برخی کتاب‌های آموزش قرآن صرفاً برای مطالعه قواعد روخوانی و تجوید هستند
کد خبر: 4200711
تاریخ انتشار : ۰۱ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۲:۳۴

برخی کتاب‌های آموزش قرآن صرفاً برای مطالعه قواعد روخوانی و تجوید هستند

یک حافظ قرآن کریم با بیان اینکه برخی از کتاب‌های آموزش قرآن، آموزشی نیستند و صرفاً یک کتاب برای مطالعه قواعد روخوانی و تجوید هستند، گفت: تقریبا همه کتاب‌های آموزش قرآن، مخاطب عام دارند و برای یک طیف سنی نوشته نشده‌اند.

قرآن کریمحجت‌الاسلام حمید عچرشی، حافظ و مدرس قرآن در گفت‌وگو با ایکنا از خوزستان از انتشار کتاب خود با عنوان «آموزش روخوانی قرآن کریم» خبر داد و گفت: 12 سال است که روخوانی، روانخوانی و تجوید سطح مقدماتی و عالی قرآن کریم را تدریس می‌کنم، در خلال این سال‌ها و آموزش کتب مختلف خلأهایی در این کتاب‌ها دیدم و تصمیم گرفتم جزوه جداگانه‌ای برای تدریس در کلاس‌ها تألیف کنم.

وی درباره اشکالات موجود در این کتاب‌ها گفت: این ممکن است سؤال خیلی از افراد باشد که چرا با وجود اینکه کتاب‌های آموزشی در بازار کم نیست، باز هم در این موضوع کتاب نوشتیم. ضمن اینکه از تمام استادانی که در حوزه قرآن کریم قلم به دست گرفتند و مردم را با قرآن کریم آشنا کردند، سپاسگزاری می‌کنم، چراکه خود نیز بر سفره پربرکت این استادان نشستم و سال‌ها از آن منابع استفاده کردم، به پنج دلیل قلم به دست گرفته و این کتاب آموزشی را به رشته تحریر درآوردم.

عچرشی در توضیح این دلایل اظهار کرد: برخی از کتاب‌های آموزش قرآن، آموزشی نیستند و صرفا یک کتاب برای مطالعه قواعد روخوانی و تجوید هستند. دلیل دیگر این است که تقریباً همه کتاب‌های آموزش قرآن، مخاطب عام دارند و برای یک طیف سنی نوشته نشده‌اند.

این مدرس قرآن افزود: علاوه بر این، برخی از کتاب‌های آموزش قرآن، از تمام کلمات و عبارات قرآن کریم در مهارت‌آموزی استفاده کرده‌اند که این شیوه به نظر حقیر صحیح نیست، چرا که آموزش ابتدا باید از مثال‌های آسان و سوره‌های کوتاه شروع شود و در مرحله پایانی که قرآن‌آموز عادت به خواندن پیدا کرد، از عبارات سخت‌تر و سوره‌های بزرگتر استفاده شود. به همین جهت در آموزش روخوانی از جزء 30 و در تجوید مقدماتی از سوره‌های جزء ۲۸ و ۲۹ استفاده کردیم.

این حافظ قرآن گفت: برخی از کتاب‌های آموزش قرآن، توضیحات کافی نداشته و یا به تعاریف صحیح اکتفا کردند ولی در این کتاب سعی شده تعاریف و توضیحات دقیق باشد. آخرین دلیل این است که معمولاً کتاب‌های آموزشی براساس خط عثمان طه است، در حالی‌ که غیر از این خط قرآن‌های با خط رایانه‌‌ای که علامت‌های کمتری دارد و همچنین از خط فارسی در کشورمان به چاپ می‌رسد، برای آموزش مناسب‌تر است، به همین جهت تا جایی که حوصله کتاب اجازه می‌دهد به اختلاف این خط‌ها اشاره شده است.

یادآور می‌شود، مؤسسه قرآنی عالم آل محمد(ص) اهواز از سال 92 فعالیت خود را در منطقه کوی علوی آغاز کرده است و هم‌اکنون در مسجد خاتم‌الانبیاء(ص)، مشغول آموزش قرآن کریم ویژه آقایان در مقاطع سنی 9 تا 40 سال است.

انتهای پیام
captcha