جهان اسلام به دلیل اختلافات مذهبی بهای سنگینی را پرداخت می‌کند
کد خبر: 4194934
تاریخ انتشار : ۳۰ دی ۱۴۰۲ - ۲۲:۵۳
رئیس کمیسیون آموزش عالی پاکستان:

جهان اسلام به دلیل اختلافات مذهبی بهای سنگینی را پرداخت می‌کند

رئیس کمیسیون آموزش عالی پاکستان با بیان اینکه جهان اسلام به دلیل اختلافات مذهبی بهای سنگینی را پرداخت می‌کند، اظهار کرد: این سفر پیام دوستی و محبت پاکستان به کشور دوست و برادر ایران است و ما به دنبال کم کردن فاصله‌ها با کشور‌های اسلامی به ویژه همسایگان هستیم

دکتر مختار احمد، رئیس کمیسون آموزش عالی پاکستان

به گزارش خبرنگار ایکنا، مختار احمد، رئیس کمیسون آموزش عالی پاکستان شامگاه، شنبه ۳۰ دی‌ماه در رأس هیئتی از رؤسای دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی پاکستان در دیدار با رئیس جامعه المصطفی العالمیه ضمن تقدیر از دعوت و میزبانی المصطفی، بر اهمیت و جایگاه علم و دانش در اسلام اشاره و با بیان اینکه رسالت نبوی با آیه «اقرأ» آغاز شده است، اظهار کرد: پاکستان مسئله آموزش را حیاتی‌ترین مسئله کشورش تعریف کرده است.

وی با ارائه گزارشی از ظرفیت‌های دانشی پاکستان، با تأکید بر اینکه این کشور در سال ۲۰۰۱ امور آموزشی را در قالب اداره‌ای منسجم پیگیری و کمیسیون عالی آموزش پاکستان را راه‌اندازی کرده است، افزود: بعد از تأسیس کمیسیون عالی آموزش، ۵۱ مرکز آموزشی و دانشگاهی در پاکستان راه‌اندازی شد که تنها ۲٫۵ درصد از جمعیت جوانان کشور را پوشش می‌داد؛ امروز بیش از ۲۶۰ دانشگاه دولتی و خصوصی راه‌اندازی و ۱۳ درصد جوانان موفق به حضور در دانشگاه شده‌اند.

مختار احمد گزارشی از رشد علمی پاکستان ارائه کرد و افزود: به همت دانشجویان پاکستانی سالانه حدود ۴۰ هزار عنوان مقاله در عرصه بین‌الملل بازنشر می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: راه‌اندازی شبکه مستقل مجازی میان دانشگاه‌ها و ارائه دوره‌های آموزشی با کیفیت مبتنی بر فضای مجازی، از رویکرد‌هایی است که دنبال می‌شود.

وی با بیان اینکه پاکستان زمینه‌ها و پتانسیل بالایی در زمینه رشد و توسعه دانش داشته و از همگرایی علمی با مجموعه‌های دانشگاهی جهان اسلام استقبال می‌کند، خاطرنشان کرد: متأسفانه مجموعه‌های دانشی جهان اسلام علی‌رغم وجود تمام مشترکات اعتقادی از هم دور هستند.

رئیس کمیسیون آموزش عالی پاکستان با بیان اینکه جهان اسلام به دلیل اختلافات مذهبی بهای سنگینی را پرداخت می‌کند، اظهار کرد: این سفر پیام دوستی و محبت پاکستان به کشور دوست و برادر ایران است و ما به دنبال کم کردن فاصله‌ها با کشور‌های اسلامی به ویژه همسایگان هستیم؛ پاکستان حتی آماده برطرف نمودن اختلافات و مشکلات با هندوستان است چرا که کم کردن فاصله‌ها با کشورهای همسایه راهبرد پاکستان است.

وی در تبیین مسائل و مشکلات مشترک سرزمینی، امنیت غذایی و تروریسم را از مسائل مشترک سرزمین ایران و پاکستان و کشور‌های همسایه توصیف کرد و گفت: ما باید مسائل منطقه خودمان را خودمان حل و منطقه را بستری ارزشمند برای تربیت نسل‌های مسلمان قرار دهیم.

مختار احمد در تشریح اهداف این سفر، بازکردن راه دیپلماسی علمی و آکادمیک و تحت تأثیر قرار دادن حیطه‌های دیگر دیپلماسی در جهان اسلام و فعال‌سازی ظرفیت‌ها را مهم‌ترین برنامه‌های مد نظر در دیدار‌ها توصیف کرد و افزود: امیدواریم بتوانیم در خصوص پیشرفت امور مشترک و همکاری‌های دوجانبه، قدم‌های پایدار و مستحکم و مستمری برداریم.

گفتنی است؛ در بخش پایانی این دیدار تفاهم‌نامه همکاری میان جامعه المصطفی و دانشگاه‌های پاکستان به امضای مسئولان دو طرف رسید.

انتهای پیام
captcha