حماسه انتخابات در آیینه «حضور»، «انتخاب» و «شهید» + فیلم
کد خبر: 4202308
تاریخ انتشار : ۰۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۸:۵۰
همصدا با وصایای شهدا، فرمایشات امام(ره) و مقام معظم رهبری

حماسه انتخابات در آیینه «حضور»، «انتخاب» و «شهید» + فیلم

کتاب «اثر انگشت» در قالب خاطرات و وصایای شهدا در موضوع انتخابات همراه با بیانات امام(ره) و رهبری معظم؛ در مجلدی سترگ راوی حماسه انتخابات در آیینه «حضور»، «انتخاب» و «شهید» است.

به گزارش ایکنا؛ مقوله «انتخاب» از آن دست مؤلفه‌هایی است که انسان در تک‌تک مراحل هستی‌اش از زمانی‌ که جهان پیرامون خود را درمی‌یابد؛ در تمامی فراز و فرود زندگانی‌اش با آن مواجه است. اما نکته مهم در این میان آن است که فارغ از انتخاب درست و غلط که مسیر سعادت یا شقاوت را برای انسان به ارمغان می‌آورد؛ گام نهادن در مسیر دو راهی‌ها یا چندراهی‌هایی که انسان را مجبور به انتخاب می‌کند، خود مؤلفه‌ای است که بیش‌ از فرد در مقام انتخاب‌کننده؛ وابسته به مؤلفه‌های دیگری است.

این روزها و در دهه نخست اسفند 1402 خورشیدی سرزمین ایرانِ انقلابی و اسلامی روزهایی را پشت‌سر می‌گذارد که تک‌تک مردمان آن در مقام انتخابی دیگر قرار گرفته‌اند. انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی و ششمین دوره خبرگان رهبری!

همراهی مردم ایران انقلابی و اسلامی با چنین بزنگاه‌های سترگی در مسیر انتخاب سعادت، رشد و پیشرفت کشور مقوله‌ای نیست که تنها منحصر به ادوار انتخابات آن بازگردد. چه آنکه مهمترین سند جمهوریت و مردم‌سالاری کشورمان در مسیر رهیده و رهانیده‌ شدن از زیر یوغ طاغوت به «آری» گفتن ملت انقلابی ایران در 12 فروردین 1357 بازمی‌گردد. آنهایی که در مسیر برقراری انقلاب اسلامی و به بار نشاندن نهال این انقلاب در سایه هدایت داهیانه بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی، حضرت امام‌خمینی(ره) از خرداد 1342 مسیر خود را برای مطالبه برحقی که مبتنی ‌بر مفهوم مردم‌سالاری دینی، صاحب نقش بودن هر یک از افراد جامعه در مسیر سعادت کشورش تعریف ‌می‌شد را طلبیدند و در این مسیر طی کردن و طلبیدن خواسته‌های برحقشان، با استعانت از شعائر دین هدایتگر و مبین اسلام علاوه ‌بر به زیر کشیدن حکومت طاغوت؛ مسندی را بر بلندای شکوهِ نامِ سرزمینشان برگزیدند که امروز آن را با افتخار «جمهوری اسلامی ایران» خطاب قرار می‌دهند.

در سیر فراز و فرود تاریخ بشکوه 45 ساله این انقلاب؛ مردمان ایران‌زمین در آزمون‌های مختلفی از مسیر خطیر «انتخاب» قرار گرفته‌اند. دوران حماسه‌سازی هشت سال دفاع مقدس؛ دوران سازندگی و سال‌های پس‌از جنگ؛ ایستادن دربرابر حاسدانی است که عدم رشد، پیشرفت و شکوه ایران را در تمامی عرصه‌های علمی؛ فناوری؛ پزشکی؛ فرهنگی؛ اقتصادی؛ اجتماعی و البته که سیاسی خواستار بوده‌اند و مردمان این سرزمین اهورایی و الهی هر بار با گام نهادنی متحد، همدل و هم‌راستا با آرمان‌هایی که به پای آن ایستاده و خون داده‌اند؛ بهترین انتخاب را پیشاروی ادامه مسیر انقلابشان برگزیدند.

