچنین برنامه تقدیر مردم از مادران فرزندان معلول برگزار شود. 

بانوان حافظ کال قرآن تجلیل شوند

یزدان‌فر، مشاور بانوان جهاددانشگاهی نیز پیشنهاد کرد: بانوان حافظ کل قرآن مورد تجلیل قرار گیرند.

در پایان این مراسم نیز مشاور امور بانوان ریاست جمهوری ضمن جمع‌بندی مطالب و پیشنهادها گفت: در حال ساخت مستند بانوان مجتهده هستیم و دو مستند از بانوان مجتهده که فوت کرده‌اند ساخته شده است و مستندهایی در خصوص بانوان مجتهده در قید حیات نیز ساخته می‌شود.

انتهای پیام
captcha