«کتابخانه تمام الکترونیک» نیاز امروز مخاطب ایرانی است + فیلم
کد خبر: 4204207
تاریخ انتشار : ۱۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۷:۴۵
اسماعیلی در مراسم افتتاح نخستین کتابخانه تمام الکترونیک کشور:

«کتابخانه تمام الکترونیک» نیاز امروز مخاطب ایرانی است + فیلم

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در مراسم افتتاح «کتابخانه آینده» گفت: نیاز داشتیم تا کتابخانه‌ای را به شکل تماماً الکترونیک و بر بستر فناوری‌های فضای مجازی برای مخاطبان این عرصه ایجاد کنیم تا به این واسطه نشان دهیم تحولات در حوزه کتاب در کشورمان همسو با تمامی جهان نیز سرعت و شتاب بیشتری به خود گرفته است.

به گزارش ایکنا؛ مراسم افتتاحیه کتابخانه آینده ظهر جمعه، 18 اسفند در خانه خدمات دیجیتال و خلاقیت کتابخانه‌های عمومی کشور با حضور محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و مهدی رمضانی، دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی برگزار شد.

اسماعیلی در این مراسم با اشاره به آنکه ابتدای امسال این وعده را اعلام کرده‌ایم که نهاد کتابخانه‌های کشور همسو با توسعه فناوری‌های نوین به سمت کتابخانه‌های آینده گام برمی‌دارد یادآور شد: کتابخانه آینده، یعنی توجه به تمامی چارچوب‌های حوزه فناوری مانند هوش مصنوعی و سازوکارهای جدید ارتباطی که ارائه خدمات متفاوت و نوینی را به دوستداران و علاقه‌مندان یار مهربان ارائه می‌دهند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این مراسم ضمن افتتاح کتابخانه آینده با یاد شهید محسن فخری‌زاده درباره ضرورت ایجاد کتابخانه‌های دیجیتال و ارائه خدمات بر بستر فناوری‌های نوین خاظرنشان کرد: تا پیش‌از این در سراسر کشور کتابخانه‌ها، کتاب‌ها را به‌ صورت حضوری در اختیار علاقه‌مندان به حوزه کتاب قرار می‌دادند اما امروز با توجه به گسترش فناوری‌های نوین، نیاز داشتیم تا کتابخانه‌ای را به شکل تماماً الکترونیک و بر بستر فناوری‌های فضای مجازی برای مخاطبان این عرصه ایجاد کنیم تا به این واسطه نشان دهیم تحولات در حوزه کتاب در کشورمان همسو با تمامی جهان نیز سرعت و شتاب بیشتری به خود گرفته است.

وی با بیان آنکه خانه خدمات دیجیتال و خلاقیت کتابخانه‌های عمومی در محیطی افتتاح شد که نزدیک فضاهای دانشگاهی است ادامه داد: این محیط در مرکز شهر و آن‌هم در یک نهاد فرهنگی در نزدیکی تئاتر شهر دسترسی برای مراجعه‌کنندگان به دانش‌های نو را بیش‌از پیش فراهم می‌کند.

به گفته اسماعیلی؛ مکانی که انتخاب‌شده در یکی از نقاط دانشگاهی شهر و کنار تئاتر شهر است که اهالی فرهنگ و هنر در اینجا حضوری گسترده‌تر و متراکم‌تر دارند. دیگر نکته مهم آن است که این محیط نزدیک دانشگاه تهران است تا دانشجویان از این فضا بیشترین بهره را ببرند. امکاناتی فراهم شده تا افرادی که پیرامون این مکان هستند بتوانند از خدمات آن به بهترین نحو بهره ببرند.

ارائه خدمات نوین کتابخانه‌ای در ایران با سرعت رشد جهان برابر است

 گام اول

اسماعیلی در پاسخ به این پرسش که آیا شرایطی فراهم خواهد شد تا فضای کتابخانه‌های تمام الکترونیک به دیگر استان‌ها نیز توسعه پیدا کند تصریح کرد: این گام اول است که برداشته‌ایم و همکاران من تلاش می‌کند تا در راستای روزآمدسازی فضای کتابخانه‌ها با فناوری‌های نوین این فضا را بیش‌از پیش گسترش دهند. ما در تمامی کتابخانه‌هایمان تلاش کردیم تا این بخش را داشته باشیم و امروز در کتابخانه‌های مهم کشور نزدیک به 60 نوع خدمات‌دهی از زیرشاخه‌های خدمات فناوری نوین در فضای مجازی و دیجیتال ارائه می‌شود.

ارائه خدمات نوین کتابخانه‌ای در ایران با سرعت رشد جهان برابر است

حرکت نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در پی محتوا

مهدی رمضانی، دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور نیز گفت: این ساختمان نتیجه مجاهدت چندین ساله مجموعه مدیریتی نهاد است. وجود ساختمان متمرکز در طول سال‌های تأسیس نهاد یکی از آرزوها بود که محقق شد. در این راه جناب دکتر اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی کوشش زیادی کردند و با همراهی نهاد ریاست جمهوری و وزارت ارتباطات این ساختمان محل استقرار مجموعه نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور شد. یک سال و نیم است که با در نظر گرفتن فضای میراثی تلاش کردیم این ساختمان را آماده استقرار همکاران کنیم که کار بزرگی است.

وی در ادامه با اشاره به برگزاری جشنواره کتابخوان و رسانه افزود: برگزاری جشنواره کتابخوان رسانه اتفاق بزرگی برای نهاد بود و ما هم در تعریف این جشنواره به دنبال موازی‌کاری نبودیم و با هدف دیگری این کار را تعریف کردیم ولی در ادامه اگر لازم باشد اعلام آمادگی می‌کنیم این جشنواره را با جشنواره کتاب و رسانه که در معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار می‌شود ادغام کنیم. با این حال توجه به حوزه رسانه امر اجتناب‌ناپذیری است.

رمضانی در ادامه با تاکید بر اقدامات انجام شده طی سال گذشته در نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور گفت: در سال گذشته اقدامات مؤثری در حوزه کتابخانه عمومی شکل گرفته ولی آنچه حاصل شده نتیجه کار جمعی است و با این حال ما با آنچه برای کتابخانه عمومی به عنوان چشم‌انداز تعریف شده فاصله داریم. ما در نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور تنها دنبال گسترش کالبد و فضا نیستیم، ما دنبال محتوا هستیم اما باید توجه کنیم که توسعه کالبدی در حوزه محتوا تأثیر زیادی می‌گذارد. در حوزه محتوا نیز در کتابخانه‌های عمومی اقدامات مبارکی افتاده است. 

انتهای پیام
captcha