الگوی زن مسلمان برگرفته از معرفت‌شناسی الهی است
کد خبر: 4195330
تاریخ انتشار : ۰۲ بهمن ۱۴۰۲ - ۲۰:۴۱
حجت‌الاسلام احمدی میانجی:

الگوی زن مسلمان برگرفته از معرفت‌شناسی الهی است

رئیس مؤسسه آموزش‌های کوتاه‌مدت المصطفی گفت: در الگوی زن مسلمان که بر اساس معرفت‌شناسی الهی شکل گرفته، زن نقاط قوت زنانه خود را با ایمان و عفت همراه می‌کند و با چنین ترکیبی قادر به نقش‌آفرینی منحصر به فردی می‌شود

محمود احمدی میانجی، رئیس مؤسسه آموزش‌های کوتاه مدت المصطفی

به گزارش خبرنگار ایکنا، حجت‌الاسلام والمسلمین محمود احمدی میانجی، رئیس مؤسسه آموزش‌های کوتاه‌مدت و فرصت‌های مطالعاتی جامعه المصطفی امروز دوشنبه دوم بهمن‌ماه در نشست خبری با موضوع «چالش‌های هویتی زن مسلمان معاصر و الگوی فاطمی» اظهار کرد: جامعه المصطفی به تدبیر رهبر معظم انقلاب در سال ۱۳۸۷ از ادغام دو مجموعه «سازمان مدارس و حوزه‌های علمیه خارج از کشور» و «مرکز جهانی علوم اسلامی» تشکیل شد.

وی ادامه داد: جامعه المصطفی العالمیه در خارج از کشور در بیش از ۷۰ کشور و در ایران در مشهد، اصفهان، تهران، تبریز، آشتیان و گرگان شعبه دارد.

رئیس مؤسسه آموزش‌های کوتاه‌مدت و فرصت‌های مطالعاتی با اشاره به اینکه مدارک جامعه المصطفی توسط وزارت علوم صادر می‌شود، بیان کرد: جامعه المصطفی الگوی کم‌نظیری است که هم رشته‌های دانشگاهی و هم حوزوی را دارد.

وی با بیان اینکه مؤسسه آموزش‌های کوتاه مدت متکفل مأموریت‌ها و اهدافی است که در برنامه بلندمدت جامعه المصطفی العالمیه محقق نمی‌شود، گفت: مرکز آموزش‌های کوتاه‌مدت، مرکزی فرا‌دینی و فرا‌مذهبی است و افراد از ادیان و مذاهب مختلف می‌توانند در آن حضور پیدا کنند.

حجت‌الاسلام والمسلمین احمدی میانجی اضافه کرد: این مرکز هر آموزشی را می‌تواند برگزار کند و آموزش‌ها به صورت محتوا‌محور و مخاطب‌محور بوده و آموزش‌ها به زبان مخاطبان دوره خود را سپری می‌کنند.

وی در رابطه با همایش چالش‌های هویتی زن مسلمان معاصر و الگوی فاطمی عنوان کرد: مؤسسه آموزش‌های کوتاه‌مدت و فرصت‌های مطالعاتی المصطفی مفتخر است که در راستای نگاه انقلاب اسلامی به زن برگرفته از مبانی اسلام ناب محمدی، همایش بین‌المللی چالش‌های هویتی زن مسلمان معاصر و الگوی فاطمی را در سال ۱۴۰۳ برگزار خواهد کرد.

رئیس این همایش گفت: در این همایش درصدد آن هستیم که بخشی از نگاه متعالی و مترقی انقلاب اسلامی که برگرفته از مبانی اسلام ناب محمدی است را با کمک محققان و پژوهشگران به جهان تشنه حقیقت معرفی و عرضه کنیم.

وی ادامه داد: در راستای توصیه‌های رهبر معظم انقلاب معتقدم که امروز با گذشت سالیانی از انقلاب اسلامی همچنان کشمکشی جدی و اساسی بین الگوی زن مسلمان با الگوی مادی غربی در جریان است، غربی‌ها همواره سعی می‌کنند نگاه و عملکرد غلط خود را در دنیا رایج کنند و در این مسیر هوچی‌گری‌های تبلیغاتی و رسانه‌ای را در دستور کار دارند.

حجت‌الاسلام والمسلمین احمدی میانجی افزود: بنابر راهبرد ترسیمی از سوی رهبر معظم انقلاب، تثبیت و نهادینه‌سازی الگوی زن مسلمان با تمسک به الگو‌های برجسته دینی الگوی فاطمی، زینبی، مریمی و آسیه‌ای و غلبه بر فرهنگ منحط غربی از اهداف راهبردی این همایش بین‌المللی است.

وی با بیان اینکه در لبیک به راهبرد اعلامی مقام معظم رهبری تلاش می‌کنیم در مسیر این حرکت، ذهن‌ها را از حرف‌های کلیشه‌ای فرآورده غربی خالی کنیم، گفت: ما بر این باوریم که زن در تعریف غالباً شرقی همچون عنصری در حاشیه بی‌نقش در تاریخ‌سازی و در تعریف غالباً غربی به مثابه موجودی که جنسیت او بر انسانیتش می‌چربد و انرژی جنسی برای مردان در خدمت سرمایه‌داری جدید است، معرفی می‌شد.

رئیس مؤسسه آموزش‌های کوتاه‌مدت و فرصت‌های مطالعاتی با اشاره به اینکه ما معتقدیم زن در انقلاب اسلامی ایران الگوی سوم یعنی زن نه شرقی و نه غربی است، اضافه کرد: زن مسلمان ایرانی ثابت کرد که می‌توان زن بود، عفیف، محجبه و شریف بود و در عین حال در متن و مرکز زندگی و اجتماع بود. می‌توان خانواده را پاکیزه نگاه داشت و در عرصه سیاسی و اجتماعی نیز کنشگر و نقش‌آفرین بود و فتوحاتی بزرگ به ارمغان آورد.

وی ادامه داد: در الگوی زن مسلمان که بر اساس معرفت‌شناسی الهی شکل گرفته، زن نقاط قوت زنانه خود را با ایمان و عفت همراه می‌کند و با چنین ترکیبی قادر به نقش‌آفرینی منحصر به فردی می‌شود و این‌گونه ارزش و تشخص زن معنا می‌یابد. ما در این همایش درصدد تصویر روشن از الگوی زن نه شرقی و نه غربی و پاسخ به چالش‌هایی هستیم که در این عرصه با آن روبه‌رو هستیم.

حجت‌الاسلام والمسلمین احمدی میانجی بیان کرد: از همه اندیشمندان و پژوهشگران دعوت می‌کنیم ما را در رسیدن به این مهم یاری کنند.

انتهای پیام
captcha