نظارت دولت مالزی بر اپلیکیشن‌های قرآنی
کد خبر: 4202373
تاریخ انتشار : ۰۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۱:۴۵

نظارت دولت مالزی بر اپلیکیشن‌های قرآنی

وزارت کشور مالزی اعلام کرد که دولت بر اپلیکیشن‌های قرآنی نظارت کامل دارد و همه آنها باید از کمیته مربوطه تأییدیه دریافت کنند.

به گزارش ایکنا به نقل از برناما، وزارت کشور مالزی (KDN) اعلام کرد که در حال حاضر چندین اپلیکیشن‌ قرآنی در بازار وجود دارد که تأیید نشده‌اند.

نیک یوسیمی یوسف، مسئول اداره اجرا و نظارت در وزارت کشور مالزی گفت که این اپلیکیشن‌ها که توسط جامعه مسلمان مورد استفاده قرار می‌گیرند، به دلیل ایجاد سردرگمی، نگرانی‌هایی را ایجاد کرده‌اند.
 
وی افزود: برخی از این اپلیکیشن‌های قرآنی که توسط شرکت‌های داخلی توسعه داده شده‌اند، تأییدیه دریافت نکرده‌ و برخی حتی درخواست خود را برای دریافت تأییدیه ارائه نداده‌اند.
 
وی در یک نشست خبری گفت: تاکنون تنها یک اپلیکیشن‌ قرآنی به نام «قرآن هوشمند» Smart Quran, گواهینامه KDN را دریافت کرده است که اعتبار آن را برای استفاده توسط جامعه مسلمانان در این کشور تأیید می‌کند.
 
نیک یوسیمی گفت: اپلیکیشن قرآن هوشمند که زیر نظر وزارت کشور توسعه یافته است، تأییدیه سازمان امور اسلامی مالزی (JAKIM) را نیز دریافت کرده و در کمیسیون ارتباطات و چند رسانه‌ای مالزی (MCMC) و کمیسیون شرکت‌های مالزی (SSM) ثبت شده است.
 
وی گفت: بر اساس قانون چاپ قرآن 1986 (APTQ)، هر متن قرآنی از جمله اپلیکیشن‌های قرآنی باید قبل از انتشار در کشور، گواهینامه KDN را که مستلزم بررسی کارشناسی است، دریافت کند. وزارت کشور مالزی شرکت‌های توسعه اپلیکیشن‌ها را تشویق می‌کند تا نسخه‌هایی از نرم افزار نهایی متن قرآن را در اختیار هیئت کنترل و صدور مجوز چاپ متن قرآن قرار دهند.
 
وی گفت: این اقدام برای تضمین درستی آیات قرآن و جلوگیری از هرگونه تفسیر نادرست ضروری است. وی افزود که وزارت کشور مالزی تاکنون 966 نسخه قرآن از جمله نسخه‌های الکترونیکی را برای فروش و توزیع در مالزی تأیید کرده است.
 
یوسیمی افزود: این وزارتخانه از مردم می‌خواهد که هر گونه محتوای مرتبط با قرآن را که تأیید نشده و برخلاف مقررات مندرج در APTQ 1986 است، گزارش دهند.
انتهای پیام
captcha