تصویب شیوه‌نامه انتخابات اتحادیه مؤسسات قرآنی/ لغو برگزاری مجمع 29 دی
کد خبر: 4192835
تاریخ انتشار : ۱۸ دی ۱۴۰۲ - ۱۶:۰۶
انجم‌شعاع خبر داد:

تصویب شیوه‌نامه انتخابات اتحادیه مؤسسات قرآنی/ لغو برگزاری مجمع 29 دی

مدیرعامل اتحادیه کشوری موسسات و تشکل‌های قرآن و عترت با اشاره به برگزاری نشست فصلی مدیران اتحادیه کشوری مؤسسات قرآن گفت: در این نشست شیوه‌نامه جدید انتخابات اتحادیه مؤسسات قرآنی به تصویب رسید.

تصویب شیوه‌نامه انتخابات اتحادیه قرآنی

محمد انجم‌شعاع، مدیرعامل اتحادیه کشوری موسسات و تشکل‌های قرآن و عترت در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا، با اشاره به اینکه در اساسنامه اتحادیه موسسات قرآنی بر برگزاری فصلی مجامع تأکید شده است، گفت: بر همین اساس مجمع فصلی با عنوان مجمع مدیران اتحادیه کشوری مؤسسات قرآن و عترت روز گذشته برگزار شد. این مجمع باید توأمان با حضور هیئت مدیره و بازرسان اتحادیه که عضو شورا هستند، برگزار شود. این نقطه طلایی اساسنامه فعلی است که در تصمیم‌گیری همه استان‌ها مشارکت دارند.

وی افزود: در دوره‌هایی که در خدمت شورای مدیران و مدیران استان‌ها بوده‌ایم، به دلیل تنگناهای مالی و مسائل دیگر یک یا دو مورد از جلسات به صورت مجازی برگزار شده است که جلسه اخیر هم به صورت مجازی و حضوری برگزار شد. میزبانی این جلسه به عهده معاونت پرورشی و اداره کل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش بود. این میزبانی به دلیل تعاملات مشترک با وزارت آموزش و پرورش انجام شد. 

مدیرعامل اتحادیه کشوری موسسات و تشکل‌های قرآن و عترت تصریح کرد: ‌مهم‌ترین بحث این جلسه تصویب شیوه‌نامه انتخابات آینده بود. بعد از مجمعی که قرار بود 13 مردادماه سال جاری برگزار شود، برخی ایراد قانونی گرفتند که شیوه‌نامه باید در یک مجمع ملی مانند مجمع عمومی و شورای مدیران تصویب شود، لذا این موضوع در جلسه دهم آذر به شورای مدیران ارجاع شد و شورای مدیران با اصلاحات جدی این شیوه‌نامه را تصویب کرد تا مبنایی برای مجمع 29 دی‌ماه شد.

وی افزود: مبتنی بر این شیوه‌نامه و نامه‌ای که هیئت رسیدگی به امور مراکز فرهنگی به ما اعلام کرده بود، کسانی که از ثبت‌نام مرحله قبل عقب مانده بودند یا در این فاصله توانسته بودند مدارک خود را تکمیل کنند، فرایند نام‌نویسی را طی کردند و 23 نفر واجد شرایط برای الحاق 39 نفر قبلی تشخیص داده شد و کلیات آن به عنوان اعضایی که می‌توانند در مجمع شرکت کنند، در هیئت مدیره مصوب شد.

انجم‌شعاع بیان کرد: نکته دوم هم درباره زمان و مکان برگزاری مجمع بود که به بحث گذاشته شد. به جهت اینکه طبق اساسنامه باید یک ماه فرصت برای اعلام این زمان در نظر گرفته ‌شود و این الزام قانونی در اساسنامه مندرج بود، لذا برگزاری مجمع برای 29 دی‌ماه در مشهد مقدس مصوب شد. در آن جلسه دو استان به عنوان معین استان خراسان رضوی تعیین شدند تا در مشارکت‌های مالی و پشتیبانی و برگزاری این برنامه همراهی داشته باشند. از طرفی هم به جهت اینکه مجمع در مشهدالرضا(ع) برگزار می‌شود، مدیران استانی هزینه تردد عزیزان را پذیرفتند.

وی افزود: به جهت اینکه تا دوازدهم دی‌ماه تعدادی از استان‌ها قادر به تهیه بلیت نشده بودند، دغدغه ما مضاعف شد، از طرفی هم میزبان تا دوازدهم دی‌ماه امکان خود برای برگزاری مجمع و میزبانی از 250 نفر را به صددرصد نرسانده بود. بر همین اساس اعلام شد فعلاً مجمع مشهد را برگزار نکنیم تا ان‌شاءالله شرایط مادی استان‌ها فراهم شود. در حال رایزنی هستیم تا در کوتاه‌ترین زمان ممکن پشتیبانی لازم صورت گیرد و مجمع به زودی برگزار شود. 

انجم‌شعاع در مورد مهم‌ترین تغییرات شیوه‌نامه جدید انتخابات اتحادیه گفت: مباحث چالشی که در شیوه‌نامه قبلی وجود داشت و منجر به اختلافات عدیده‌ای شده بود، برطرف شود. یکی از چالش‌‌ها بحث معتبر بودن زمان پروانه بود. در این فاصله هم معاونت قرآن وزارت ارشاد از طریق سازمانه حمد و هم سازمان دارالقرآن با کمک اتحادیه، سامانه‌ای را طراحی کردند تا متقاضیان پروانه‌ فعالیت خود را به‌روزرسانی کنند. در شیوه‌نامه قبلی به داشتن پروانه اشاره شده بود، اما در شیوه‌نامه جدید بر داشتن پروانه به‌روز تأکید شد. 

مدیرعامل اتحادیه کشوری موسسات و تشکل‌های قرآن و عترت در ادامه اساسی‌ترین چالش دوره قبل را فعال بودن موسسه قرآنی عنوان کرد و گفت: در این زمینه تعاریف مختلفی وجود داشت، شیوه‌نامه تعریفی را اعلام کرده بود که منشأ اختلاف و شکاف در مجموعه ما شد و گلایه‌مندی‌هایی را به همراه داشت. در شیوه‌نامه جدید چهار روش برای شناسایی موسسات فعال پیش‌بینی شده است که این چهار روش می‌تواند برای موسسه یک گام رو به جلو برای تأیید آنها باشد. 

وی در ادامه به معرفی این چهار روش پرداخت و گفت: روش اول این است که موسسه از هرجا مجوز گرفته است، اگر از همانجا تأیید شود، برای ما قابل قبول خواهد بود. شیوه دوم هم این است که اگر هیئت مدیره توأمان با هیئت بازرسی هم صورت جلسه را امضا کنند، این هم می‌تواند مکفی باشد. روش سوم هم این است که برخی استان‌ها که در هیئت مدیره نماینده دارند، اگر در آن جلسه، فعالیت موسسه تأیید شود، مورد قبول خواهد بود. 

انجم‌شعاع تصریح کرد: شیوه چهارم هم این است که اگر موسسه‌ای در استانی نتواند فعال بودن خود را از سه راه گذشته دریافت کند، ما به صورت متمرکز از دستگاه‌ها استعلام می‌گیریم، اگر آن دستگاه طی 48 ساعت تایید کرد مورد قبول است و اگر جواب نداد به منزله فعال بودن تلقی می‌شود. 

انتهای پیام
captcha