جان گرفتن نمایشگاه بین‌المللی قرآن مشهد در سومین شب
کد خبر: 4205545
تاریخ انتشار : ۲۵ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۳

جان گرفتن نمایشگاه بین‌المللی قرآن مشهد در سومین شب

هفدهمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم مشهد که با نبض کندی آغاز شد. پس از افتتاحیه رسمی و در سومین شب با استقبال خوب از سوی مخاطبان جان گرفت.

نمایشگاه بین‌المللی قرآن مشهدبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی، نمایشگاه قرآن و عترت در مشهد، هر ساله در ماه مبارک رمضان برگزار می‌شود. این نمایشگاه همه ساله در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی مشهد برگزار می‌شد که با توجه به ساعت آغاز به کار نمایشگاه که قبل از افطار بود، مراسم افطاری نیز حال و هوای خاصی به نمایشگاه می‌بخشید. طی سال‌های اخیر شاهد تجربه برگزاری این نمایشگاه در حرم مطهر رضوی، عرصه میدان شهدا و پارک‌های شاخص مشهد بودیم

در سال جاری با توجه به اینکه در نمایشگاه قرآن از ملیت‌های مختلف حضور دارند، مانند سال‌های پیشین بار دیگر محل برگزاری این  دوره به محل نمایشگاه‌های دائمی بین‌المللی مشهد انتقال یافت.

هفدهمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن و عترت با حضور ۸۷ مؤسسه قرآنی، مردمی و ۱۷ دستگاه دولتی مرتبط در حوزه‌های فرهنگی و قرآنی در حالی آغاز به کار کرد که هنوز تعدادی از غرفه‌ها، در تکاپوی تکمیل آماده کردن و فضاسازی بودند و  در گوشه و کنار نمایشگاه، عده‌ای در حال نصب بنر و آماده‌سازی غرفه‌ها بودند.

برخی غرفه‌ها در سکوت و خالی از غرفه‌دار به سر می‌بردند و برخی غرفه‌ها کار خود را با انرژی و قوت آغاز کرده بودند و به ارائه محصولات و محتوای مورد نظر می‌پرداختند.

هرچند اولین روز نمایشگاه با نبض کندی آغاز شد، اما پس از افتتاحیه رسمی، این دوره از نمایشگاه در دومین روز که با حضور جمعی از مسئولان استان برگزار شد، شاهد تکاپو و پویایی بودیم، کم‌کم در غرفه‌های خالی شاهد حضور غرفه‌داران بودیم و همه بنرها و فضاسازی‌ها انجام و آماده حضور مخاطبان شد که البته با استقبال خوبی نیز همراه بود.

حضور فعالان بخش‌های مختلف پژوهشی، علمی، فرهنگی و هنری قرآن کریم در قالب ۴۷۰ غرفه قابل مشاهده است که محصولات، خدمات و دستاورد‌های قرآنی شامل تبلیغات و فضاسازی، ترویج فرهنگ حجاب و عفاف، صنایع خلاق و... در بخش‌های دانش‌آموزی، دانشگاهی، ادارات و نهادها و... را به مخاطبان ارائه می‌کنند.

جان گرفتن نمایشگاه بین‌المللی قرآن مشهد در سومین شب

با توجه به حضور  ۱۰ ملیت از کشورهای اسلامی از جمله افغانستان، پاکستان و عراق و مسلمانان کشورهای چین، هندوستان، آذربایجان و... در هفدهمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم مخاطبان علاقه‌مند به حوزه بین‌الملل نیز می‌توانند با محصولات، فعالیت‌ها و آداب و رسوم این ملل درخصوص ماه مبارک رمضان، قرآن و دین اسلام آشنا شوند.

رونمایی از کتاب‌هایی با موضوعات دینی و مجموعه‌های قرآنی در بخش‌های مختلف دیگر برنامه‌های نمایشگاه در طول برگزاری است، ضمن اینکه براساس اعلام اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی، برپایی کرسی‌های تلاوت قرآن کریم، برگزاری محافل قرآنی و برنامه‌های مرتبط از دیگر ویژه برنامه‌های این نمایشگاه است.

