حمایت از زنان؛ توصیه اکید رهبری
کد خبر: 4190937
تاریخ انتشار : ۱۰ دی ۱۴۰۲ - ۱۰:۲۳
در کنگره «زنان تأثیرگذار استان اصفهان» مطرح شد

حمایت از زنان؛ توصیه اکید رهبری

معاون امور زنان و خانواده رئیس‌جمهور با بیان اینکه در هفته گذشته، خدمت مقام معظم رهبری بودیم و باز هم سفارش و توصیه ایشان، حمایت از زنان بود، گفت: امیدواریم این هفته، در مجلس لایحه امنیت به سرانجام برسد تا پشتوانه‌ای برای حفاظت از زنان در برابر هرگونه ظلم و بدرفتاری باشد.

انسیه خزعلی معاون امور زنان و خانواده رئیس‌جمهوربه گزارش ایکنا از اصفهان، انسیه خزعلی، معاون امور زنان و خانواده رئیس‌جمهور در کنگره «زنان تأثیرگذار استان اصفهان» که روز گذشته، 9 دی‌ماه در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان برگزار شد، ضمن تبریک به‌مناسبت‌ ایام ولادت حضرت زهرا(س) اظهار کرد: مناسبت‌های این هفته، هم غمگین و تأسف‌برانگیز و هم مایه افتخار است. در حماسه 9 دی، مردم اصفهان پیشرو بودند و در روز هشتم دی‌ماه، مبارزه و مقاومت در مقابل توطئه‌گران و فتنه‌گران را آغاز کردند. 13 دی‌ماه نیز سالروز شهادت سردار دل‌ها، قاسم سلیمانی است و یادآوری آن موجب می‌شود باز هم آن غم و رنج را مثل همان زمان تجربه کنیم. آن زمان شیطان بزرگ وارد میدان شد تا بزرگترین فرشته ایستاده در مقابلش را از پای درآورد، در حالی که نتوانست و او را زنده‌تر کرد و عطر وجود او را اکنون در فلسطین مشاهده می‌کنیم.

وی ادامه داد: زن تأثیرگذار یعنی مادران و همسران شهدا که با شهادت زندگی می‌کنند و از حضرت زینب(س)، «مَا رَأَیْتُ إِلَّا جَمِیلًا» را آموخته‌اند و در برابر هرچه می‌خواهد آنها را به زانو درآورد، ایستاده‌اند و قدمی عقب‌نشینی نمی‌کنند.

معاون امور زنان و خانواده رئیس‌جمهور تأکید کرد: امام خمینی(ره) و رهبر معظم انقلاب، پشتیبانان واقعی زن و تبیین‌کننده الگوی سوم برای حفاظت از زن در برابر آسیب‌های گوناگون غرب و شرق هستند.

وی یادآور شد: در هفته گذشته، خدمت مقام معظم رهبری بودیم و باز هم سفارش و توصیه ایشان، حمایت از زنان بود. معظم له همچنين تقاضای به سرانجام رسیدن لایحه امنیت را داشت؛ لایحه‌ای که سال‌ها پیش بنابر سفارش ایشان نگاشته شد، ولی همچنان در مسیر قانونی از این کمیسیون به کمیسیون دیگر رد و بدل می‌شود و امیدواریم این هفته در مجلس به سرانجام برسد تا پشتوانه‌ای برای حفاظت از زنان در برابر هرگونه ظلم و بدرفتاری باشد. همان‌گونه که خداوند در قرآن کریم فرموده است: «وظیفه دارید با زنان به نیکی رفتار کنید.»

خزعلی بیان کرد: مشابه احکامی که درباره رفتار با زنان و برگرفته از قرآن است، در این لایحه نیز آمده؛ کسی حق ندارد همسرش را از منزل بیرون کند و یا دختری را به اجبار به ازدواج درآورد. کسی حق ندارد برای زنی تصویر نامناسب بفرستد و یا سخن نامناسب بگوید و... . در همه این موارد، قانون مدافع و پشتیبان زن است.

وی با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری در خصوص حمایت از زنان گفت: باید قانون محکمی تصویب شود که هیچ‌کس جرئت ظلم کردن به زن را نداشته باشد. این‌ها مبانی موجود در دین ماست و متأسفانه مغفول مانده و به خوبی در قانون لحاظ نشده است. امیدواریم با درایت لازم و پشتیبانی رهبر معظم انقلاب، این لایحه به نتیجه برسد.

