اعلام فراخوان همایش بین‌المللی «چالش‌های هویتی زن مسلمان معاصر و الگوی فاطمی»
کد خبر: 4195331
تاریخ انتشار : ۰۲ بهمن ۱۴۰۲ - ۲۱:۳۲

اعلام فراخوان همایش بین‌المللی «چالش‌های هویتی زن مسلمان معاصر و الگوی فاطمی»

دبیر اجرایی همایش بین‌المللی الگوی فاطمی از اعلام فراخوان مقاله این همایش بین‌المللی و ارسال آثار تا پایان اسفندماه ۱۴۰۲ خبر داد.

مجتبی نجفی دبیر اجرایی همایش

به گزارش ایکنا، حجت‌الاسلام والمسلمین مجتبی نجفی، دبیراجرایی همایش بین‌المللی «چالش‌های هویتی زن مسلمان معاصر و الگوی فاطمی» امروز دوشنبه دوم بهمن‌ماه در گفت‌وگو با خبرنگاران اظهار کرد: مرکز آموزش‌های کوتاه‌مدت و فرصت‌های مطالعاتی جامعه المصطفی العالمیه به عنوان یک مرکز تخصصی دوره‌های کوتاه‌مدت، با رویکرد اسلامی، در راستای فرمایش رهبر معظم انقلاب به دنبال گسترش و ترویج معارف اهل‌بیت(ع) بالاخص تحقق اهدافی همچون جهانی‌سازی گفتمان‌های نبوی، فاطمی، علوی، حسینی، رضوی و مهدوی، تهیه و تدوین متون مورد نیاز گروه‌های علمی در بحث این گفتمان‌های ششگانه و تبدیل شدن به مرکزی برای تبادل افکار و تضارب آراء در خصوص جهانی سازی این گفتمان‌ها است.

وی ادامه داد: با توجه به منویات رهبر معظم انقلاب مبنی بر جهانی‌سازی گفتمان فاطمی در دنیای امروز، مؤسسه آموزش‌های کوتاه‌مدت و فرصت‌های مطالعاتی احساس وظیفه نمود تا با برگزاری همایش بین‌المللی «چالش‌های هویتی زن مسلمان معاصر و الگوی فاطمی»، با ارائه الگوی فاطمی و تبیین و تحلیل ابعاد مختلف سیره حضرت زهرا(س) به برون‌رفت از این چالش‌ها پرداخته و از این طریق به تصمیم‌سازان و مدیران نظام جمهوری اسلامی ایران و جامعه المصطفی، بالاخص مراکز علمی و فرهنگی دغدغه‌مند بین‌المللی، در ارزیابی دقیق‌تر برنامه‌ها، راهبرد‌ها و همچنین اتخاذ راهکار‌های مناسب‌تر به جهت برون‌رفت از این چالش‌ها در جامعه بین‌الملل یاری رساند.

دبیر اجرایی همایش الگوی فاطمی بیان کرد: این همایش از مردادماه ۱۴۰۰ به صورت غیر رسمی و در قالب نشست‌های علمی و جلسات متعدد و به صورت رسمی از مهرماه ۱۴۰۲ با کسب مجوز از پایگاه استنادی جهان اسلام (ISC) با کد اختصاصی ۴۴۶۰۹-۰۲۲۳۰ آغاز به کار کرد، مورد استقبال نهاد‌های مختلف قرار گرفت.

وی افزود: مؤسسه آموزش‌های کوتاه‌مدت و فرصت‌های مطالعاتی مفتخر است که این همایش را با مشارکت بیش از ۳۰ مرکز علمی داخل و خارج کشور بالاخص نمایندگی‌های جامعه المصطفی در خارج از کشور به ۱۰ زبان فارسی، عربی، اردو، ترکی آذری، روسی، اسپانیایی، فرانسه، ترکی استانبولی، آلمانی و انگلیسی برگزار کرده است.

حجت‌الاسلام نجفی تصریح کرد: بیش از ۱۰۰ نفر در این همایش در قالب کمیته‌های چهارگانه کمیته سیاست‌گذاری، کمیته علمی، کمیته اجرایی و کمیته ارزیابی مقالات، ایفای نقش خواهند کرد که از مهم‌ترین ثمرات آن، برگزاری نشست‌های علمی در داخل و خارج کشور است که یکی از عوامل ترویج و جهانی‌سازی گفتمان فاطمی است.

وی اظهار کرد: یکی از نکات مهم و قابل تمایز این همایش نسبت به سایر همایش‌ها آن است که با همکاری مراکز علمی و فرهنگی داخل و خارج کشور در خصوص محور‌های همایش سوالاتی مطرح و در قالب مصاحبه در استودیو به صورت کاملاً تخصصی اجرا و در بخش تولیدات محتوایی مجازی به صورت آفلاین و در قالب دوره‌های آموزشی ارائه خواهد شد که متن کامل آن در کتاب ویژه‌نامه همایش به چاپ خواهد رسید.

