پست‌های سازمانی، عهد و پیمانی مسئولیت‌آور است
کد خبر: 4194579
تاریخ انتشار : ۲۸ دی ۱۴۰۲ - ۱۵:۵۴
حبیب‌الله حلیمی‌جلودار:

پست‌های سازمانی، عهد و پیمانی مسئولیت‌آور است

رئیس دانشکده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه مازندران، در جمع اعضای جهاددانشگاهی استان گفت: احکام و پست‌های اداری یک عهد و پیمان و مسئولیتی است که باید در برابر آن وفادار و پاسخگو باشیم.

حبیب‌الله حلیمی جلودار رئیس دانشکده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه مازندرانبه گزارش ایکنا از مازندران، حبیب‌الله حلیمی‌جلودار، رئیس دانشکده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه مازندران، امروز ۲۸ دی‌ماه در نشست صمیمی با موضوع فرهنگ سازمانی در جمع اعضای جهاددانشگاهی مازندران، با بیان اینکه اخلاقیات ما از اعتقادات، عبادات و اخلاقیات ما نشئت می‌گیرد، اظهار کرد: چگونه می‌توان کسی را مؤمن و معتقد دانست، اما رفتارش منطبق با اعتقاداتش نباشد؟
 
وی با بیان اینکه همه خواسته یا ناخواسته در موضوعات پیرامون زندگی‌مان قضاوت می‌کنیم، اما حق نداریم قضاوت را بروز دهیم، افزود: در ادبیات دینی ما آمده است؛ برخی از این قضاوت‌ها گناه محسوب می‌شود، بنابر این تا زمانی که این ظن و گمان را بروز ندهیم، گناهی بر ما نیست.
 
عضو هیئت علمی دانشگاه مازندران گفت: فطرت، نیاز‌های مادی و معنوی، عقلانیت، اراده و اختیار از مبانی اخلاق حرفه‌ای در عمل و تعلیم و تربیت است.
 
وی افزود: اخلاق خوب داشتن سخت است به همین خاطر خداوند در آیه چهارم سوره مبارکه «قلم» به پیامبر اکرم (ص) فرمود: «وَإِنَّکَ لَعَلَىٰ خُلُقٍ عَظِیمٖ؛ و بی‌گمان، تو همواره بر خُلق و خویى بزرگ هستى»
 
حلیمی‌جلودار با بیان اینکه برخی از رذایل اخلاقی همچون؛ حسادت، غیبت و... شأن انسان را پایین می‌آورد، گفت: انسان حسود هیچ وقت بزرگوار نخواهد شد و غیبت‌کننده و تخریب‌کننده اولین ضربه را به خودش می‌زند، دوم به خانواده‌اش، سوم محیط شغلی‌اش و چهارم به جامعه وارد می‌کند.
 
وی با بیان اینکه در ادبیات دینی آمده است؛ «آنگونه که رفتار می‌کنی رفتار دیگران را با خودت شکل می‌دهی.» افزود: همه ما با رفتارهایمان، دیگران را مقید می‌کنیم که نسبت با ما چگونه رفتار کنند.
 
حلیمی‌جلودار امانتداری را یکی از اصول و مبنای اخلاق حرفه‌ای دانست و افزود: همه چیز در دنیا برای ما امانت است و در اداره نیز مقام منصب و امکاناتی که در اختیار ما گذاشته می‌شود، امانت است و ما باید این پست و منصب را به کسی واگذار کنیم که شایستگی آن را داشته باشد، چرا که خداوند در آیه ۵۸ سوره مبارکه نساء می‌فرماید: «إِنَّ اللَّهَ یَأمُرُکُم أَن تُؤَدُّوا الأَماناتِ إِلىٰ أَهلِها» 
 
وی اخوت را یکی دیگر از اصول و مبانی حرفه‌ای در فرایند تعلیم و تربیت دانست و ادامه داد: در کلام مولا علی (ع) آمده است که دوستی از برادر بودن بهتر است، لذا کارمندان یک اداره باید طوری رفتار کنند که در غیاب یک همکار، وظایف او را انجام دهند و ارباب رجوع که به سراغ‌شان آمد، خودشان را جای او ببینند.
 
حلیمی‌جلودار احکام و پست‌های اداری افراد را یک عهد و پیمان دانست و گفت: زندگی خانوادگی، پدر خانواده بودن، همسر یک فرد بودن، فرزندان یک خانواده بودن و ... یک عهد و پیمان است، لذا ما همه در قابل این عهد و پیمان‌ها مسئولیت داریم و باید وفادار و پاسخگو باشیم.
انتهای پیام
captcha