در دیگر سو؛ یکی از مؤلفه‌های غیرقابل‌انکار در مسیر ایستادن ایرانیان به پایه جمهوریت و اسلامیت انقلاب کشورشان، عهد و پیمانی است که با شهدای این مرزوبوم بسته‌اند. شهدایی که با نثار جان خود علاوه ‌بر بازنمایی معارفِ شرع و عرف جامعه ایرانی با تمدن کهن و سترگ خود؛ در سایه هم‌نشینی با مبانی بصیرت‌افزای دین هدایتگر و مبین اسلام چون شجاعت؛ صلابت؛ حریت؛ آزادگی؛ ایستادگی؛ پایمردی؛ ایثار و شهادت؛ عهد و پیمانی ازلی و ابدی با پروردگار و امام امتشان بسته‌اند که اگر سر و جانشان برود؛ چشم و دست از آن عهد و پیمان بر نخواهند داشت.

پس اینگونه است که در بسیاری از مواردی که پای «انتخاب» و ثبت اثر انگشت آنها بر عهد و پیمانشان با آب، خاک و ناموس کشورشان به میان آمده؛ دلدادگی به همان آرمان‌ها، وصایا، تذکار، روایات شهدای این سرزمین و فرمایشات بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی حضرت امام‌خمینی(ره) و پرچم‌دار و نائب بر حق او حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای، مقام معظم رهبری از مهم‌ترین استناداتی است که مردم ایران عزیز انقلابی و اسلامی در مسیر انتخاب بر آن استوار شده‌اند.

حال در ایستگاهی دیگر به تاریخ 11 اسفند و برگزاری دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی و ششمین دوره خبرگان رهبری؛ آن و گاهی دیگر برای ادای دین خود در مسیر انتخاب اصلح در راستای حقانیتی که حکومت مردم‌سالار و تفکر آزاداندیش دین مبین اسلام به آنان ارزانی داشته است.

حماسه انتخابات در آئینه «حضور»؛ «انتخاب» و «شهید» + فیلم

«انتخابات»؛ مظهر اراده ملی و مردم‌سالاری دینی

«انتخابات» در ایران، مظهر اراده ملی و مردم‌سالاری دینی بوده و از اهمیت فوق‌العاده‌ای برخوردار است. در هر برهه از تاریخ انقلاب شکوه‌مند اسلامی و عمر پربرکت این شجره طیبه با نزدیک شدن به روزهای «انتخابات»؛ تب و تاب بحث‌های سیاسی بر سر موضوعاتی چون شرکت یا عدم شرکت در این نمایش، همایش و رزمایش ملی و سیاسی؛ سوابق کاندیداها؛ شعارها و برنامه‌های‌شان در مسیر به سرانجام رسیدن «انتخاب اصلح» در بین اقشار مختلف جامعه بالا می‌گیرد و گرمای آن به اوج خود می‌رسد.

در این ‌میان، دشمنان قسم‌خورده انقلاب نیز دست روی دست نمی‌گذارند. آنها با شناخت و درک صحیح نقش حیاتی «انتخابات» در استحکام پایه‌های نظام جمهوری اسلامی از یک‌سو تمامی توان خود را برای کمرنگ کردن حضور ملت پای صندوق‌های رأی به میان می‌آورند و از سوی دیگر؛ می‌کوشند تا با اثرگذاری بر آرای آحاد ملت آنها را از انتخاب گزینه‌ای همسو به آرمان‌های امام(ره) و انقلاب دور کنند.

از آن‌جا که شهدا برای همیشه در تأسی  از سید و سالارشان حضرت مصباح‌الهدی(ع)؛ چراغ‌های روشن در ظلمت دنیای مادی هستند، راه و رسمشان در تمامی عرصه‌ها ازجمله عرصه «مشارکت سیاسی» می‌تواند سرمشق و الگویی مناسب باشد.

کتاب «اثر انگشت»؛ حاصل تلاش دسته‌جمعی خادمان شهدا در مدت زمانی محدود و منتهی به انتخابات دوازدهمین دوره ریاست‌جمهوری و ششمین دوره خبرگان رهبری است که کوشیده در قالب خاطرات و وصایایی با موضوع انتخابات؛ کلیدواژه‌های «حضور»، «انتخاب» و «شهید» را به‌ هم پیوند بزند.

همچنین این کتاب به فرمایشات بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی حضرت امام خمینی(ره) و حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای، مقام معظم رهبری در موضوع «انتخاب» مزین است.

امید تدوین‌کنندگان و پژوهشگران این اثر بر این مهم استوار است تا این هادیان مقتدر؛ دل‌های ایرانیان را به سوی انتخابی شایسته و درخور نام پرآوازه انقلاب اسلامی رهنمون سازند و به تحقیق این بلند آرزویی است که کتاب «اثر انگشت» در بطن و متن خود؛ روایت خاطرات و وصایای شهدا در موضوع انتخابات همراه با بیانات امام(ره) و مقام معظم رهبری را مورد کاوش و هدف قرار داده است.

