همخوانی زیبای نوجوانان و تلاوت زیبای قاریان افتخاری + فیلم
کد خبر: 4200198
تاریخ انتشار : ۲۸ بهمن ۱۴۰۲ - ۰۸:۳۵
حاشیه‌های روز نخست مسابقات بین‌المللی قرآن ایران

همخوانی زیبای نوجوانان و تلاوت زیبای قاریان افتخاری + فیلم

نخستین روز مسابقات بین‌المللی قرآن ایران از 27 بهمن‌ماه آغاز شد و در این روز 13 قاری، حافظ و مرتل اجرا داشتند.

همخوانی زیبای نوجوانان قرآنی و تلاوت زیبای قاریان افتخاری

به گزارش خبرنگار ایکنا، نخستین روز از چهلمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن ایران از ساعت 15 جمعه 26 بهمن‌ماه در سالن اجلاس سران کشورهای اسلامی در بخش آقایان آغاز شد و تا دوم اسفندماه که زمان برگزاری مراسم اختتامیه این رویداد است، ادامه خواهد داشت. 

در این روز شاهد حضور 13 شرکت‌کننده شامل چهار قاری و حافظ قرآن کریم در بخش دانش‌آموزی و 9 قاری، مرتل و حافظ کل قرآن کریم در بخش بزرگسالان بودیم. شروع مسابقات با اجرای محمدصادق حسینی، نوجوان حافظ کل قرآن و نماینده کشورمان بود، حسینی با وجود اینکه صوت و لحن خوبی از خود به نمایش گذاشت، اما در سوال دوم با تذکر استادراهنما مواجه شد که می‌تواند نمره نهایی او را تحت تأثیر قرار دهد.

به نظر می‌رسد یکی از دلایل به مشکل خوردن این نوجوان حافظ قرآن در سوال دوم اضطراب ناشی از اجرا به عنوان نفر اول باشد، اجرا در بالاترین سطح مسابقات قرآن آن هم در سن نوجوانی نیاز به تمرکز بسیار زیادی دارد که این موضوع در سوال دوم، نماینده کشورمان را با مشکل مواجه کرد.

در این روز همچنین محمد پورسینا، نماینده کشورمان در رشته قرائت ترتیلِ بزرگسالان به روی جایگاه رفت و اجرایی مسلط از خود به نمایش گذاشت. اجرایی که اگر چه هنوز زمان اظهار نظر قطعی در مورد موفقیت‌آمیز بودن آن فرا نرسیده، اما بدون شک یکی از برترین تلاوت‌ها در رشته ترتیل خواهد بود.

سایر شرکت‌کننده‌های روز نخست مسابقات از کشورهای عراق، انگلستان، الجزایر، روسیه، اندونزی، مصر، هندوستان و آلمان بودند که بر اساس اظهارات برخی کارشناسان در حاشیه مسابقات، برخی از شرکت‌کنندگان این روز دارای ایرادات صوت و لحنی و به خصوص وقف و ابتدایی بودند. باید دید در روزهای آینده و با اجرای نمایندگان کشورهایی که امید بیشتری به دریافت رتبه دارند، گمانه‌زنی‌ها به کدام سمت و سو خواهد رفت. 

همخوانی زیبای نوجوانان قرآنی و تلاوت زیبای قاریان افتخاری + فیلم

در روز نخست مسابقات حضور گروهی از بانوان قرآنی نابینا از کشور عراق نیز جلب توجه کرد، این گروه به همت حسن قنبر، رئیس دارالسلام حبیب بن مظاهرالاسدی کشور کویت به ایران آمده تا از نزدیک با یکی از معتبرترین رویدادهای رقابتی در حوزه قرآن آشنا شوند. اعضای این گروه در زمان حضور در سالن مسابقات گفت‌وگوهای متعددی با رسانه‌های حاضر و از جمله ایکنا انجام دادند که گفت‌وگوی ایکنا با سرپرست این گروه طی روزهای آینده منتشر خواهد شد. 

همانگونه که قابل پیش‌بینی بود در این دوره نیز رسانه‌ها حضور خوبی از خود نشان داده‌اند علاوه بر رادیو قرآن که مسابقات را به صورت زنده پخش می‌کند، سایر رسانه‌های بین‌المللی نیز به تولید برنامه در حاشیه این رویداد می‌پردازند. شبکه پویا که برنامه‌های حوزه کودکان را تولید و پخش می‌کند نیز با دایر کردن استودیویی در حاشیه سالن مسابقات به پوشش این رویداد بین‌المللی اقدام کرده است. بر اساس گفته مسئولان برگزاری مسابقات، این شبکه تلویزیونی برای اولین بار است که روزانه حدود دو ساعت از مسابقات را پخش می‌کند.  

