نیاز‌های روز جامعه در بحث وقف در نظر گرفته شود
کد خبر: 4204553
تاریخ انتشار : ۲۰ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۳:۰۳
حجت‌‌الاسلام عادل:

نیاز‌های روز جامعه در بحث وقف در نظر گرفته شود

معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه با بیان اینکه هر کسی که در ترویج کار وقف و احیای آن تلاش می‌کند واقف است، گفت: امروز باید مصادیق خدمت به مردم را شناسایی کرده و مطابق با آن وقف انجام دهیم.

حجت‌الاسلام والمسلمین غلامرضا عادل معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقافبه گزارش ایکنا از کرمان، حجت‌الاسلام والمسلمین غلامرضا عادل، معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه امروز، ۲۰ اسفندماه در همایش مبلغین، هیئت‌ امنا و مسئولان فرهنگی بقاع متبرکه که در کرمان برگزار شد، با بیان اینکه ماه‌های رجب، شعبان و رمضان بهار بندگی هستند، گفت: اوج بهار بندگی در ماه مبارک رمضان است و روزهای آخر ماه شعبان فرصت مغتنمی برای آمادگی ورود به ماه رمضان است.

وی با اشاره به اینکه در روایات از ماه رمضان به‌عنوان بهار قرآن یاد شده است، افزود: قرائت قرآن در ماه رمضان بسیار با فضیلت و ثواب قرائت یک آیه معادل ختم قرآن در سایر ماه‌هاست. همچنین سفارش بسیاری به دعا خواندن به ویژه دعای «اَللّهُمَّ ارْزُقْنی حَجَّ بَیتِک الْحَرامِ» در این ماه وجود دارد که پیامی در آن وجود دارد و بی‌حکمت نیست.

حجت‌الاسلام عادل با بیان اینکه در روایات کارهایی ذکر شده که انجام آنها ثواب حج دارد، ادامه داد: نگاه کردن به چهره پدر و مادر، برآوردن حاجت برادر مؤمن و خدمت به مردم از جمله کارهایی است که ثواب حج دارد و اگر در دعاهای خود از خداوند حج را طلب می‌کنیم در واقع از خداوند می‌خواهیم به ما توفیق خدمت به بندگان خداوند را بدهد.

وی با برشمردن انواع خدمت به مردم و اهمیت آن، تصریح کرد: خدمت به مردم حتی با کوچکترین کارها، توفیق الهی است و متولیان امر وقف نیز جزو پیشگامان این امر هستند زیرا هدف وقف برای خدمت به مردم با نیت الهی است. اگرچه کلمه وقف در قرآن ذکر نشده اما مفهوم وقف در بسیاری از آیات آمده و گاهی بهترین مصداق واژه‌هایی همچون انفاق را می‌توان وقف تلقی کرد.

معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف اظهار کرد: شعار سازمان این است که «همه واقف باشیم»؛ شاید بعضی توانایی مالی برای وقف نداشته باشند اما هر کسی که در ترویج کار وقف و احیای آن تلاش می‌کند نیز واقف است. در پیشگاه خداوند کیفیت وقف یعنی اخلاص و برای خدا بودن اهمیت بسیار دارد.

وی با اشاره به نیت واقفان برای خدمت به مردم در یک موضوع خاص، افزود: امروز باید مصادیق خدمت به مردم را شناسایی کرده و مطابق با آن وقف انجام دهیم. مواردی مانند ساخت مجموعه ورزشی، مدرسه، حمایت از نخبگان، شرکت‌های دانش‌بنیان، فراهم شدن بستر برای رشد و توسعه علم و... از جمله مصادیق خدمت به جامعه هستند که امروز می‌توان برای آنها وقف انجام داد.

حجت‌الاسلام عادل در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به شأن نزول سوره‌های ضحی و انشراح، بیان کرد: ما مبلغین نباید به این نگاه کنیم که چه راه سختی پیش رو داریم بلکه در این مسیر باید تلاش کنیم زیرا خداوند آسانی را همراه با سختی و راه خروج از سختی‌ها را برای تقوا پیشگان قرار می‌دهد.

وی با اشاره به شأن نزول سوره کوثر، خدمت در بقاع متبرکه و در آستان فرزندان حضرت زهرا(س) را توفیق الهی دانست و افزود: اکثر امامزادگان(ع) علاوه بر انتساب به حضرت زهرا(س) خود از عالمان دینی بودند و بسیاری از مباحث دینی و روایات ائمه(ع) توسط امامزادگان به ما منتقل شده است.

بقاع متبرکه؛ مؤثرترین و مردمی‌ترین سامانه فرهنگی

معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف اظهار کرد: امامزادگان، مهاجران در راه خدا و پیام‌آوران غدیر بودند که بسیاری از آنها به شهادت رسیدند و همه صاحب کرامت هستند. امروز در شرایطی واقع شدیم که بیشترین شبهه‌افکنی نسبت به امامزدگان در حال انجام است و صحبت‌هایی گفته می‌شود و شجره‌نامه امامزادگان را زیر سؤال می‌برند تا اعتماد و اعتقاد مردم نسبت به این حرم‌های مطهر را از بین ببرند زیرا بقاع متبرکه اثرگذار هستند.

وی افزود: امروز که در یک جنگ فرهنگی تمام عیار و جنگ نرم قرار داریم مهمترین، مردمی‌ترین، کم‌ هزینه‌ترین، شلوغ‌ترین و مؤثرترین سامانه فرهنگی، سامانه زیارت در حرم‌های مطهر و بقاع متبرکه است. 

حجت‌الاسلام عادل با اشاره به خدمات اجتماعی که در بقاع متبرکه طراحی شده، تصریح کرد: انجام این خدمات اجتماعی تأثیرگذار و امیدآفرین است و توطئه‌های دشمنان برای تضعیف جایگاه اعتقادی را خنثی می‌کند.

معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف در پایان بر استفاده از فرصت ماه مبارک رمضان، تحویل سال و لیالی قدر در اجرای برنامه‌های متعدد بقاع متبرکه تأکید کرد و گفت: باید فضا را برای حضور خانواده‌ها در بقاع متبرکه و اجرای برنامه‌های فرهنگی، برگزاری نماز جماعت و جلسات قرائت قرآن و... آماده کرد.

گفتنی است، در پایان این مراسم از برگزیدگان استانی و کشوری جشنواره سلاله نیز تجلیل شد.

انتهای پیام
captcha