نرخ بیکاری به کمترین میزان در چهار دهه اخیر رسیده است
کد خبر: 4194042
تاریخ انتشار : ۲۵ دی ۱۴۰۲ - ۱۴:۴۲
محمود کریمی‌بیرانوند:

نرخ بیکاری به کمترین میزان در چهار دهه اخیر رسیده است

معاون توسعه، کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: براساس آخرین گزارش مرکز آمار در یک سال منتهی به پاییز امسال نرخ بیکاری به ۷.۶ درصد رسیده که این نرخ کمترین میزان این شاخص در بیش از چهار دهه اخیر را ثبت کرده است.

به گزارش خبرنگار ایکنا، نشست خبری محمود کریمی بیرانوند، معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی امروز دوشنبه، ۲۵ دی در سالن جلسات وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی برگزار شد.

محمود کریمی‌بیرانوند، معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در این نشست خبری در تشریح جزئیات آمار حوزه شاخص‌های نرخ بیکاری بیان کرد: براساس آخرین گزارش مرکز آمار در یک سال منتهی به پاییز امسال نرخ بیکاری به ۷.۶ درصد رسیده که این نرخ کمترین میزان این شاخص در بیش از چهار دهه اخیر را ثبت کرده است. این روند در بیش از دو سال گذشته روند کاهشی داشته است.

وی ادامه داد: نرخ اشتغال ناقص نیز با روند کاهشی از 10.6 درصد در پاییز ۱۴۰۰ به ۸.۲ درصد در پاییز ۱۴۰۲ و نرخ بیکاری فارغ‌التحصیلان از ۱۳.۸ در پاییز 1400 به ۱۱.۴ درصد در فصل پاییز سال‌جاری و تفاوت نرخ بیکاری فارغ‌التحصیلان جویای کار به ۳.۵ درصد رسیده است؛ به عبارتی این فاصله نیز روند کاهشی داشته است.

کریمی‌بیرانوند افزود: نرخ مشارکت اقتصادی به عنوان یکی از شاخص‌های مهم بازار کار از ۴۰.۹ در پاییز ۱۴۰۰ به ۴۱.۵ درصد در پاییز سال جاری رسیده است.

روند کاهشی نرخ بیکاری زنان در 2 سال گذشته

معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی اظهار کرد: جمعیت فعال زنان به نسبت پاییز ۱۴۰۰ حدود ۵۰۰ هزار نفر و جمعیت شاغل آنان نیز ۶۰۰ هزار نفر افزایش داشته است. همچنین نرخ مشارکت اقتصادی زنان نیز در این بازه زمانی روند افزایشی داشته است. نرخ بیکاری زنان نیز در دو سال گذشته روند کاهشی ثبت شده است و در حوزه نرخ بیکاری فارغ‌التحصیلان زن نیز با روند کاهشی روبرو بوده‌ایم. نرخ بیکاری نیز در ۲۴ استان به صورت تک‌رقمی ثبت شده است. امیدواریم به عنوان یک هدف‌گذاری در پایان دولت سیزدهم نرخ بیکاری تک رقمی را در همه استان‌ها داشته باشیم.

کریمی‌بیرانوند با بیان اینکه روند مثبت در شاخص‌های حوزه اشتغال به هیچ وجه نقطه مطلوب دولت و وزارت کار نیست تأکید کرد: اقدامات بهبودی در حوزه‌های مختلف ادامه دارد. نرخ رشد اقتصادی کشور در تابستان سال‌ جاری ۷.۹ درصد ثبت شده و این به مفهوم رونق تولید و اشتغال‌زایی است. هم‌افزایی مجموعه حاکمیت و بخش‌های مردمی اقتصاد برای ایجاد اشتغال شکل گرفته است. همچنین هدایت و نظارت حاکمیت در حوزه فعالیت‌های حوزه اشتغال از دیگر موارد کلان این بخش محسوب می‌شود‌.

فعالیت ۲۳ هزار کاربر دستگاه‌های اجرایی در سامانه‌ حوزه اشتغال

وی تأکید کرد: مبنای اشتغال ایجادی در قالب کد ملی افراد به صورت شفاف قابل ارائه است. دولت پای کار ارائه گزارش صحیح حوزه اشتغال به مردم است. در حال حاضر بیش از ۲۳ هزار کاربر دستگاه‌های اجرایی در سامانه‌ حوزه اشتغال فعالیت دارند. نظارت‌های مردم بر دولت در حوزه اشتغال سه مرحله است؛ در مرحله اول پیامک و لینک تائید برای فرد شاغل ارسال و در مرحله دوم تماس تلفنی با افراد گرفته می‌شود، مرحله سوم نیز نظارت توسط ناظران بخش خصوصی صورت می‌گیرد. زیست بوم ملی اشتغال در آبان ۱۴۰۰ ارائه و تصویب شد و بر مبنای آن راهبردهای بازار کار دنبال شده است. تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار به عنوان یکی از موارد حوزه زیست‌بوم ملی اشتغال تحقق یافته است.

