فلسفه وجودی مجلس خبرگان رهبری
کد خبر: 4201079
تاریخ انتشار : ۰۲ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۸:۳۸
مشارکت حداکثری، ایرا قوی / 9

فلسفه وجودی مجلس خبرگان رهبری

فلسفه وجودی مجلس خبرگان به‌عنوان یکی از بهترین یادگاری‌های امام راحل که در کل دنیا بی‌نظیر است و حتی جوامع اسلامی به غیر از مکتب تشیع از آن بی‌بهره است و فقط در مکتب اهل بیت و قرآن وجود دارد، این است که صالح‌ترین، کامل‌ترین، عاقل‌ترین، عالم‌ترین شجاع‌ترین، قدرتمندترین انسان برای سرپرستی بشریت انتخاب شود.

آیت‌الله غیاث‌الدین طه محمدی امام جمعه سابق همدانآیت‌الله غیاث‌الدین طه محمدی، کاندیدای مجلس خبرگان رهبری و امام جمعه سابق همدان با حضور در دفتر خبرگزاری ایکنا در همدان با بیان اینکه یکی از ضعف‌های انسان این است که نه عظمت خود و نه هزاران تکلیفی که بر دوش او گذاشته شده را درک نکرده است، اظهار کرد: انسان خلیفة‌الله است یعنی در میان تمام مخلوقات خدا حتی از ملائک مقربین هیچ موجودی توانایی اینکه جای خداوند را بگیرد ندارد جزء انسان؛ خداوند در آیه 30 سوره مبارکه بقره می‌فرماید: «إِنِّي جَاعِلٌ فِي الْأَرْضِ خَلِيفَةً».

انسان به‌عنوان بهترین سیستم خداوند آفریده شد، به‌طوری که خداوند به این خلقت تبارک‌الله گفت. دیگر عظمت انسان این است که در آیه 72 سوره مبارکه احزاب به آن اشاره شده است «إِنَّا عَرَضْنَا الْأَمَانَةَ عَلَى السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ وَالْجِبَالِ فَأَبَيْنَ أَنْ يَحْمِلْنَهَا وَأَشْفَقْنَ مِنْهَا وَحَمَلَهَا الْإِنْسَانُ ۖ إِنَّهُ كَانَ ظَلُومًا جَهُولًا؛ ما اين امانت را بر آسمان‌ها و زمين و كوه‌ها عرضه داشتيم، از تحمل آن سرباز زدند و از آن ترسيدند. انسان آن امانت بر دوش گرفت، كه او ستمكار و نادان بود.»

یکی از امانات خداوند که آسمان‌ها و سلسله جبال آن را نتوانست تحمل کند و بر عهده انسان گذاشته شد، مدیریت، هدایت و رهبری است؛ این مهم در تمام شئون زندگی انسان اثر دارد و به جایی می‌رسد که انسان خداوندگاری می‌کند، همه انبیا و امامان آمده‌اند تا انسان را به آنجا برسانند و برای این موضوع باید رهبر تعیین شود. اول پیامبران آمدند، سپس اولی‌الامر که این امانت که در آیه بالا مطرح شد ولایت است که انسان به عهده گرفت.

فلسفه وجودی مجلس خبرگان رهبری به‌عنوان یکی از بهترین یادگاری‌های امام راحل که در کل دنیا بی‌نظیر است و حتی جوامع اسلامی به غیر از مکتب تشیع از آن بی‌بهره است و فقط در مکتب اهل بیت(ع) و قرآن وجود دارد این است که صالح‌ترین، کامل‌ترین، عاقل‌ترین، عالم‌ترین شجاع‌ترین، قدرتمندترین انسان برای سرپرستی بشریت انتخاب شود. مصداق آن در قرآن کریم آمده است که می‌فرماید: «إِنَّمَا وَلِيُّكُمُ اللَّهُ وَرَسُولُهُ وَالَّذِينَ آمَنُوا الَّذِينَ يُقِيمُونَ الصَّلَاةَ وَيُؤْتُونَ الزَّكَاةَ وَهُمْ رَاكِعُونَ؛ جز اين نيست كه ولىّ شما خداست و رسول او و مؤمنانى كه نماز مى‌خوانند و همچنان كه در ركوعند انفاق مى‌كنند.»(مائده/ آیه 55)، پس از بررسی تاریخ پادشاهی در سراسر دنیا، مسئله امامت و ولایتمداری در مکتب شیعه یکی از شاهکارترین قوانین خداوند برای حکومت‌داری است که صالح‌ترین و اعلم‌ترین فرد برای حکومت‌داری انتخاب شود.

وظیفه خبرگان این است که در میان بهترین افراد روی زمین یک نفر را به جای امام انتخاب کند که این فرد نزدیک‌ترین فرد به ویژگی‌های ولی باشد، مجلس خبرگان رهبری وظیفه دارد رهبر را انتخاب کند همان‌طور که بعد از رحلت امام(ره) فردی شایسته را انتخاب کردند. 

یکی از بنیادی‌ترین و ارزشمندترین اقدامات امام خمینی(ره) شکل‌گیری مجلس خبرگان است که در هیچ حکومت دنیا وجود ندارد، به‌طور مثال در عربستان سعودی با وجود اینکه مسلمان هستند با نظام سلطنتی بدترین ظلم به مردم و به‌ویژه زنان این کشور می‌شود.

براساس آیات 204 و 205 سوره بقره «وَمِنَ النَّاسِ مَنْ يُعْجِبُكَ قَوْلُهُ فِي الْحَيَاةِ الدُّنْيَا وَيُشْهِدُ اللَّهَ عَلَىٰ مَا فِي قَلْبِهِ وَهُوَ أَلَدُّ الْخِصَامِ؛ در اين دنيا كسى است از مردم كه خدا را به درستى اعتقاد خويش گواه مى‌گيرد و تو را سخنش درباره زندگى اين دنيا به شگفت مى‌دارد، در حالى كه كينه‌توزترين دشمنان است. وَإِذَا تَوَلَّىٰ سَعَىٰ فِي الْأَرْضِ لِيُفْسِدَ فِيهَا وَيُهْلِكَ الْحَرْثَ وَالنَّسْلَ ۗ وَاللَّهُ لَا يُحِبُّ الْفَسَادَ؛ چون از نزد تو بازگردد، در زمين فساد كند و كشتزارها و دامها را نابود کند، و خدا فساد را دوست ندارد.» اگر اصلح را کنار بگذاریم و به غیر اصلح رأی دهیم جهنمی خواهیم بود.

باید توجه داشت کوچه‌های انتخابات ناپاک است، کسی که نامزد انتخاباتی است اگر هم خود اصول اخلاقی را رعایت کند، بی‌اخلاقی در حامیانشان مشاهده می‌شود، کاندیداها مراقب باشند اگر رقیب خود هزاران عیب هم دارد آنها را بیان نکنند بلکه نقاط قوت خود را بیان کنند تا جو متشنج نشود.

انتهای پیام
captcha