موفقیت «محفل» در پی فکر و تلاش بود + فیلم
کد خبر: 4203910
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۶ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۸:۵۹
حامد شاکرنژاد در گفت‌وگو با ایکنا:

موفقیت «محفل» در پی فکر و تلاش بود + فیلم

حامد شاکرنژاد، از کارشناسان برنامه تلویزیونی محفل گفت: این برنامه کاری برای قرآن است و عنایت و تفضل الهی نیز شامل آن شد. وقتی کار را درست انجام دهی به واسطه این موهبت باری تعالی دیگر نگرانی نخواهی داشت. پس شانس در این جریان مصداقی ندارد. شاکله گروه تولید و اجرایی برنامه محفل کار خود را به درستی انجام داد.

حامد شاکرنژادویژه‌برنامه «محفل» در حوزه برنامه‌سازی مناسبتی با محوریت قرآن نمونه استاندارد محسوب می‌شود که صرفنظر از ساختار و فرم اجرایی، به واسطه نوع تعاملی که میان مجریان و شرکت‌کنندگان در آن وجود دارد، هم برای طیف خاصی از مخاطبان جذاب است و در عین حال جذابیت خود را در مواجهه با مخاطب عام نیز حفظ کرده است.

صدا و سیما در سنوات گذشته در حوزه برنامه‌سازی ویژه ماه رمضان، تجربه‌های موفقی از سر گذرانده که نمونه بارز آن «ماه عسل» بوده است که البته آن برنامه رویکرد اجتماعی داشت و به زندگی شگفت و اتفاقات خارج از عُرف اشخاصی می‌پرداخت که سوژه این برنامه بودند. حالا در تجربه‌ای دیگر که دو سالی است در ایام رمضان تولید و پخش می‌شود، گروه سازنده برنامه «محفل» همچنان به دنبال کشف سوژه‌های ناب است که ارتباطی با مقوله قرآن دارد و از جمله ویژگی‌های این سوژه‌ها این است که ابتدا به ساکن در مواجهه با آنها، ممکن است هیچگاه تصور نشود که این افراد قرآنی بوده یا با تأثیرپذیری از قرآن، زندگیشان متحول شده باشد.

بینندگان این ویژه‌برنامه در ایام ماه رمضان، شاهد پخش آن هستند که در هر قسمت تعدادی از این سوژه‌های قرآنی در مقابل کارشناسان قرآنی، عرض اندام کرده و با اجرای رسالت بوذری، چشمه‌ای از آن قابلیت یا ظرفیتی را که به واسطه انس با قرآن به دست آورده‌اند، نمایان می‌سازند. یکی از آن کارشناسان میزبان برنامه، حامد شاکرنژاد؛ قاری بین‌المللی قرآن است که در ادامه با او گفت‌و‌گویی ترتیب داده‌ایم که در ادامه می‌خوانید: 

حامد شاکرنژاد


سوژه‌های فصل دوم «محفل» مرا شوکه کرد + فیلم

اتفاقات بی‌سابقه در فصل دوم «محفل»؛ قضاوت با مردم + فیلم


ایکنا ـ دغدغه‌ای که برای برنامه‌های موفق وجود دارد، این است که توفیق فصل‌ قبل مجدد تکرار نشود، شما نیز این نگرانی را داشتید؟

این نگرانی تنها در مورد برنامه با موضوع قرآن وجود ندارد و ممکن است در مورد هر کاری اتفاق بیفتد. اما به هر حال برای رفع این نگرانی باید تمام تلاش به کار بسته شود تا اتفاق خوبی بیفتد؛ من برعکس بعضی از دوستان که اتفاقاً خیلی چیزها را به شانس پیوند می‌زنند و چنین بیان می‌کنند که ان‌شاء‌الله کار خوبی بشه، اعتقاد دارم باید برای کار خوب تلاش کرد. خود قرآن هم می‌فرماید که «وَ أَنْ لَيْسَ لِلْإِنْسانِ إِلَّا ما سَعى‌» که البته این مسئله درباره تقوای الهی مصداق دارد، اما درست کار کردن هم به نظر من مظهری از تقوای الهی است و اگر کاری را درست انجام دهیم، نگرانی وجود نخواهد داشت. از این بابت اصلاً نگرانی نداشتم، چون از نزدیک شاهد جریان پیشرفت کیفی کار بودم و یقین داشتم که این گروه کارشان را به درستی انجام می‌دهند.

