اصلاحات امیرکبیر در حوزه حاکمیت دینی
کد خبر: 4192743
تاریخ انتشار : ۱۹ دی ۱۴۰۲ - ۱۰:۲۱
در گفت‌و‌گو با ایکنا تبیین شد

اصلاحات امیرکبیر در حوزه حاکمیت دینی

یک فعال فرهنگی و گردشگری با اشاره به نقش امیرکبیر در اجرای حاکمیت دینی گفت: امیرکبیر در اصلاحات دینی، برای حاکمیت دین و اخلاق از هیچ تلاشی فروگذار نکرد.

حسین رضایی، فعال حوزه فرهنگی و گردشگریحسین رضایی، فعال حوزه فرهنگی و گردشگری در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان رضوی، به‌مناسبت یکصد و هفتاد و دومین سالروز شهادت میرزا تقی‌خان امیرکبیر به خدمات وی اشاره و اظهار کرد: از جمله خدمات صدر اعظم 44 ساله ایران، 39 ماه اصلاحات در حوزه‌های اجتماعی، اقتصادی، آموزشی، فرهنگی و نظامی بود که به یادگار مانده است.

وی در خصوص اثرات میراثی وی در حوزه‌های مختلف گفت: بنیانگذاری نخستین بیمارستان دولتی، اصلاح امور مالی کشور، ایجاد عدالت‌خانه شرعی، تأسیس مدرسه عالی دارالفنون، ایجاد چاپخانه و انتشار روزنامه وقایع اتفاقیه از جمله خدمات امیر کبیر در دوران صدارتش بود.

این فعال فرهنگی و گردشگری با اشاره به خدمات امیرکبیر در حوزه دین بیان کرد: وی در اصلاحات دینی، برای حاکمیت دین و اخلاق از هیچ تلاشی فروگذار نکرد. ممنوعیت میگساری و اعمال مجازات برای آن، حذف (بست‌نشینی)  در منزل مراجع و حرم عبدالعظیم(ع)، انتصاب شیخ عبدالحسین طهرانی به ریاست محکمه شرعی و مخالفت با قمه‌زنی از جمله اقدامات وی در راستای دین بود.

رضایی افزود: امیرکبیر به دلیل علاقه به سالار شهیدان به شهاب اصفهانی دستور داد تا قصیده‌ای در وصف امام حسین(ع) و عاشورا بسراید، همچنین زیارت عاشورا را در منزل می‌خواند، در مجالس عزاداری شرکت می‌کرد و اصول مذهب تشیع که مذهب آبا و اجدادی وی بود را رعایت می‌کرد. 

این فعال فرهنگی ادامه داد: امیرکبیر ثلث مالش را به امور خیر بخشید که صرف خرید زمین برای مدرسه، مسجد و بازار شد، همچنین شیخ صالح عرب نواده آیت‌الله بهبهانی را از زندان عثمانی رهانید و وی را با عزت به تهران آورد و در مسند حجت‌الاسلامی تهران نشاند. مبارزه با رشوه، فساد و چاپلوسی نیز از ملزومات حاکمیت او بود و در مبارزه با چاپلوسی برخورد او با قاآنی شاعر دوره قاجار از نمونه‌های بارز است، همچنین برای سرکوب فتنه باب از علمای تبریز فتوا گرفت.

وی در خصوص شخصیت این بزرگ‌مرد بیان کرد: امیرکبیر حافظ منافع ملت بود و اعتقاد داشت، دوران افول و عقب‌ماندگی ملت‌ها زمانی شروع می‌شود که جای اندیشیدن را تقلید، جای تلاش و کوشش را دعا، جای فکر کردن به آرزوهای بزرگ را قناعت و جای اراده برای رفتن و رسیدن را قسمت بگیرد، همچنین وی به جهت ممانعت از اهانت به قرآن، دستور منع چاپ آیات قرآن کریم را روی کاغذهای باطله صادر و برای آن مجازات قائل شد و با فرقه بابی‌گری مخالفت و رهبر آن را مجازات کرد. 

این فعال فرهنگی با بیان اینکه در حوزه نشر تلاش‌های بسیاری برای انعکاس خدمات صدراعظم شده است افزود: در حوزه سینما نیز چند سریال و فیلم بلند، توسط اهالی این حوزه ساخته شد که بازی‌های خوب هنرمندان در نقش امیرکبیر در سریال‌های سلطان صاحبقران، امیرکبیر و سالهای مشروطه از او چهره‌ای به‌یادماندنی گذاشت.

رضایی گفت: در حوزه میراث فرهنگی، این وزارتخانه ضمن ثبت ملی منزل مسکونی (امیر) در هزاوه اراک به‌ تاریخ 16 بهمن سال 89 نسبت به بازسازی آن اقدام و در همین راستا در صدد افتتاح موزه امیرکبیر در مجموعه میراث جهانی کاخ گلستان است که البته انتظارات از این وزارتخانه بیشتر است.

وی اظهار کرد: سرانجام صبحگاه 20 دی‌ماه 1230 در حالی آغاز شد که توطئه ‌ای برای حذف بزرگ‌مرد تاریخ اصلاحات ایران (امیرکبیر) در حال وقوع بود، این توطئه به مدیریت مهد علیا، آقاخان نوری، دسیسه‌های داخلی و خارجی و دستور ناصرالدین شاه توسط علی‌خان فراش‌باشی در حمام فین کاشان، میرزا تقی‌خان امیرکبیر را شهید و به دیار حق فرستاد. 

رضایی در پایان گفت: از آن واقعه 172 سال می‌گذرد و امیرکبیر چهره‌ای ناآشنا برای مردم ایران نیست، از او بسیار شنیده‌ایم و خدمات او در کتب مختلف به تحریر آمده است، اما آنچه بیش از همه باید به آن توجه داشت اثرات میراثی امیرکبیر در حوزه‌های مختلف فرهنگی و میراث فرهنگی است.

انتهای پیام
captcha