اقیلم‌های فرهنگی ایران‌زمین در سراسر کشور تأسیس می‌شوند
کد خبر: 4204681
تاریخ انتشار : ۲۰ اسفند ۱۴۰۲ - ۲۳:۳۴
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی:

اقیلم‌های فرهنگی ایران‌زمین در سراسر کشور تأسیس می‌شوند

محمدمهدی اسماعیلی در آیین اختتامیه سومین سال بزرگداشت هفته حکیم نظامی با بیان اینکه به زودی دو اقلیم فرهنگی در خوی و توس تأسیس و کار احداث اقیلم‌های فرهنگی ایران‌زمین را در سراسر کشور در دست داریم، از ساخت بنایی برای هنرمندان گمنام کشور در تهران خبر داد.

به گزارش ایکنا؛ آیین اختتامیه سومین سال بزرگداشت هفته حکیم نظامی شامگاه یکشنبه، 20 اسفند با حضور محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی؛ محمود شالویی، رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی و دبیر هفته بزرگداشت حکیم نظامی؛ نظام‌الدین زاهدی، سفیر تاجیکستان در تهران و جمعی از پژوهشگران حوزه ادبیات به میزبانی تالار وحدت برگزار شد.

محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ابتدای سخنان خود با اشاره به اینکه روش، هدف و گام برداشتن در مسیر پاسداشت، نکوداشت، تجلیل و تکریم مفاخر و بزرگان ایران‌زمین به فرهنگی اجرایی و عملیاتی در بُعد رفتاری دولت و دغدغه‌مندی فرهنگی آن بدل شده‌ است، یادآور شد: حکیم نظامی از شاعران بزرگ ایران‌زمین است که به ایران فرهنگی تعلق دارد. در مواجهه با دیگر نام‌های بزرگ تاریخ ادبیات سرزمین تمدن‌ساز کشورمان نیز با چنین دسته از افرادی بزرگ مواجه هستیم که دامنه تأثیرگذاری آن‌ها را در ایران فرهنگی می‌توان رصد کرد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی پایه‌های ایجاد اقلیم‌های جدید فرهنگی را برمبنای مشاهیر بنیان‌گذاری کرده‌ایم و به‌زودی اقلیم فرهنگی ایران‌زمین را در شهر خوی ایجاد خواهیم کرد.

اسماعیلی در فرازی دیگر از سخنان خود گفت: در خراسان بزرگ و شهر مهم توس که مملو از هنر، اندیشه، شعر، شعور شاعرانه و مفاخر بلندنامی از سرزمین‌مان است به‌زودی باغ فرهنگی را ایجاد خواهیم کرد که مقدمات کار انجام‌ شده است. همچنین در سال آینده تلاش می‌کنیم تا چنین دست از مجموعه‌های اقلیمی با محوریت فرهنگ و هنر را در سراسر کشور گسترش دهیم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به نصب مجسمه حکیم نظامی در میدان ونک در آینده نزدیک خبر داد و گفت: در حال ساخت تندیسی برای حضرت مولانا، این شاعر و عارف تمدن‌ساز کشورمان هستیم که به ‌محض آماده شدن، آن تندیس نیز در یکی از معابر و میادین تهران نصب خواهد شد. همچنین تلاش می‌کنیم تا برای پاسداشت و نکوداشت هنرمندان گمنام نیز بنایی احداث کنیم.

اسماعیلی در این مراسم پیام حجت‌الاسلام و المسلمین سیدابراهیم رئیسی، رئیس جمهور کشورمان را به مناسبت اختتامیه هفته گرامیداشت حکیم نظامی برای حضار قرائت کرد.

ایجاد طرح‌ فرهنگی با پیوست‌های اقتصادی

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، نظامی را افتخار حوزه فرهنگی اصیل دانست و گفت: نظامی در مرزهای سیاسی امروز چه در جمهوری آذربایجان چه در ایران نمی‌گنجد و متعلق به منطقه فرهنگی ایران بزرگ است، سایر مفاخر ایران‌زمین هم به همین نحو است، خوشحال هستم که امروز نصب مجسمه نظامی در میدان ونک صورت گرفت.

وی تصریح کرد: در سفر به ازبکستان وقتی به بخارا رفته بودیم، فارغ از اینکه ابن سینا در بخارا به دنیا آمده و یا در ایران از دنیا رفته است، در مورد وی سخن گفتیم.

اسماعیلی گفت: فارغ از اینکه ابن سینا در کجا به دنیا آمده و یا از دنیا رفته است، باید گفت متعلق به این سرزمین کهن فرهنگی است که بزرگانی مثل او را در خود پرورش داده و با افتخار و سربلندی آن‌ها را به دنیا معرفی کنیم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: بین سهرورد و همدان مولد شیخ اشراق و مدفن بوعلی سینا بزرگراه حکمت افتتاح خواهد شد. این بزرگراه به عنوان اقلیمی فرهنگی است و برخلاف مواردی که طرح‌های اقتصادی با پیوست‌های فرهنگی است، این بار طرح‌ فرهنگی با پیوست‌های اقتصادی ایجاد شده است؛ اینها جزء وظایف ذاتی فرهنگ و تمدن دولت مردمی است و همه این اقدامات را با افتخار تقدیم شما دوستداران فرهنگ، حکمت و ادب ایران زمین می‌کنیم.

به گزارش ایکنا، حکیم نظامی از مهم‌ترین قله‌های شعر و ادب فارسی در قرن ششم هجری است که در روستای طاد شهرستان تفرش دیده به جهان گشود.

در تقویم فرهنگی کشورمان، 21 اسفند به شکل رسمی به‌نام «روز حکیم نظامی» ثبت شده و همچنین منزل نیاکان او در تاریخ 21 اسفند 1400 از طرف نمایندگی دفتر جهانی یونسکو در کشورمان پلاک‌کوبی شده ‌است.

«مخزن‌الاسرار»، «هفت‌پیکر»، «خسرو و شیرین»، «شرف نامه اسکندرنامه» و «لیلی و مجنون» مهم‌ترین مجموعه سرایش‌های حکیم نظامی است که در تاریخ ادب فارسی از آن به «خمسه نظامی» یا «پنج گنج نظامی» یاد می‌شود.

انتهای پیام
captcha