باید این نکته را نیز مورد توجه قرار داد که به هر حال این برنامه کاری برای قرآن است و قطعاً عنایت و تفضل الهی نیز شامل آن خواهد شد. وقتی کار را درست انجام دهی به واسطه این حمایت و موهبت از جانب خدا دیگر هیچ نگرانی نخواهی داشت. پس شانس و بخت و اقبال در این جریان مصداقی ندارد و من بعضاً حتی در مورد تلاوت قرآن هم می‌شنوم که مثلاً قاری اظهار می‌کند، این اجرای من استثناً گرفت؛ من این جمله را قبول ندارم. اگر تمرین صورت گیرد و شخص قاری یا فعال قرآنی کار و تلاشش را به درستی انجام دهد با توکل به خدا، کار او نیز به درستی انجام می‌شود و زمانی پای شانس به میان می‌آید که علم و آگاهی کم باشد. شاکله گروه تولید و اجرایی برنامه «محفل» کار خود را به درستی انجام دادند.

ایکنا ـ آیا از نظر شما در فصل دوم «محفل» شاهد حضور سوژه‌های ناب‌تری هستیم؟ می‌توانید به یک مورد آن اشاره کنید؟

در فصل اول «محفل» شاهد حضور چهره‌های شناخته‌شده قرآنی بودیم، اما در فصل دوم علاوه بر آن چهره‌های، حضور سوژه‌های جدید قرآنی را نیز شاهد هستیم که البته بخشی از آنها یک زمانی تمایلی به حضور در تلویزیون را بنا به دلایلی نداشتند، اما به سبب فرم و محتوای متفاوت این برنامه، نسبت به حضور در این برنامه ترغیب شدند.

سوژه خاصی در خاطرم نیست، چرا که موارد و اسامی مختلفی در این برنامه شرکت کردند و اغلب در بحث تلاوت قرآن بودند و برخی نیز در حوزه کارآفرینی به برکت قرآن، مطرح و سرآمد شده‌اند.

ایکنا ـ در مورد برنامه نقدهایی هم وجود دارد، نظر شما در مورد این نقدها چیست؟ آیا می‌توانید به نقد منفی در مورد آن اشاره کنید؟ 

انتقاد سازنده خوب است. معتقدم نقد، جریان‌ساز است به شرط آن که سازنده باشد و در پی تخریب نبوده و خیرخواه باشد. همیشه خودم را در معرض نقد می‌گذارم. اما در مورد این برنامه نقد غیر منصفانه نشنیدم و اغلب بازخوردها مثبت بوده است و حتی در محافل و مجالسی که حضور داشتم، حرف منفی نشنیدم. هم خواص و هم عموم مردم از برنامه استقبال کردند. هر چند که ممکن است انتقادها با پخش قسمت‌های دیگر این برنامه زیاد هم شود.

برنامه محفل شبکه سوم

ایکنا ـ انتظار داشتید در این فصل نیز جزء ترکیب میزبانان باشید؟

با توجه به اینکه در فصل اول حضور داشتم، طبیعی بود که مجدد از من برای فصل دوم هم دعوت شود. هر چند که هیچوقت به دنبال این امر نبودم که حتماً من هم باشم. حالا که دعوت شدم این مسئله باعث افتخار من است. حقیقتاً من مسئول انتخاب کارشناسان و میزبانان این برنامه نبوده و نیستم و بنا به صلاحدید مدیران شبکه سه و تهیه‌کننده این دعوت صورت گرفته است.

ایکنا ـ اگر خواسته باشید به یک ویژگی بارز فصل دوم «محفل» اشاره کنید، آن چیست؟

کار در فصل دوم روان‌تر شده است. ارتباطی که میان کارشناسان، مجری برنامه و میهمانان را شاهد هستیم، صمیمانه‌تر است و از همه ظرفیت‌های فردی و گروهی و امکانات موجود در این برنامه نهایت استفاده شده است.

ایکنا ـ در مراحل پیش‌تولید این برنامه، گمانه‌زنی در مورد حضور یک داور از قاریان مصری نیز مطرح بود، نظر شما در این مورد چیست؟

اگر این اتفاق را نیز شاهد بودیم، شخصاً از آن استقبال می‌کردم؛ اساساً هر کسی بنا به انتخاب گروه تولید این برنامه به عنوان کارشناس دعوت می‌شد، من با او تعامل و ارتباط خوبی داشتم. یک بار دیگر هم به این مسئله تأکید می‌کنم که این مقوله یعنی انتخاب عوامل و کارشناسان چنین برنامه‌ای، مربوط به شخص من نیست و بنا به نظر گروه تولید و تهیه‌کننده صورت می‌گیرد و در هر صورت من ارتباط خوبی با هر پیشامدی داشتم.


گفت‌وگو از صدیقه صادقین
تهیه و تنظیم: سجاد دبیریان
فیلمبردار: حامد عبدلی

انتهای پیام
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۱
غیر قابل انتشار: ۰
ترابی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴۰۲/۱۲/۲۷ - ۰۹:۱۲
1
5
بسیار عالی
captcha