معاون امور زنان و خانواده رئیس‌جمهور افزود: امام خمینی(ره) می‌فرماید: «از دامن زن، مرد به معراج می‌رود.» قرآن انسان‌ساز و زن هم انسان‌ساز است؛ پس نقش زنان همان نقش قرآن محسوب می‌شود. آیا ما نقش خود را به‌خوبی ایفا کرده‌ایم؟ آیا در مسئولیت‌های خانه‌داری و محوریت خانواده که با زن است، او توانسته‌ نقشی مهم در انسان‌سازی ایفا کند که بزرگترین مسئولیتی بوده که خلقت برعهده او گذاشته است؟ اگر مادر بودن و رشد و تربیت وجود نداشت و مادر، نسل را ادامه نمی‌داد، ما شاهد انقراض نسل بشر و یا انقراض اخلاقی او بودیم.

تدبیرگری زن حائز اهمیت است

وی بیان کرد: در روز خانواده، رویداد کلان خانواده را با 9 کارگروه آغاز کردیم. تدبیرگری زن حائز اهمیت است و چنانکه می‌دانید، حضرت زهرا‌‌(س) و حضرت زینب(س) در مقاطع سخت و حساس، صحنه‌ها را به‌گونه‌ای مدیریت و ساماندهی کردند که به ضد خودش تبدیل شد. در سخنان حضرت زینب(س)، این مسئله را به عیان می‌بینید؛ بنابراین قدرت مدیریت بانوان باید به‌کار گرفته شود.

خزعلی توضیح داد: طبق آمارها، اصفهان یکی از استان‌هایی بوده که بیشترین ثبت‌نام را در کنگره «زنان تأثیرگذار» داشته است. ما وظیفه داریم از زنان نخبه و متخصص تقدیر و تشکر کنیم و تلاشمان این است زنانی را که دیده نمی‌شوند، بیشتر شناسایی کنیم.

وی با اشاره به نقش مهم زنان روستایی تصریح کرد: زنان روستایی ما کسانی هستند که روستاها را زنده نگه داشتند. در بعضی از روستاها یک زن موجب شده آن روستا و بسیاری از سنت‌هایش احیا شود و مهاجران دوباره به آنجا بازگردند.

معاون امور زنان و خانواده رئیس‌جمهور سپس با دعوت از یک بانوی قشقایی حاضر در کنگره، مابقی زمان سخنرانی خود را به او بخشید تا پشت تریبون قرار بگیرد.

خانواده‌محوری؛ ملاک اصلی انتخاب بانوان تأثیرگذار

در ادامه، مرضیه استکی، مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری اصفهان گفت: کنگره بانوان تأثیرگذار دو سال است که به همت معاونت زنان و خانواده ریاست‌جمهوری، رویداد ویژه‌ای برای زنان در سراسر کشور رقم زده است. این کنگره هر ساله، زنان تأثیرگذار در سراسر کشور و خاصه در استان‌ها را شناسایی و معرفی می‌کند.

وی افزود: اقداماتی نیز در این خصوص انجام شده است و حدود دو هزار و 568 نفر در سال گذشته در این رویداد ثبت‌نام کردند. در کنگره دوم و امسال نیز همین تعداد شرکت کرده‌اند و به‌دلیل استقبال فراوان از این برنامه، ثبت‌نام‌ها هنوز ادامه دارد.

مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری اصفهان بیان کرد: برنامه ویژه «زنان تأثيرگذار» قرار است به‌صورت رسمی در 13 دی‌ماه، همزمان با ولادت حضرت زهرا(س) و با حضور ریاست محترم جمهور برگزار شود. بانوانی از استان‌های گوناگون نیز در این برنامه حضور دارند.

وی با اشاره به برگزاری این نشست توضیح داد: این برنامه، پیش‌نشستی به‌مناسبت هفته زن است و از میان 11 طیفی که سال گذشته در این کنگره ثبت‌نام کردند، افرادی را انتخاب کرده‌ایم. معیار اصلی ما در انتخاب، نگاه خانواده‌محوری است. این نگاه در کنار تمام طیف‌های معرفی‌شده، برندی بود که باعث شد ما امروز افتخار میزبانی از بانوانی را داشته باشیم که جدا از اقداماتشان در حوزه‌های گوناگون، خانواده‌محور بودنشان را مورد توجه قرار دهیم و تجلیلی از آنها داشته باشیم.

استکی در پایان یادآور شد: با توجه به استقبال خوب بانوان از این برنامه، فرایند ثبت‌نام تا 13 دی‌ماه ادامه خواهد داشت و پس از آن ارزیابی‌های متعددی در طیف‌های گوناگون انجام خواهد شد.

