در معرفت «انتخاب و تبعیت رهبر و راهبر»
کد خبر: 4205886
تاریخ انتشار : ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۲۲:۴۰
چشمه حکمت / 2

در معرفت «انتخاب و تبعیت رهبر و راهبر»

اعتماد؛ سلامت؛ امانت‌داری؛ دوری از گمراهی و راه‌بلدی مولفه‌هایی است که حضرت محمدمصطفی(ص) در ساحت معارف و مبانی آموزه‌های قرآن در باب معرفت انتخاب رهبر و تبعیت از راهبر توصیه فرموده‌اند.

سلسله برنامه‌های «چشمه حکمت» خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا) در ماه مبارک رمضان با اتکا به مجموعه سه جلدی کتاب «قصه‌های عبر‌آموز قرآنی» به قلم قاسم ایمانی تلاش می‌کند تا با اتکا به بطن و متن آموزه‌های قرآن کریم در مسیر سعادت و رستگاری بشر؛ به ارائه مبانی و معارفی دست زند که ریشه آنها در فرامین الهی و روایت آنها از متن کلام‌الله مجید؛ زبان پیامبر اکرم(ص)؛ احادیث ائمه‌اطهار(ع) و مجلدات شریف و گران‌سنگ تشیع قرار دارد.

دومین بخش از «چشمه حکمت» در باب معرفت انتخاب رهبر و تبعیت از راهبر استوار است.

در کتاب شریف «اثناعشریه» به قلم شیخ‌بهایی در صفحه 160 چنین آمده است: رسول گرامی اسلام که سلام خداوند بر او باد فرمودند: عوام امتم خوب نشود مگر به وسیله خواصشان. گفته شد چیست خواص امت تو یا رسول‌الله؟ فرمود: خواص امتم چهار طایفه هستند، ملوک؛ علما؛ عباد و تجار.

گفته شد: چگونه است؟ فرمود: ملوک چوپان‌های خلقند؛ زمانی‌که چوپان گرگ باشد، چه کسی گوسفند را نگهدارد؟ و علما پزشکان خلقند؛ پس زمانی که طبیب بیمار باشد، چه کسی مریض را مداوا کند؟ و عباد راهنمای خلقند؛ زمانی ‌که راهنما گمراه باشد، چه کسی رونده را راهنمایی کند؟ و تجار امینان خدایند در خلق؛ پس زمانی ‌که امین خائن باشد به چه کسی اعتماد می‌شود کرد؟

پرسش رسول مکرم اسلام از جبرئیل امین

در جلد یک کتاب «راهنمای بهشت» به قلم محمدتقی مقدم صفحه 131 چنین می‌خوانیم: رسول گرامی(ص) فرمود: از جبرئیل امین از صاحب علم پرسیدم؛ گفت: ایشان چراغ امت تواند در دنیا و آخرت. خوشا حال کسی که ایشان را بشناسد و دوست بدارد و وای بر کسی که معرفت آنان را انکار کند و دشمن بدارد. و هرکه آنان را دشمن بدارد، گواهی دادیم که او در آتش است و هرکه آنان را دوست بدارد، گواهی دادیم که او در بهشت است.

اجرا و خوانش روایت از امین خرمی

انتهای پیام
captcha