نشست «بررسی کارکردها، آثار و قواعد امر به معروف» در دانشگاه لرستان برگزار شد + عکس
کد خبر: 4190420
تاریخ انتشار : ۰۷ دی ۱۴۰۲ - ۱۱:۲۶

نشست «بررسی کارکردها، آثار و قواعد امر به معروف» در دانشگاه لرستان برگزار شد + عکس

نشست «بررسی کارکردها، آثار و قواعد امر به معروف و نهی از منکر»، ششم دی‌ماه به میزبانی دانشگاه لرستان برگزار شد.

نشست «بررسی کارکردها، آثار و قواعد امر به معروف» در دانشگاه لرستانبه گزارش ایکنا، به نقل از روابط عمومی دانشگاه لرستان، «نشست علمی بررسی کارکردها، آثار و قواعد امر به معروف و نهی از منکر در جامعه» با تأکید بر فضای دانشگاه، چهارشنبه، ششم دی‌ماه با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین مجید مؤیدی، مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه لرستان، محمد حیاتی، معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه لرستان، امیرحسین حیدری، مدرس دانشگاه و مربی آموزشی شبکه مربیان امر به معروف و نهی از منکر استان لرستان، فرشاد چنگایی، مدرس دانشگاه و دکترای حقوق جزا و جرم‌شناسی (وکیل پایه یک دادگستری) و نمایندگان شوراهای امر به معروف و نهی از منکر دانشگاه‌های استان لرستان در سالن شهید میربهرسی دانشگاه لرستان برگزار شد.

امر به معروف و نهی از منکر ریشه در قرآن، فطرت و عقل دارد

در این نشست که با همکاری شورای امر به معروف و نهی از منکر دانشگاه لرستان و ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان لرستان برگزار شد، حجت‌الاسلام یونس مهدوی‌نیا، دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر لرستان با بیان اينکه امر به معروف و نهی از منکر ریشه در فطرت، در قرآن، در روایات و همین طور ریشه در عقل و اندیشه بشری دارد، اظهار کرد: امر به معروف و نهی از منکر مخصوص یک دین و مذهب و نژاد خاصی نیست؛ امر به معروف و نهی از منکر یک سلاح است که خداوند در اختیار انبیا و اولیاء و مومنین و مومنات قرار داده است؛ این سلاح مثل دیگر سلاح‌ها احتیاج به آموزش دارد.

وی افزود: سلاح امر به معروف و نهی از منکر که برای اصلاح جامعه، خداوند در اختیار مؤمنان و مؤمنات قرار داده این سلاح را باید به‌صورت عموم و به‌صورت تخصصی آموزش ببینیم؛ اما اگر درست آموزش نبینیم ممکن است این سلاح بر ضد خود طرف هم استفاده بشود.

مهدوی‌نیا ادامه داد: برتری را آنهایی دارند که درست از این سلاح استفاده کنند؛ ارتباط امر به معروف و نهی از منکر با ولایت، همین است؛ ولایت را آنهایی دارند که اهل امر به معروف و نهی از منکر باشند؛ اهل دعوت به خیر و دوری کردن از زشتی باشند؛ ما تشکر می‌کنیم از جناب آقای دکتر نظری و همکاران زحمت‌کش دانشگاه لرستان که زمینه‌ساز جلسه اساسی شدند؛ این جلسه باید به گفتمان تبدیل شود؛ روش امر به معروف و نهی از منکر باید در دانشگاه‌ها و حوزه‌های علمیه شکل بگیرد.

همه باید امر به معروف و نهی از منکر را جدی بگیریم

حجت‌الاسلام مجید مؤیدی، مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه لرستان نیز در این نشست، گفت:‌ ائمه اطهار(ع) که سخن به غیر از حق بیان نمی‌کنند از فریضه فراموش شده امر به معروف و نهی از منکر به عنوان ستون فقرات همه نظامات دینی در جامعه یاد می‌کنند. امام محمدباقر(ع) می‌فرماید: به واسطه امر به معروف و نهی از منکر است که کارکرد ویژه بقیه فرائض در جامعه عملی می‌شود؛ در واقع اگر امر به معروف و نهی از منکر نباشد طبق این حدیث نورانی امام محمدباقر (ع) بقیه فرائض یا در حاشیه مغفول واقع می‌شوند یا آن اثر واقعی و اجتماعی خودشان را در جامعه نخواهند گذاشت.

وی با بیان اینکه مقوله امر به معروف و نهی از منکر را نباید محدود به چند فریضه یا چند منکر کرد، به بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی در این رابطه اشاره کرد و افزود: همه باید امر به معروف و نهی از منکر را جدی بگیریم.

محمد حیاتی، معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه لرستان نیز گفت: ما باید بتوانیم با بهره‌گیری از امر به معروف و نهی از منکر در اصلاح سبک زندگی دانشجویان اثرگذار باشیم. همه ما باید امر به معروف و نهی از منکر را از خودمان و خانواده‌مان شروع کنیم یا تقویت کنیم.

در بخشی از این نشست اعضای شوراهای امر به معروف و نهی از منکر دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی استان لرستان نیز هر کدام دیدگاه‌ها و نقطه‌نظرات خود را درباره این موضوع بیان کردند.

انتهای پیام
captcha