بانوان؛ طلایه‌دار تکامل و رشد انسان

سیدرضا مرتضوی، استاندار اصفهان نیز در این نشست اظهار کرد: ایام منتهی به نیمه دی‌ماه از جمله روزهای دلدادگی مردم بصیر سرزمین ما با ولایت فقیه و ولایت عظمای ائمه اطهار(ع) است. روزهایی که یادآور حرکتی وحدت‌آفرین ذیل پرچم ولی امر مسلمانان جهان در سراسر ایران اسلامی و کور شدن چشم فتنه در سال 88 بود که سرانجام با انسجام و وحدت ملی، این فتنه به شکست انجامید.

وی گفت‌: این روزها از جمله روزهای به‌یادماندنی تاریخ انقلاب است و باید آن را ایام‌الله بدانیم، چراکه در این روز اراده خدا در مسیر دیگر و در ذیل نگاه بصیر و دست وحدت‌آفرین مردم ایران رقم خورد و سرنوشت کشور را در استمرار حرکت پیشرو و موفق انقلاب اسلامی، ضمانتی مجدد بخشید.

استاندار اصفهان تأکید کرد: این ایام مصادف با ایام شهادت سردار بزرگ اسلام، حاج قاسم سلیمانی است؛ فرمانده شجاعی که همه زندگی خود را در مجاهدت و جانفشانی در مقابل دشمنان سپری کرد و تا جایی پیش رفت که امید مردم منطقه و مردم مظلوم دنیا شده بود. این فرمانده شهید نه فقط در میدان رزم، بلکه در میدان جهاد، محرومیت‌زدایی، مهربانی، حرکت‌های مؤمنانه و همه جا فرماندهی ‌می‌کرد. یاد و خاطره ایشان و همه شهدا را گرامی می‌داریم و به روح شهید بزرگوار، سیدرضی موسوی سلام و درود می‌فرستیم.

وی توضیح داد: این روزها، ایام حزن‌آلودی نیز است؛ ایامی که همه کفر و نفاق دور هم جمع شدند تا حقی را از صاحب حق بگیرند. امیدوارم خداوند متعال این بیداری اسلامی و انسانی را که در سراسر دنیا رقم خورده و حرکت بزرگی که در افکار و اذهان علیه رژیم درنده و نامشروع صهیونیستی ایجاد شده است، به نابودی آن منتهی گرداند.

مرتضوی با اشاره به برگزاری این کنگره بیان کرد: این مراسم برای معرفی و تقدیر از زنان تأثیرگذار استان اصفهان تشکیل شده است و جا دارد از خواهر فرزانه خود، سرکار خانم دکتر خزعلی به‌دلیل رویکرد جدیدشان در حوزه بانوان تشکر کنم. این حرکت بنا دارد تا با معرفی شاخص‌های صحیح و فراگیر، بانوان موفق و فعال در عرصه‌های گوناگون را الگوی زنان سرزمین‌مان معرفی کند. در این حرکت هم نقش مادری و همسری مورد توجه قرار گرفته و هم به‌مثابه مأموریتی بسیار ارزشمند و گران‌بها سعی شده تا در کنار سایر نقش‌ها، مادران و همسران را طلایه‌دار تکامل و رشد انسان در جامعه معرفی کند.

وی گفت: با استمرار این حرکت می‌توانیم این مسیر را که می‌تواند تکامل‌یافته‌تر باشد، برای معرفی و گسترش الگوی سوم به منظور نقش‌آفرینی بانوان کشور عزیزمان به دنیا بشناسانیم.

استاندار اصفهان ضمن تشکر از مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری و همکاران ایشان افزود: امیدواریم این حرکت به این منجر شود که در نهایت بتوانیم الگوی جدیدی به جامعه خودمان معرفی کنیم. در ذیل چنین حرکت و گفتمانی، امکان حل مسائل زنان و پرداختن بیشتر به امور بانوان در جامعه محقق خواهد شد.

وی در پایان تصریح کرد: ما در استان اصفهان با سیاست‌گذاری که معاونت امور زنان و خانواده ریاست‌جمهوری انجام می‌دهد‌، تلاش خود را به کار می‌گیریم تا با تجربه‌اندوزی در سال‌های آتی، مؤثرتر و کم‌نقص‌تر این برنامه را برگزار کنیم.

