در باب «برکت بسم‌الله الرحمن الرحیم» + فیلم
کد خبر: 4205904
تاریخ انتشار : ۰۱ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۳۷
چشمه حکمت / 3

در باب «برکت بسم‌الله الرحمن الرحیم» + فیلم

پیامبر مکرم اسلام(ص) در باب «برکت بسم‌الله الرحمن الرحیم» فرمود: «هر کار بزرگی که نام خداوند بر او برده نشود، پس آن بریده است»؛ یعنی ناتمام و بی‌حاصل است.

سلسله برنامه‌های «چشمه حکمت» خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا) در ماه مبارک رمضان با اتکا به مجموعه سه جلدی کتاب «قصه‌های عبر‌آموز قرآنی» به قلم قاسم ایمانی تلاش می‌کند تا با اتکا به بطن و متن آموزه‌های قرآن کریم در مسیر سعادت و رستگاری بشر؛ به ارائه مبانی و معارفی دست زند که ریشه آنها در فرامین الهی و روایت آنها از متن کلام‌الله مجید؛ زبان پیامبر اکرم(ص)؛ احادیث ائمه‌اطهار(ع) و مجلدات شریف و گران‌سنگ تشیع قرار دارد.

سومین بخش از سلسله درس‌گفتارهای «چشمه حکمت» در باب «برکت بسم‌الله الرحمن الرحیم» در آغاز هر کار به عنوان فرضی مهم برای مومن مسلمان استوار است.

در جلد پنج کتاب «راهنمای بهشت» به قلم محمدتقی مقدم صفحات 314 و 314 چنین می‌خوانیم: البته بسم‌الله الرحمن الرحیم بهترین ذکر است. انسان در همه ‌جا باید بگوید خصوصاً در 10 جا. مهمترین آن هنگام شروع به ‌کار.

رسول خدا(ص) فرمود: «هر کار بزرگی که نام خداوند بر او برده نشود، پس آن بریده است.» یعنی ناتمام و بی‌حاصل است. ولی هنگامی ‌که به ‌نام خدا شروع کند بافایده است. یعنی به کمک نام خداوند بخشنده مهربان شروع می‌کنیم.

در تفسیر حضرت صادق(ع) فرمود: چه بسا واگذار می‌شود در اول کار شیعیان ما، «بسم‌الله ‌الرحمن‌الرحیم»؛ یعنی اول کار «بسم‌الله» گفته نمی‌شود مگر آنکه از یادش رفته باشد، خداوند او را به مکروهی (به واسطه ترک ذکر) دچار می‌کند و البته او را یادآوری می‌کند که خدا را سپاس گزارد و ثنا گوید و از او عیب کوتاهی کردن ترک «بسم‌الله ‌الرحمن‌الرحیم» را از بین می‌برد.

به‌ تحقیق، «عبدالله بن یحیی» بر حضرت امیرمؤمنان(ع) داخل شد و در خدمت آن حضرت یک کرسی گذارده بود، او را به نشستن بر آن کرسی امر فرمود. عبدالله بر آن کرسی (بدون ذکر خدا) نشست و کرسی با او برگشت و با سر افتاد که استخوان سرش شکافت خورد و خون جاری شد.

آقا فرمود: واگذاردن تو نام خدا را هنگام نشستن، تو را به این بلا دچار کرد. آیا ندانسته‌ای رسول خدا(ص) فرمود: هر امر بزرگی که نام خداوند بر آن برده نشود پس آن، بریده است؟

اجرا و خوانش روایت از امین خرمی

انتهای پیام
captcha