حماسه انتخابات در آئینه «حضور»؛ «انتخاب» و «شهید» + فیلم

اثر انگشتی که امتداد خون ‌شهیدان است

در فصلی از این کتاب که با نام «به‌جای مقدمه»؛ ماهیت و ذات این اثر را با مخاطب در میان گذاشته این‌گونه آمده‌است:

تیک‌تاک عقربه‌های ساعت را می‌شنوید؟ دارد ثانیه به ثانیه نزدیکمان می‌کند! نزدیک و نزدیک‌تر به یک روز سرنوشت‌ساز و در یادماندنی.

باید کمر بست و آماده جهاد شد. میدان، میدان جنگ نیست؛ اما هست و سنگر نزدیک من و تو؛ پشت خاکریز نیست که پای صندوق‌های رأی است.

که گفت کارزار پایان یافته؟ این جبهه هنوز سرباز می‌خواهد. سربازانی که تیزی تیر انتخابشان چشم استکبار را کور خواهد کرد؛ تا کور شود هرآنکه بزرگی ایران و ایرانی را نتواند دید.

دشمن چشم‌انتظار بماند تا بار دیگر حیرت‌زده شود از حماسه‌سازی یک ملت؛ ملتی که امام او، حماسی‌ترین پیر دهر، مامش حماسه‌پرورترین مادر و حماسه‌هایش، خواندنی‌ترین حماسه‌های دنیاست.

روایتِ اینبار، حماسه سیاسی آنانی است که رفتند تا امتداد خونشان «اثر انگشت» من و تو باشد.

حماسه انتخابات در آئینه «حضور»؛ «انتخاب» و «شهید» + فیلم

چراغ هدایتی برای گام نهادن در مسیر شناخت

مخاطب کتاب «اثر انگشت» در ساحت هم‌نشینی با این اثر تحقیقی که در قامت تدوین جمعی از دل‌باختگان به آرمان‌های نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران و پایمردان مسیر «انتخاب اصلح برای ایرانی آباد آزاد و سربلند با مخاطب قسمت کرده‌ است روایت‌هایی است از پدر؛ مادر؛ خواهر؛ برادر؛ دوستان و هم‌رزمان شهدای دوران دفاع مقدس؛ شهدای مدافع حرم ؛شهدای امنیت؛ شهدای سلامت و شهدای غیرت کشورمان, همچنین بُرش‌ها و برگ‌هایی دیگر از این اثر به فرازهایی از فرمایشات بنیان‌گذار کبیر انقلاب اسلامی، حضرت امام‌ خمینی(ره) و پرچم‌دار و نائب بر حق او حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای، مقام معظم رهبری مزین است.

هر یک از این گفته‌ها و گفتارها؛ خود چراغ هدایتی برای گام نهادن در مسیر شناخت دقیق و «انتخاب اصلح» است. شهید حاج حسن تهرانی‌مقدم؛ شهید مدافع امنیت، آرمان علی‌وردی؛ دانشمند شهید، دکتر محسن فخری‌زاده؛ جاویدالاثر، حاج احمد متوسلیان؛ شهدای مدافع حرم چون محسن حججی؛ مصطفی صدرزاده و هادی جعفری؛ شهید حجت‌الاسلام منصور بامداد؛ شهید یوسف براهنی‌فر؛ شهید سیدحسین علم‌الهدی و سردار سپهبد شهید، حاج قاسم سلیمانی که به حق او را «سردار دل»‌های مردمان عاشق سرزمین ایران و تمامی آزدی‌خواهان جهان نام نهاده‌اند؛ تنها برخی از نام‌هایی است که روایت و تذکار آنها از زبان راویانی که به آنها اشاره شد؛ در مواجهه با مسئله «انتخاب» و «انتخابات» در این اثر گردآوری شده است.

در ادامه مرور کوتاهی به برخی از این روایت‌ها در حوزه معرفی کتاب «اثر انگشت؛ خاطرات و وصایای شهدا در موضوع انتخابات همراه با بیانات امام و رهبری» که توسط انتشارات «حماسه ایران» منتشر شده است خواهیم پرداخت.