همخوانی زیبای نوجوانان قرآنی و تلاوت زیبای قاریان افتخاری + فیلم

در حاشیه این مسابقات نمایشگاه جانبی نیز راه‌اندازی شده است، در این نمایشگاه و در روز نخست استقبال از غرفه‌های عفاف و حجاب، حفظ قرآن ویژه کودکان و قرآن بخوان و جایزه بگیر بیشتر از سایر غرفه‌ها بود. پیش‌بینی می‌شود در روزهای آینده و به نزدیک شدن به روزهای حساس رقابت‌ها استقبال از این نمایشگاه نیز افزایش یابد.    

حضور تعدادی از خانواده‌های شهدا و نمایش‌ تمثال آنها در سالن مسابقات از دیگر تصاویر جالب روز نخست مسابقات بود، همچنین در این روز گروه‌های دانش‌آموزی از مدارس مختلف در سالن حضور پیدا کردند.  

در این روز علاوه بر برنامه رقابتی مسابقات و اجرای شرکت‌کنندگان، سه تلاوت افتخاری از سوی قاریان بین‌المللی صورت گرفت که هیجان خاصی به حاضران در این سالن که آمده بودند تا تلاوت‌های ناب را استماع کنند، بخشید. 

این هیجان به خصوص در زمان تلاوت قاری افتخاری پایانی که احمد بن یوسف الازهری از کشور بنگلادش بود بیشتر به چشم آمد، داور بنگلادشی چهلمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن ایران تلاوتی بر اساس اختلاف قرائات انجام داد که برای بسیاری از حاضران در سالن جالب توجه بود. 

اجرای گروه هم‌خوانی و مدیحه‌سرایی مدرسه تلاوت سبیل الرشاد از دیگر بخش‌های جذاب روز نخست مسابقات بین‌المللی قرآن ایران بود. این روزها و پس از کسب رتبه نخست مسابقات قرآن کشور عربستان از سوی یونس شاهمرادی و میزان جایزه‌ای که آن رقابت داشت، هرگاه نام مدرسه تلاوت سبیل‌‌الرشاد بیاید بلااستثنا نام یونس شاهمرادی و مسابقات عربستان نیز به ذهن متبادر می‌شود.

در روز نخست مسابقات 164 دانش‌آموز از 8 تا 16 سال که همه عضو مدرسه تلاوت سبیل الرشاد بودند دو اجرای زیبا داشتند، اعضای این گروه ابتدا تلاوتی به سبک استاد شعبان صیاد داشتند و در مرحله دوم اسماءالحسنی را به زیبایی هرچه تمام‌تر اجرا کردند. برخی اعضای این گروه در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا مدت زمان تمرین برای تلاوت به سبک شعبان صیاد را بیش از سه ماه بیان کردند. 

در حاشیه این مسابقات همچنین شاهد گپ و گفت‌های اساتید قرآنی کشورمان با داوران و متسابقان دیگر کشورها و نیز گروه‌های قرآنی اعزامی از سوی کشورهای دیگر بودیم، بر اساس شنیده‌های غیررسمی در این دوره از مسابقات علاوه بر شرکت‌کنندگان عربستانی یک گروه قرآنی نیز از این کشور در ایران حضور یافته است. در حاشیه روز نخست این مسابقات شاهد گفت‌وگوی کوتاه عباس سلیمی، استاد و پیشکسوت قرآنی کشورمان با اعضای این گروه بودیم. گفت‌وگویی صمیمی که بیشتر حول مسابقات قرآن ایران و عربستان سپری شد. 

عباس سلیمی پیشکسوت قرآنی کشورمان که سابقه حضور در مسابقات بین‌المللی قرآن کشور مالزی را در کارنامه دارد، در این دوره بخش زیادی از نگاه‌ها را بار دیگر به سمت خود جلب کرده است، آخرین اجرای او در مسابقات بین‌المللی قرآن ایران به سال 1388 برمی‌گردد، اجرای طولانی‌مدت او در مسابقات و برگزاری آن رویداد در حسینیه جماران به بخشی از جاذبه مسابقات در آن سال‌ها تبدیل شده بود، بازگشت این چهره قرآنی به عرصه اجرای مسابقات بین‌المللی پس از 14 سال دوری بار دیگر آن خاطرات را ذهن علاقه‌مندان قرآنی زنده کرده است.

چهلمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن ایران از بیست و ششم بهمن تا دوم اسفندماه در سالن اجلاس سران کشورهای اسلامی در جریان خواهد بود. این مسابقات در بخش آقایان از ساعت 15 تا 21 برگزار می‌شود. همچنین از صبح روز شنبه 28 بهمن‌ماه بخش بانوان آغاز خواهد شد. مراسم قرعه‌کشی نوبت اجرای بخش بانوان و نشست گروه داوری این بخش شامگاه جمعه 27 بهمن‌ماه در هتل محل اسکان متسابقان برگزار شد. 

انتهای پیام
captcha