طراحی پوستر همایش به ده زبان

دبیر اجرایی همایش الگوی فاطمی در گزارشی از فعالیت‌های دبیرخانه همایش گفت: در ابتدا طرح نامه همایش با مطالعات بسیار و جلسات متعدد کمیته علمی تهیه و برای دریافت مجوز به پایگاه استنادی علوم جهان اسلام ارسال شد و در تاریخ ۵ مهرماه از ستاد مرکزی مجوز فعالیت دریافت شد.

وی با بیان اینکه فعالیت دبیرخانه همایش از پنجم مهرماه شروع شد، اضافه کرد: پوستر فراخوان به ده زبان فارسی، عربی، اردو، ترکی آذری، روسی، اسپانیایی، فرانسه، ترکی استانبولی، آلمانی و انگلیسی ترجمه و طراحی شد.

دبیر اجرایی همایش الگوی فاطمی افزود: طراحی و آماده سازی سامانه همایش در همان ابتدای فعالیت دبیرخانه، دریافت کد اختصاصی همایش در تاریخ ۱۲ مهر ماه ۱۴۰۲، تشکیل کمیته‌های سه‌گانه سیاستگذاری، علمی و اجرایی توسط دبیرخانه همایش، طراحی و آماده‌سازی تندیس همایش و استفاده از ظرفیت فضای مجازی جهت انتشار و تبلیغ فراخوان همایش در حوزه‌های تخصصی و زبانی، بالاخص در مراکز خارج کشور بخشی از اقدامات انجام شده است.

حجت‌الاسلام نجفی بیان کرد: تاکنون ۱۲ پیش‌نشست به زبان‌های فارسی، عربی، روسی، انگلیسی، فرانسه، اردو، بنگالی و مالایی در مؤسسه کوتاه‌مدت و مراکز همکار همایش(مجتمع شهیده بنت الهدی، دانشگاه حکیم سبزواری مشهد، مرکز خواهران المصطفی در انتاناناریو ماداگاسکار) برگزار شده است.

وی با اشاره به اینکه کارگاه شیوه ارزیابی مقالات به صورت تخصصی برگزار شده است، گفت: هماهنگی جهت همکاری با همایش توسط بیش از ۲۰ مرکز علمی داخل و خارج کشور، طراحی ۱۲ سؤال علمی جهت ترویج و جهانی‌سازی گفتمان فاطمی در عرصه بین‌الملل در قالب مصاحبه با متخصصین و صاحبان کرسی در دیگر کشور‌های دنیا و برگزاری بیش از 40 جلسه در قالب کمیته سیاستگذاری، کمیته علمی، کمیته اجرایی و شورای همایش از دیگر اقدامات است.

دبیر اجرایی همایش الگوی فاطمی ادامه داد: هفت محتوای استودیویی در قالب کلیپ‌های ۵ الی ۱۰ دقیقه‌ای تاکنون تولید شده، همچنین بیش از ۲۳ هزار پیامک دعوت و ارائه مقاله برای محققان ارسال شده است.

وی یادآور شد: کانال اطلاع‌رسانی در پیام رسان ایتا به آدرس https://eitaa.com/NotificationCenter تشکیل شد که بیش از ۶۸۰ نفر عضو محقق دارد، همچنین برای خارج از ایران از طریق ایمیل اقدام می‌شود. محققین خارج از کشور نیز در بستر‌های مجازی غیر ایرانی با شماره ۰۹۳۷۰۳۰۰۴۶۶ می‌توانند اقدام کنند.

وی با بیان اینکه ۹۴ محقق در سامانه همایش ثبت نام کردند، تصریح کرد: ۳۱ نفر از مقطع دکتری و دانشجوی دکتری و سطح چهار و سطوح عالی حوزه، ۳۵ نفر از مقطع ارشد و دانشجوی ارشد و سطح سه و ۲۸ نفر از مقطع کارشناسی و دانشجوی کارشناسی و سطح یک می‌باشند.

دبیر اجرایی همایش الگوی فاطمی گفت: تاکنون ۴۶ چکیده و مقاله از کشور‌های ایران، پاکستان، آذربایجان، افغانستان، لبنان، ترکیه، بنگلادش دریافت شده است و طبق آمار ۵۵ درصد از شرکت‌کنندگان بانوان و ۴۵ درصد از آقایان هستند.

یادآور می‌شود، علاقه‌مندان می‌بایست تا پایان اسفند ۱۴۰۲ چیکده مقاله و تاپایان فروردین ۱۴۰۳ چکیده و اصل مقاله خود را به دبیرخانه همایش ارسال کنند. این همایش بین‌المللی در خردادماه ۱۴۰۳ در قم برگزار خواهد شد.

انتهای پیام
captcha