حماسه انتخابات در آئینه «حضور»؛ «انتخاب» و «شهید» + فیلم

صفحه‌ آخر شناسنامه‌ سردار دل‌ها

اسناد موجود در «مؤسسه فرهنگی حماسه 17» در روایتی از سردار سپهبد شهید حاج‌قاسم سلیمانی و نگاه او به مسئله انتخابات این‌چنین آورده است که:

نکته‌سنج باشی و دقیق، از وصیتنامه حاجی هم می‌شود نظرش را درباره شرکت در انتخابات فهمید؛ آنجا که می‌گوید: «بدانید جمهوری اسلامی حرم است و این حرم، اگر ماند، دیگر حرم‌ها می‌مانند. اگر دشمن، این حرم را از بین بَرد، حرمی باقی نمی‌ماند....»

توی یکی از سخنرانی‌هایش هم گفته: «آن چیزی که در انتخابات مهم است حضور مردم در صحنه است. به‌منزله مشتی بر دهان دشمنان انقلاب است... ما باید در انتخابات حضوری میلیونی داشته باشیم...»

کاش می‌شد صفحه‌ آخر شناسنامه‌اش را دید، حتماً جای خالی ندارد.

حماسه انتخابات در آئینه «حضور»؛ «انتخاب» و «شهید» + فیلم

وقتی پای مخالفان را به صندوق رای باز کنی، مَردی!

یا در روایتی دیگر از «رضا سلمانی» از دوستان و هم‌رزمان شهید مدافع حرم «مصطفی صدرزاده» این‌گونه آمده‌ است: «می‌گفت بسیجی که بسیجی هست و حلقه‌به‌گوش امام و انقلاب. باید بریم سراغ اونایی که کاری به انقلاب ندارن؛ اگه دست دو نفر آدمی که شبیه ما فکر نمی‌کنند رو گرفتی و آوردی هنر کردی.»

«یک وقت می‌دیدی با افرادی دمخور شده که یک بار هم رای نداده‌؛ از لات و خلاف‌کار بگیر تا آدمی که اصلا با نظام و انقلاب مخالف بود. می‌رفت چهره به چهره باهاشان حرف می‌زد و آخر سر طرف را می‌آورد توی راه. خیلی‌ها با همین صحبت‌های مصطفی برای اولین‌بار توی عمرشان رفتند پای صندوق رأی.»

خدا از ما قبول کنه کافیه!

«عبدالرسول ابراهیمی» از دوستان و یاران شهید مدافع حرم «محسن حججی» درباره این شهید بزرگوار، نگاه و رویکرد او به انتخابات اینگونه روایت کرده است: «دلمان می‌خواست برای انتخابات کاری کرده باشیم. قرار شد با پول خودمان یک بنر بزرگ بزنیم به پل هوایی نزدیک شهرک که رفت‌وآمد در آن زیاد بود. روی بنر جمله‌ای نوشتیم که مردم را برای انتخابات درست کمک کند. شب قبل مناظره‌های انتخاباتی بنر از روی پل آویزان شد.

ساعتی گذشت؛ مناظره تمام شده بود. داشتم سمت شهرک می‌رفتم که نگاهم افتاد به بنر. با تیغ، بنر به آن بزرگی را پاره‌پاره کرده بودند. زنگ زدم به «محسن»؛ دمغ و وارفته گفتم «بنر رو پا کار کردن بی‌انصاف‌ها. حداقل نذاشتن یه روز بمونه که دلمون نسوزه.» از پشت تلفن معلوم بود ناراحت شده، کمی مکث کرد، بعد خندید و گفت: «عیبی نداره، همون چند ساعت رو هم خدا از ما قبول کنه کافیه. ما می‌خواستیم یک کاری کرده باشیم که کردیم. خودت رو ناراحت نکن.»

نمی‌دونید بنی‌صدر چه جانوریه!

سردار «مجتبی عسگری» از یاران و هم‌رزمان جاویدالاثر «حاج احمد متوسلیان» درباره این بلندنام و بزرگ‌مرتبه اینچنین روایت کرده است: «حرف از انتخابات شد. گفت: «آقا مجتبی به کی رأی دادی؟

- به آقای بنی‌صدر.

آهی کشید و گفت: «خیانت کردی.» گفتم: «چرا؟»؛ گفت: «بنی‌صدر از جو حاکم بر مملکت که بحث دین و معاده سوءاستفاده کرد و اومد مناظره. اونوقت شما فکر کردید آدم مسلمونیه و از اهداف دین خوب دفاع می‌کنه. اما کسی که این‌همه سال توی فرانسه درس خونده، نمی‌تونه رئیس‌جمهور این مملکت باشه. توی صحبت‌هاش دقیق شدم، دیدم یک جایی این حرف رو زده، جای دیگه حرف دیگه‌ای زده. چون با امام مخالفه، منم باهاش مخالفم. این آدمی نیست که بتونه کشتی انقلاب رو جلو ببره و به مشکل برمی‌خوره. شما خیلی با بنی‌صدر درگیر نبودید. نمی‌دونید این چه جانوریه.»