بخش اعظمی از نمایشگاه قرآن امسال به غرفه‌های عفاف و حجاب اختصاص یافته و شامل محصولاتی چون عبا، مانتو، چادر، مقنعه، انواع شال و روسری، جوراب و ساق دست و... است البته با توجه به اینکه انتظار می‌رفت عرضه محصولات عفاف و حجاب در نمایشگاه قرآنی از تخفیف ویژه برخوردار باشد، اما این موضوع را در غرفه‌های عفاف و حجاب شاهد نیستیم و قیمت عرضه کالاهای عفاف و حجاب با وضعیت اقتصادی مردم چندان خوانایی ندارد و تقریباً با قیمت‌های فروشگاه‌های سطح شهر یکی است.

حضور اداره‌ها و نهادهایی از جمله اوقاف و امور خیریه، تبلیغات اسلامی، حوزه علمیه، بنیاد بین‌المللی امام رضا(ع)، دانشگاه‌ها و... با ارائه برنامه‌ها فرهنگی و فعالیت‌های قرآنی در آن مراکز را نیز شاهد هستیم که البته در مقایسه با سال‌های گذشته بسیار ضعیف ورود کرده و تقریباً فعالیت چشم‌گیری از این نهادها دیده نمی‌شود، در حالیکه مورد انتظار است اداره‌ها و نهادهای فعال در حوزه قرآن و عترت هر سال با ابتکارات جدید در نمایشگاه قرآن حضور یابند.

جان گرفتن نمایشگاه بین‌المللی قرآن مشهد در سومین شب

از میان غرفه‌های نمایشگاه شور و نشاط در غرفه‌های کودک پیدا است در این غرفه‌ها برنامه‌های سرگرمی با محتوای قرآنی و دینی برای کودکان ارائه می‌شود که در قالب نقاشی، مسابقه، قصه‌گویی و رنگ‌آمیزی است و از این رو مخاطب کودک را جذب خود کرده و پویایی خاصی در این غرفه‌ها را شاهد هستیم. غرفه‌های مشاوره خانواده ، ازدواج و...  پاسخگویی به شبهات دینی و... غرفه فعالیت‌های خیرانه و هیئات مذهبی نیز در نمایشگاه به چشم می‌خورد.

در بخش هنری شاهد غرفه‌هایی با ارائه قرآن در قاب هنر هستیم. هنرمندان فعال در عرصه‌های خطاطی، منبت‌کاری و سایر هنرهای تجسمی احادیث و آیات قرآنی را به زیباترین شکل خلق و این آثار را در معرض نمایش علاقمندان قرار داده‌اند که البته هنر دستان این هنرمندان به نمایشگاه حال و هوای قرآنی داده و شاید به جرأت بتوان گفت از ملموس‌ترین بخش‌های نمایشگاه قرآن همین غرفه‌های هنری است که برای مخاطبان در سلایق متفاوت جذابیت دارد.

هفدهمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن و عترت از  ۲۲ اسفندماه، بازگشایی و پس از افتتاحیه رسمی در ۲۳ اسفندماه، آغاز به کار کرد و تا ۲۸ اسفندماه ادامه دارد.

این نمایشگاه از ساعت ۱۹ تا ۲۳ در محل نمایشگاه بین‌المللی مشهد برپا شده است که علاقمندان می‌توانند از غرفه‌های مختلف ویژه کودک، نوجوان و بزرگسال در بخش‌های مختلف عفاف و حجاب، قرآن و عترت، بین‌الملل، آشنایی با کتاب‌های قرآنی و... در این نمایشگاه بازدید کنند.

زهرا اسماعیلی، خبرنگار ایکنای خراسان رضوی

انتهای پیام
captcha