تصویرگری زندگانی حضرت زهرا(س) در تابلوی «عروس آفرينش»

در ادامه، حجت‌الاسلام مهدی نیلی‌پور، رئیس بنیاد مهدویت و آينده‌پژوهی اصفهان با اشاره به تهیه تابلوی روایتگری زندگانی حضرت زهرا(س) اظهار کرد: من بشارتی برای خواهران و برادران عزیزمان دارم و آن هم اینکه ما موفق شدیم تابلوی روایت زندگی حضرت زهرا(س) را براساس سبک زندگی آن حضرت در اصفهان نگارگری کنیم و امروز برای اولین بار در این محفل شاهد آن هستیم.

وی افزود: این سومین تابلویی است که ما در اصفهان تولید کردیم. پرده‌ اول با موضوع مهدویت و پرده دوم با موضوع غدیر بود. تابلویی که اکنون در این برنامه حاضر است، «عروس آفرینش» نام دارد و از تولد تا شهادت حضرت زهرا(س) را روایت می‌کند. متن نگارگری این تابلو نیز بر عهده بانوان اصفهانی بوده است.

رئیس بنیاد مهدویت و آينده‌پژوهی اصفهان تأکید کرد: هفت جمله در مقام مادر و پنج جمله در مقام زن و حجاب از جمله بخش‌های این تابلو به‌شمار می‌رود. در وسط تابلو و قلب آن نیز مقام شفاعت حضرت زهرا(س) در آخرت به تصویر درآمده و 40 مجلس، ظرفیت روایتگری دارد.

وی یادآور شد: همراه این تابلو، دو جلد کتاب به‌صورت کتاب محتوایی و کتاب کار وجود دارد و اگر کسی مایل به روایتگری باشد، می‌تواند با استفاده از کتاب کار، آموزش‌های لازم را ببیند. بروشوری هم برای مخاطبان مجلس روایتگری تدارک دیده شده است. در ایام ولادت بانوی دوعالم، به شکل رسمی از این تابلو رونمایی خواهیم کرد.

سپس مرشد هاشمی به روی صحنه آمد و دقایقی به نقالی تابلوی «عروس آفرینش» پرداخت. اجرای گروه سرود «دختران حاج قاسم» و همچنین اجرای استنداپ کمدین، هانا ستوهی از دیگر برنامه‌های این نشست بود.

تقدیر از بانوان تأثیرگذار استان اصفهان

در جریان کنگره «زنان تأثیرگذار استان اصفهان»، از همدم جعفری، مادران شهیدان جعفرزاده که سه فرزند و دامادش را تقدیم این آب و خاک کرده بود، به‌عنوان نخستین نفر و سپس از مریم مجیدی، نخبه علمی دارای معلولیت تجلیل شد. مریم الله‌دادیان، همسر جانباز اعصاب و روان، محمدکریم کیانی که از سال 63 به پرستاری از همسر خود مشغول است و همچنین فاطمه‌سادات سجادی، جانباز 45 درصد و همسر شهید فندرسکی‌پور نیز از دیگر کسانی بودند که مورد تجلیل قرار گرفتند. سیده‌رباب فاطمی، اولین پرستار دوران دفاع مقدس در اصفهان نیز در زمره این بانوان بود.

اسامی بانوان تأثیرگذار در حوزه‌های دیگر نیز که در این کنگره معرفی و تجلیل شدند، به شرح زیر است:

حوزه هنر:

نسرین کاردانی با هفت نمونه کار در موزه منسوجات آستان قدس رضوی

زهرا ملکی، مادر دو فرزند معلول از روستای مبارکه که فرزندانش به تیم ملی واليبال‌نشسته راه پیدا کردند.

حوزه کارآفرینی:

مهروسادات میرمحمدی از شهرضا

فروزان آقابزرگی از اصفهان

مژگان اکبرپور از فریدن

حوزه علمی:

فرخنده پورسینا از اصفهان

عاطفه هیئت از اصفهان

حوزه تعلیم و تربیت:

مریم امامی

سارا مددی

حوزه فرهنگی اجتماعی:

اعظم امیدیان از ورزنه

فاطمه زاهدی از کاشان

معصومه فرجی از اصفهان

سیده‌پروین امامی از اصفهان

بتول زاهدپور از اصفهان

نفیسه پرورش از اصفهان

همچنین در جریان این کنگره، از پوستر همایش علمی فرهنگی «بانوی امین ایرانی» نیز رونمایی شد که در خردادماه 1403 برگزار خواهد شد.

زهرا مظفری‌فرد

انتهای پیام
captcha