پایان مسابقات بین‌المللی قرآن ایران؛ در انتظار معرفی قهرمانان قرآنی + فیلم و عکس
کد خبر: 4201064
تاریخ انتشار : ۰۲ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۹:۱۴
ایکنا گزارش می‌دهد

پایان مسابقات بین‌المللی قرآن ایران؛ در انتظار معرفی قهرمانان قرآنی + فیلم و عکس

چهلمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن شامگاه سه‌شنبه یک اسفندماه پایان یافت و تنها مراسم اختتامیه در روز دوم اسفند باقی مانده است. مراسمی که در آن از قهرمانان قرآنی دنیای اسلام رونمایی می‌شود.

پایان مسابقات بین‌المللی قرآن ایران؛ در انتظار معرفی قهرمانان قرآنی + فیلم و عکس

به گزارش خبرنگار ایکنا، سرانجام بخش رقابتی چهلمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن ایران شامگاه سه‌شنبه یکم اسفندماه با اجرای 13 فینالیست در دو رشته قرائت تحقیق و حفظ کل قرآن کریم به پایان رسید تا علاقه‌مندان به قرآن کریم در انتظار برگزاری مراسم اختتامیه و معرفی قهرمانان قرآنی، شب پُر انتظار و پُر اضطرابی را به صبح برسانند.  

قهرمانانی که معرفی‌شان به عنوان نفرات برتر یکی از بزرگ‌ترین و قدیمی‌ترین رقابت‌های قرآنی، مسئولیت آنها در عرصه تبلیغ و ترویج قرآن کریم در دیار خود را بسی دشوارتر می‌کند. این رتبه توشه‌ای پربار از ایران اسلامی برای آنها خواهد بود که حساسیت و مسئولیت خدمتگزاری آنها در برابر کلام وحی را صدچندان می‌کند. 

آخرین روز مسابقات بین‌المللی قرآن در نوبت صبح با برگزاری سومین مراسم خیرات حسان و با حضور همسر رئیس جمهور برگزار شد. در این مراسم از نفرات اول مسابقات بین‌المللی قرآن در بخش دانش‌آموزی و بزرگسالان تجلیل به عمل آمد.

پایان مسابقات بین‌المللی قرآن ایران؛ در انتظار معرفی قهرمانان قرآنی + فیلم و عکس

اما بخش رقابتی مسابقات در روز پایانی در یک نوبت برگزار شد و طی آن قاریان و حافظان فینالیست از ساعت 15 تا 21 آیاتی از کلام‌الله مجید را در حضور خیل عظیمی از علاقه‌مندان به کلام وحی تلاوت کردند. تلاوت‌هایی که برای آنها تا سال‌های سال ماندگار خواهد بود و اگر حاصل این تلاوت‌ها با کسب رتبه نیز همراه شود این ماندگاری هزاران برابر خواهد شد. 

در روز پایانی مسابقات بین‌المللی قرآن کریم ظرفیت سالن مسابقات همچون شب‌های قبل پُر شده بود با این تفاوت که در این شب تعدادی از حاضران پایین جایگاه روی زمین نشسته بودند تا سال‌های برگزاری مسابقات در حسینیه ارشاد و ازدحام مردم در سالن رقابت‌ها برای شنیدن کلام آرامبخش وحی بار دیگر در ذهن‌ها زنده شود. 

در این روز ابتدا مسابقات در رشته حفظ کل قرآن کریم برگزار شد، نماینده کشورمان در این روز در صوت و لحن و وقف و ابتدا عملکرد خوبی داشت، در کنار او نمایندگان روسیه و الجزایر نیز به لحاظ صوتی و لحنی بهتر از بقیه بودند. نمایندگان عربستان، سوریه و فلسطین نیز جزء شرکت‌کنندگان با کیفیت این دوره از مسابقات بودند که گمانه‌زنی‌ها در مورد کسب یکی از رتبه‌های برتر از سوی این افراد در پایان فینال مسابقات، داغ بود. 