بیست‌وهفت، هشت سال بیشتر نداشت؛ اما اندازه‌ یک سیاست‌مدار کهنه می‌فهمید.

توجه به مبانی فکری نامزدها و موضع‌گیری‌های آنها

همسر شهید دانشمند، شهید بزرگوار دکتر «محسن فخری‌زاده» نیز درباره روایت و نگاه این دانشمند شهید این‌گونه روایت کرده است: «شور انتخابات که در کشور بالا می‌گرفت کار محسن هم درمی‌آمد. نفر به نفر راجع ‌به نامزدها تحقیق می‌کرد. مخصوصاً اگر انتخابات مجلس و شوراها بود که باید به چندین نفر رأی می‌دادیم. هیچ‌وقت ندیدم به لیست‌هایی که فلان حزب و گروه می‌دهند اعتنا کند. به این هم کار نداشت که این نامزد اصلاح‌طلب است، اصول‌گرا است یا مستقل آمده. مبانی فکری نامزدها و موضع‌گیری‌های‌شان را در نظر می‌گرفت و بعد کلی تحقیق و بررسی به لیست دلخواه خودش می‌رسید. روز انتخابات همان لیستی را که از قبل یادداشت کرده بود می‌نوشت توی برگه.»

حماسه انتخابات در آئینه «حضور»؛ «انتخاب» و «شهید» + فیلم

جبران کمبودها با انتخاب خوب نه با عدم انتخاب

فارغ از برخی از روایت شهدایی که در این سیاه به آن اشاره شد؛ خالی از لطف نیست که نگاهی هم به برش‌هایی از فرمایشات و منویات بنیان‌گذار کبیر انقلاب اسلامی، حضرت امام‌ خمینی(ره) و فرازی از فرمایشات مقام معظم رهبری حضرت، آیت‌الله خامنه‌ای که در کتاب «اثر انگشت» آمده نیز داشته باشیم.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در چهاردهم خرداد 1400 خورشیدی در سخنرانی تلویزیونی به مناسبت سی‌ودومین سالگرد رحلت جانسوز امام‌خمینی(ره) ‌چنین فرموده‌اند: «گفته می‌شود که برخی به‌خاطر فشارهای معیشتی که وجود دارد و همه می‌دانیم و هم آن را لمس می‌کنیم مرددند که آیا در انتخابات شرکت بکنند یا نکنند. یا بعضی‌ها مثلاً می‌گویند ما در دوره‌های مختلف به یک کسی با شوق رأی دادیم، بعد منجر شد به دلخوری و در آخر دوره دلخور شدیم. پس بنابراین خوب است شرکت نکنیم در انتخابات. بعضی از این حرف‌ها زده می‌شود به‌نظر می‌رسد که اینها استدلال‌های درستی نیست. نبایستی این چیزها ما را دلسرد کند از مشارکت در انتخابات. اگر نابسامانی وجود دارد، اگر ناکارآمدی وجود دارد، ما باید آن را با انتخاب درست و انتخاب خوب جبران کنیم نه با عدم انتخاب.»

فقدان حضور؛ گناهی باشد در رأس گناهان کبیره

همچنین در فرازی از وصیت‌نامه سیاسی، الهی حضرت امام‌ خمینی(ره) می‌خوانیم: «وصیت من به ملت شریف آن است که در تمام انتخابات، چه انتخابات رئیس‌جمهور و چه نمایندگان مجلس شورای اسلامی و چه انتخابات خبرگان... در صحنه باشند و اشخاصی که انتخاب می‌کنند روی ضوابطی باشد که اعتبار می‌شود،... مراجع و علمای بزرگ تا طبقه بازاری و کشاورز و کارگر و کارمند، همه و همه مسئول سرنوشت کشور و اسلام می‌باشند؛ چه در نسل حاضر و چه در نسل‌های آتیه؛ و چه‌ بسا که در بعضی مقاطع عدم‌حضور و مسامحه، گناهی باشد که در رأس گناهان کبیره است.»

​گزارش و روایت از امین خرمی

انتهای پیام
captcha