جشنواره قرآن و عترت دانشجویی در دانشگاه بوعلی همدان برگزار می‌شود
کد خبر: 4192570
تاریخ انتشار : ۱۷ دی ۱۴۰۲ - ۱۳:۳۵

جشنواره قرآن و عترت دانشجویی در دانشگاه بوعلی همدان برگزار می‌شود

کارشناس حوزه قرآن و عترت دانشگاه بوعلی سینا همدان از برگزاری سی‌وهشتمین جشنواره قرآن و عترت دانشجویی در مرحله دانشگاهی در این دانشگاه خبر داد و گفت: این دور از جشنواره در 9 بخش و 40 رشته متنوع برگزار می‌شود.

جشنواره قرآن و عترت دانشجوییبهرام مسعودیان، کارشناس حوزه قرآن و عترت دانشگاه بوعلی سینا همدان در گفت‌وگو با ایکنا از همدان با بیان اینکه سی‌وهشتمین جشنواره قرآن و عترت دانشجویی وزارت علوم در سه مرحله دانشگاهی، منطقه‌ای و سراسری برگزار می‌شود، گفت: ثبت‌نام این دوره از جشنواره در مرحله دانشگاهی آغاز شده و تا 25 دی‌‌ماه ادامه دارد.

وی افزود: این جشنواره در 9 بخش و 40 رشته که از تنوع بالایی برخوردار است و تا حدودی بیشتر سلایق را در نظر گرفته است، برگزار می‌شود. برای این دوره از جشنواره جوایز خوبی درنظر گرفته شده و در هر رشته از سه نفر برتر تجلیل می‌شود، به‌طوری که مجموع جوایز در نظر گرفته شده برای 40 رشته بالغ بر 380 میلیون تومان است.

مسعودیان با اشاره به بخش‌های جشنواره گفت: این بخش‌ها شامل بخش آوایی، معارفی، پژوهشی، فناوری، هنری، نوآفرینی قرآنی، ادبی، نهج‌البلاغه و صحیفه سجادیه است. مهلت ارسال آثار بخش‌های مکتوب تا 15 بهمن‌ماه سال جاری است. این آثار پس از ارزیابی اولیه از سوی داوران استانی به بخش دبیرخانه مرکزی وزاتخانه ارسال شده و در صورت تأیید به مرحله بعدی راه پیدا می‌کند.

وی با اشاره به رشته‌های بخش آوایی این جشنواره بیان کرد: قرائت تحقیق، قرائت ترتیل، حفظ 5 جزء، حفظ 10 جزء، حفظ 20 جزء و حفظ کل، دعاخوانی دعای فرج امام زمان(عج)(الهی عظم البلاء)، همخوانی سوره اسراء(از ابتدای آیه 78 تا پایان آیه 84)، دعای هفتم صحیفه سجادیه، مداحی ایام سوگواری و عزاداری سیدالشهدا(ع)، تواشیح و همخوانی قرآن کریم و تواشیح قرآن و انقلاب اسلامی از جمله رشته‌های این بخش است. در بخش معارفی رشته‌های تفسیر قرآن کریم، حفظ مفاهیم قرآن کریم، حفط مفاهیم احادیث معصومین(ع)، سیره معصومین، احکام، پرسمان معارفی سبک زندگی اسلامی و نماز در نظر گرفته شده است.

مسعودیان ادامه داد: در بخش هنری دانشجویان می‌توانند در طراحی پوستر، معرق و منبت، فیلم کوتاه داستانی، نقاشی، عکاسی، تهذیب، خوشنویسی نستعلیق ثبت‌نام کنند. در بخش نهج‌البلاغه مقاله‌نویسی در حوزه نهج‌البلاغه، معارف نهج‌البلاغه، حفظ فرازهای نهج‌البلاغه، و بخش صحیفه سجادیه مقاله‌نویسی در حوزه صحیفه سجادیه، معارف صحیفه سجادیه، حفظ فرازهای صحیفه سجادیه برگزار می‌شود.

کارشناس حوزه قرآن و عترت دانشگاه بوعلی سینا همدان یادآور شد: در بخش پژوهشی سه رشته مقاله‌نویسی، نقد کتاب و تلخیص کتاب در نظر گرفته شده است، شعر کلاسیک، نمایشنامه‌نویسی، داستان‌نویسی، فیلمنامه‌نویسی از جمله رشته‌های بخش ادبی است. در بخش فناوری و تولیدات رسانه‌ای هم کلیپ و پادکست و تولید برنامه کاربردی ویژه تلفن همراه و در بخش نوآفرینی‌های قرآنی رشته ایده شو در نظر گرفته شده است.

مسعودیان با اشاره به اینکه در سی‌وهفتمین جشنواره قرآن که سال گذشته برای اولین بار پس از شیوع کرونا برگزار شد، 200 دانشجو شرکت کردند، یادآور شد: در تلاش هستیم با اطلاع‌رسانی و جوایز مناسبی که در نظر گرفته شده افراد بیشتری از دانشجویان در این رویداد قرآنی مشارکت کنند. سال گذشته پنج نفر از دانشجویان دانشگاه بوعلی در بخش آثار مکتوب در مرحله کشوری حائز رتبه شدند و دو نفر در بخش آوایی موفق به راهیابی به مرحله کشوری شدند اما به دلایلی از شرکت در این مرحله بازماندند.

کارشناس حوزه قرآن و عترت دانشگاه بوعلی سینا همدان با انتقاد به زمان برگزاری مسابقه تصریح کرد: با توجه به اینکه هر سال یک یا دو هفته قبل از برگزاری مسابقه دستورالعمل جشنواره به دانشگاه‌ها اعلام می‌شود و این زمان دقیقاً همزمان با برگزاری امتحانات و یا فرجه امتحانات است که بسیاری از دانشجویان غیر بومی در دانشگاه حضور ندارند استقبال از این رویداد قرآنی پایین می‌آید، طی مکاتبه‌ای که با وزارتخانه داشتیم پیشنهاد برگزاری مسابقه را برای ماه مهر و یا فروردین داشتیم اما متأسفانه توجهی نشد. 

وی در پایان با اشاره به اینکه آزمون‌های بخش آوایی و کتبی نهایتاً تا پایان بهمن‌ماه برگزار می‌شود و در نهایت طی برگزاری اختتامیه‌ای از نفرات برتر مسابقات و فعالان قرآنی تجلیل می‌شود، گفت: علاقه‌مندان برای ثبت‌نام می‌توانند به آدرس سامانه https://quran38.dmsrt.ir/ و یا کانال جشنواره در پیام‌رسان ایتا به آدرس @dmsrt38quran مراجعه کنند و برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره 09188168216 تماس بگیرند.

انتهای پیام
captcha