تأثیر کنز مال و انباشت ثروت در رکود و ایستایی اقتصاد کشور
کد خبر: 4203484
تاریخ انتشار : ۱۵ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۹:۵۴
غنی‌زاده تشریح کرد:

تأثیر کنز مال و انباشت ثروت در رکود و ایستایی اقتصاد کشور

کارشناس مسائل اقتصادی با بیان اینکه خداوند در آیه 34 سوره «توبه» انباشت‌کنندگان مال و سرمایه را به عذابی شدید بشارت داده است، گفت: کنز مال یا همان انباشت سرمایه، طلا، نقره و ارز موجب رکود و ایستایی اقتصاد و از جذابیت افتادن تولید می‌شود و جامعه اسلامی را با نوسانات شدید اقتصادی مواجه می‌سازد.

کنزل مال

خسرو غنی‌زاده، کارشناس مسائل اقتصادی در گفت‌وگو با ایکنا، درباره کنز مال و راکد نگاه داشتن سرمایه‌های جامعه اسلامی گفت: کنز مال، پول، طلا و نقره و هر گونه ثروتی نباید از گردش معاملات و نیازهای جامعه خارج شده و راکد نگه ‌داشته ‌شود بلکه این ثروت باید از ایستایی و رکود خارج شده و در راه رونق دادن اقتصاد و به‌ویژه شکوفایی بازار تولید به کار گرفته شود.

وی با بیان اینکه باز کردن حساب در بانک‌ها به قصد سودبری و خارج کردن ثروت از گردش مالی جامعه نوعی کنز محسوب می‌شود، اظهار کرد: در باب منظورشناسی و مصداق‌یابی کنز باید گفت که تحلیل تطبیقی آرای مفسران تأکید می‌کند که انباشت سرمایه و راکد نگه داشتن آن موجب آسیب به جامعه اسلامی می‌شود و رکود و تورم را به همراه دارد.

کنزکنندگان مال دچار عذاب الهی می‌شوند

این کارشناس مسائل اقتصادی بیان کرد: قرآن کریم در آیه‌ 34 سوره «توبه» می‌فرماید: «وَالَّذِينَ يَكْنِزُونَ الذَّهَبَ وَالْفِضَّةَ وَلَا يُنْفِقُونَهَا فِي سَبِيلِ اللَّهِ فَبَشِّرْهُمْ بِعَذَابٍ أَلِيمٍ - کسانی که طلا و نقره را گنجینه و ذخیره می‌کنند و در راه خدا انفاق نمی‌کنند آنها را به عذابی دردناک بشارت ده» براساس این آیه مشخص می‌شود که کنز مال چقدر در قرآن نفی شده و خداوند انباشت‌کنندگان مال و سرمایه و عدم انفاق آن را به عذابی شدید بشارت داده است.

غنی‌زاده با بیان اینکه طلا، نقره و سرمایه باید در مسیر رونق اقتصادی به کار گرفته شوند، افزود: امروز سپرده‌گذاری در بانک و گرفتن سود از آن و از دسترس خارج کردن سرمایه و عدم پویا کردنش اقدامی است که جامعه به آن مبتلا شده و باید مانع آن شد. وقتی پول در بانک سپرده شود و کنز مال اتفاق بیفتد، شکوفایی بازار تولید هم از رونق خواهد افتاد.

وی ادامه داد: همچنین آنهایی که به قصد سودبری ملک خریداری می‌کنند و در بازار طلا، ارز و سکه دست به خرید و فروش می‌زنند به طور غیرمستقیم دست به احتکار کالا زده‌اند و جامعه اسلامی را با نوسانات شدید اقتصادی همراه می‌سازند که سود آنها به زیان مستضعفان و افراد آسیب‌پذیر جامعه تمام خواهد شد.

پول نباید کار کند

این کارشناس مسائل اقتصادی تأکید کرد: کنز مال انگیزه کار و تولید و ارائه خدمات را در جامعه از بین می‌برد و سفته‌بازی و سوداگری در بازار حاکم می‌شود. امام خمینی(ره) فرموده‌اند: «پول نباید کار بکند؛ اگر پول کار کند، مردم از صنعت و کار و سایر چیزها باز می‌مانند، می‌نشینند در خانه‌ها و پولشان برایشان کار می‌کند و حال آنکه پول نباید کار بکند» این سخن امام راحل را اگر مسئولان مورد توجه قرار می‌دادند امروز نه احتکاری وجود داشت نه سپرده بانکی با هدف سودبری و نه انباشت طلا و سکه و نقره و ارز، ولی متأسفانه به دلیل بی‌توجهی به این سخنان و آیات قرآن کریم اقتصاد کشور به حالت رکود فرو رفته و تولید از جذابیت افتاده است.

غنی‌زاده گفت: جذاب کردن اقتصاد، مقابله با بورس‌بازی و سفته‌بازی و نیز ثبات اقتصادی به جذابیت تولید کمک می‌کند و از سوی دیگر مانع کنز مالی و انباشت ثروت در بانک‌ها و حساب‌های اشخاص خواهد شد.

گفت‌وگو از سعید امینی

انتهای پیام
captcha