در رشته حفظ کل قرآن کریم امیدرضا رحیمی، حافظ روشندل قرآن کریم و نماینده کشورمان در این مسابقات به عنوان سومین نفر اجرا کرد. اجرایی که شاید بتوان آن را در زمره یکی از سه اجرای برتر این مسابقات به حساب آورد. امیدرضا رحیمی پیش از این در سال 1397 و در رشته قرائت تحقیق مسابقات بین‌المللی قرآن روشندلان جهان اسلام هم شرکت کرده و موفق به کسب رتبه دوم آن مسابقات شده است. 

بعد از اجرای نماینده کشورمان، نوبت به نماینده کشور عربستان رسید، در زمان اجرای این شرکت‌کننده سفیر عربستان برای دومین بار در ایام برگزاری مسابقات حضور یافت تا این حضور برای هموطن او در مسابقات روحیه‌بخش باشد.  

در حاشیه این مسابقات سفیر عربستان با رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه نیز گفت‌وگوی کوتاهی انجام داد که در آن بر وحدت‌بخش بودن مسابقات قرآن بین‌ ملل اسلامی تأکید شد. 

در زمان اذان مغرب و قبل از شروع مسابقات رشته قرائت تحقیق یکی از کوچکترین قرآن‌های چاپی در دنیا رونمایی شد، این قرآن از سوی مرحوم مصطفی نظیف در زمان امپراطوری عثمانی در مصر چاپ شده و با قدمتی ۱۵۰ساله از سوی خانواده رفیعی نگهداری شده است.

از جمله مشخصات فنی این مصحف قرآنی، باید به قطر ۱/۲ سانتیمتری، طول ۲/۲ سانتیمتر و عرض ۱/۷ سانتیمتری آن اشاره کرد. این قرآن وزنی معادل ۴/۲ گرم دارد و از سوی نوید رفیعی به نمایندگی از سوی این خانواده وقف شده است.

از دیگر آثار قرآنی رونمایی شده در این مراسم قدیمی‌ترین جزوات قرآنی با قدمت ۱۵۰ساله است که به خط نسخ  از سوی محمود مهدی بن سالم در ۳۰ جزوه کتابت شده و از سوی فردی به نام شیخ عبدالصمد با هزینه فراوان خریداری و وقف شده است. هزینه‌ای که شیخ عبدالصمد برای خرید این کتاب انجام داده است، چیزی معادل قیمت خرید چند هزار متر زمین زراعی بوده است.

مسابقات رشته قرائت تحقیق از ساعت 19 آغاز شد و تا حدود ساعت 21 ادامه داشت. در این بخش هادی اسفیدانی نماینده کشورمان در این مسابقات چهارمین نفری بود که به روی جایگاه رفت. اسفیدانی با تلاوت ماندگاری که از خود به یادگار گذاشت همه را به این یقین رساند که رتبه اول تلاوت نمی‌تواند به کسی جز او برسد. 

در  این شب یکی از هنرمندان تصویرگر که در ایام برگزاری مسابقات در نمایشگاه جنبی مشغول نقاشی چهره‌ بزرگان قرآنی دنیای اسلام بود، نقاشی عباس سلیمی، استاد و پیشکسوت قرآنی کشور و یکی از مجریان این دوره از مسابقات را به وی اهدا کرد.

در شب پایانی مسابقات گمانه‌زنی‌ها حاکی از رتبه اول نمایندگان کشورمان در رشته قرائت ترتیل و تحقیق بود، در این بین اما موفقیت نماینده کشورمان در رشته حفظ کل قرآن کریم با اطمینان کمتری از سوی حاضران در سالن اعلام می‌شد.

به هر ترتیب باید منتظر ماند و دید در لحظه اختتامیه‌ای که با حضور رئیس جمهور برگزار می‌شود، نام کدام یک از قاریان و حافظان به عنوان قهرمانان قرآنی اعلام می‌شود، قاریان و حافظانی که بدون شک پیش از موفقیت یا عدم موفقیت در این مسابقات به خاطر اهتمام به فراگیری تلاوت و حفظ قرآن قله‌های قهرمانی را فتح کرده‌اند.

تیمور کاکایی

پایان مسابقات بین‌المللی قرآن ایران؛ در انتظار معرفی قهرمانان قرآنی + فیلم و عکس

انتهای پیام
captcha