بازگشت به کار بیش از ۶ هزار واحد کارگاهی نیمه فعال و راکد

وی خبر داد: احیای واحدهای کارگاهی نیمه فعال و راکد نیز با همکاری استانداران کشور در دستور کار قرار گرفته و تاکنون بیش از ۶ هزار واحد به حوزه تولید و اشتغال بازگشته است. واگذاری اختیار قابل توجه به استانداران در حوزه تسهیلات حوزه اشتغال نیز یکی از اقدامات این حوزه محسوب می‌شود. رشد بسیار قابل توجه مهارت‌آموزی حوزه فنی و حرفه‌ای و افزایش پوشش بیمه‌ای نیز در این دوره از فعالیت‌های دولت صورت گرفته است. میزان تعهد اشتغال ایجادی هر استان در یکم فروردین هر استان در اختیار مسئولان استانی قرار می‌گیرد.

کریمی‌بیرانوند افزود: یک‌ میلیون و ۸۸ هزار و ۶۰۹ شغل تعهد اشتغال ایجادی است که از این میزان یک‌ میلیون و ۵۳ هزار مورد شغل به میزان ۹۶.۷۶ درصد ثبت شده است. در حال حاضر درصد کل صحت‌سنجی اشتغال کشور در حدود ۷۴۷ هزار مورد در قالب حدود ۷۲ درصد است. براساس آخرین آمارها میانگین خالص اشتغال ایجادی سه فصل امسال بر اساس اطلاع مرکز آمار بیش از ۷۸۰ هزار شغل را شامل می‌شود. این در حالی است که بیش از ۵۰ درصد بازار کار کشور به صورت غیررسمی است و آمار اشتغال ایجادی نیز با استناد به آمار بیمه‌شدگان نیز قابل تائید است.

دو رقمی بودن نرخ بیکاری در هفت استان

کریمی‌بیرانوند خبر داد: نرخ بیکاری کشور در هفت استان دو رقمی است. همچنین در ۱۰ استان نرخ مشارکت اقتصادی کمتر از ۴۰ درصد را تجربه می‌کنیم.

وی در رابطه با اشتغال اتباع خارجی در ایران گفت: در حال حاضر اطلاعات اشتغالی بیش از یک‌ میلیون و ۱۰۰ هزار اتباع خارجی را در اختیار داریم. ما در وزارت کار به شرط حضور قانونی اتباع در کشور، مجوز کار صادر می‌کنیم.

معاون وزیر کار اظهار کرد: نرخ بیکاری جوانان با وجود کاهشی بودن، همچنان نسبت به میانگین کل بالاست، در حالی که در برخی استان‌ها به گفته کارفرمایان با کمبود نیروی کار مواجه هستیم. کمیته ملی ویژه برای اشتغال فارغ‌التحصیلان ظرف شش ماه گذشته در وزارت کار شکل گرفته و در حال فعالیت است. آمار و اطلاعات مربوط به نقش دستگاه‌ها در حوزه کاهش بیکاری فارغ‌التحصیلان در قالب فعالیت‌های این بخش قابل ارائه است.

وی ادامه داد: سامانه رصد اشتغال به صورت برخط آمارهای حوزه اشتغال را در اختیار قرار می‌دهد. تمام اطلاعات استان‌ها در حوزه اشتغال‌زایی از طریق سامانه رصد اشتغال در اختیار مسئولان استان‌ها قرار دارد. مسئولان استان‌ها، نمایندگان مجلس، دستگاه‌ها و نهادهای نظارتی به شرط درخواست به سامانه و اطلاعات لازم حوزه اشتغال دسترسی دارند.

200 هزار میلیارد تومان تسهیلات اشتغال برای سال آینده

معاون وزیر کار بیان کرد: پیش‌بینی ما برای تسهیلات اشتغال سال آینده حدود 200 هزار میلیارد تومان است. رشد مشاغل خانگی در این دولت با دولت‌های قبل قابل مقایسه نیست. امسال پنج هزار میلیارد تومان تسهیلات حوزه مشاغل خانگی داشته‌ایم. در سطح جهان، بار اصلی اقتصاد بر دوش مشاغل خرد است و این به معنی عدم بیمه‌ افراد شاغل در این حوزه نیست. همچنین صحبت از پایدار نبودن اشتغال خرد، درست نیست اما برای پایداری این نوع اشتغال و توسعه بیمه در این حوزه باید اقدامات گسترده‌تری صورت گیرد.

وی ادامه داد: اشتغال کلان از این جهت مهم هستند که زنجیره اشتغال خرد را به دنبال داشته باشند‌. اشتغال خرد نیز نیازمند بازاریابی برای ایجاد پایداری هستند. اکنون تعداد فرصت‌های شغلی اعلامی کارفرمایان در پلتفرم‌های مختلف از تعداد رسمی بیکاران کشور کمتر نیست.

کریمی‌بیرانوند افزود: سامانه جستجوی شغل وزارت کار در قالب کارجو، کارفرما و کاریابی‌ها به عنوان سه ضلع این سامانه فعالیت دارند. ۲۲۴ هزار و ۱۹۹ نیروی کار به این سامانه مراجعه کرده‌اند. طی مدت بیش از ۵ ماهه اخیر ۲۳ هزار و ۸۱۷ کارفرما در این سامانه درخواست نیروی کار داشته‌‌اند که ۲۲۴ هزار و ۳۲۷ فرصت شغلی را شامل می‌شود. تاکسی‌های اینترنتی در کشور ما به عنوان شغل اصلی مطرح نیست و به صورت شغل مکمل شناخته می‌شود. البته برخی از شاغلان این بخش نیز به عنوان شغلی اصلی در این حوزه فعالیت دارند.

انتهای پیام
captcha