جایگاه گفتمان تمدن‌ساز انقلاب اسلامی در آثار پژوهشی المصطفی وجود دارد
کد خبر: 4200062
تاریخ انتشار : ۲۶ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۷:۲۶
رئیس پژوهشگاه بین‌المللی المصطفی:

جایگاه گفتمان تمدن‌ساز انقلاب اسلامی در آثار پژوهشی المصطفی وجود دارد

حجت‌الاسلام حسن رضایی بر جایگاه رفیع گفتمان تمدن‌ساز انقلاب اسلامی در آثار و پژوهش‌های جامعه‌ المصطفی تاکید کرد.

حسن رضایی، رئیس پژوهشگاه بین‌المللی جامعه المصطفی

به گزارش خبرنگار ایکنا، حجت‌الاسلام والمسلمین حسن رضایی، رئیس پژوهشگاه بین‌المللی جامعه المصطفی امروز پنجشنبه ۲۶ بهمن‌ماه در آیین اختتامیه بیست و پنجمین دوره جشنواره بین‌المللی شیخ طوسی با اشاره به نامگذاری جشنواره علمی پژوهشی المصطفی به نام شیخ طوسی، اظهار کرد: شیخ طوسی از علمای بزرگ قرن چهارم هجری است که در تمام علوم اسلامی، متبحر و صاحب نظر بود. ایشان از رجل قرون طلایی تمدن اسلامی است و تمام وجود وی، مملو از شور اسلامی، وحدت و تمدن آفرینی بود و در یک کلام، انسانی با برکت بود.

وی ادامه داد: رصد و پایش آثار علمی و پژوهشی طلاب و پژوهشگران المصطفی، ایجاد انگیزه و بسترسازی برای انجام تحقیقات علمی با توجه به مسائل جهان اسلام، معرفی ظرفیت‌های پژوهشی المصطفی در سطح داخلی و بین المللی، شناسایی استعداد‌های برتر پژوهشی، حمایت از آثار علمی پژوهشی طلاب و پژوهشگران، ارتقای کمی و کیفی آثار علمی و زمینه سازی برای توسعه تعاملات و همکاری‌های علمی و پژوهشی المصطفی، از اهداف اصلی جشنواره شیخ طوسی به شمار می‌آید.

حجت‌الاسلام رضایی، با اشاره به دریافت سالانه حدود سه هزار اثر از واحد‌های داخل و خارج از کشور المصطفی در این جشنواره، ابراز کرد: حجم کمی و تنوع ملیتی آثار جشنواره شیخ طوسی در میان رویداد‌های علمی کم نظیر است و از جایگاه منحصر به فردی در عرصه علوم اسلامی و انسانی برخوردار است.

وی با تاکید بر اهمیت بازتولید آثار علمی با توجه به شرایط متنوع زبانی و فرهنگی در نقاط مختلف جهان، خاطرنشان کرد: مجموعه پژوهشی المصطفی با توجه به توانمندی‌های زبانی و تنوع ملیتی، از جایگاه منحصر به فردی در عرصه ترجمه و بومی سازی آثار علمی برخوردار است.

رئیس پژوهشگاه المصطفی با اشاره به بخش ویژه جشنواره شیخ طوسی، ابرازکرد: موضوع بیست و پنجمین جشنواره شیخ طوسی به گفتمان تمدنی انقلاب اسلامی در عرصه بین‌الملل اختصاص یافت که آثار بسیار خوب و ارزشمندی در این عرصه به دبیرخانه جشنواره ارسال گردید.

وی تقدیر از فعالان برجسته پژوهشی در جهان اسلام را یکی از اهداف جشنواره شیخ طوسی برشمرد و گفت: در جشنواره امسال از محقق ارجمند و مجاهد گرانقدر، علامه شیخ باقر شریف القرشی، تقدیر و ترجمه فارسی موسوعه بیش از چهل جلدی سیره اهل بیت(ع) ایشان رونمایی خواهد شد.

حجت‌الاسلام رضایی در ادامه گزارشی از پنل تخصصی بیست و پنجمین جشنواره شیخ طوسی ارائه داد و گفت: بر اساس مطالب مطرح شد در این پنل تخصصی، بنای بر ارزش‌های فطری و انسانی، تاکید بر گفتمان عقلانی و فارغ از تعصبات ملی، مذهبی و منطقه ای، رفاه آفرین و آرامش زا و عدالت محور بودن از ویژگی‌های گفتمان تمدنی در عرصه جهانی به شمار می‌آید.

رئیس پژوهشگاه بین‌المللی المصطفی افزود: این گفتنان تنها در سایه هستی‌شناسی خدامحور حاصل می‌گردد. این مباحث در ساحت پژوهشی المصطفی از جایگاه مهمی برخوردار است و در قالب مقالات متعددی توسط محققان ارجمند در پنل تخصصی جشنواره عرضه گردید.

انتهای پیام
captcha