انس مردم با قرآن قدرت نرم ایجاد می‌کند
کد خبر: 4206537
تاریخ انتشار : ۰۱ فروردين ۱۴۰۳ - ۲۱:۴۴
وزبر ارشاد در افتتاحیه نمایشگاه  قرآن:

انس مردم با قرآن قدرت نرم ایجاد می‌کند

وزیر ارشاد در افتتاحیه سی و یکمین دوره نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم گفت: ما معتقدیم‌ خواندن قرآن یک‌ مسئله راهبردی است و انس مردم با قرآن قدرت نرم برای ما ایجاد می‌کند.

سی و یکمین دوره نمایشگاه  قرآن افتتاح شدبه گزارش خبرنگار ایکنا، مراسم افتتاحیه سی و یکمین دوره نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم شامگاه چهارشنبه اول فروردین با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و جمعی از مدیران قرآنی کشورمان در مصلی امام خمینی(ره) برگزار شد.

در ابتدای این مراسم هادی موحدامین، قاری بین‌المللی کشورمان به تلاوت آیاتی از کلام‌الله مجید پرداخت و پس از آن کلیپی از وضعیت این روزهای مردم غزه و فلسطین که با آواز سنتی ایرانی نیز همراه بود، پخش شد. این کلیپ به دعای تحویل سال و تصاویری از بارگاه ملکوتی امام هشتم به پایان رسید.

در ادامه این مراسم شبیر فیروزیان، سرپرست معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس نمایشگاه قرآن به بیان سخنانی پرداخت.

 وی در ابتدای صحبت‌های خود با اشاره به اینکه تقارن بهار طبیعت و بهار قرآن را به فال نیک‌ می گیریم، گفت: امیدواریم دعای تحویل سال در هم زمانی بهار طبیعت و بهار قرآن برای ما دوچندان ‌محقق شود. نمایشگاه قرآن با شعار می‌خوانمت آغاز شده است، این شعار تجاوبی به توصیه خداوند متعال است که فرمودند «اقرا» و «فقرا ما تیسر من القرآن»؛ ما در پاسخ به این ‌توصیه می‌گوییم‌ می‌خوانمت.

فیروزیان با اشاره به اینکه یکی ‌از مهمترین و اصلیترین ابزارهای انتقال مفاهیم قرآن به مردم هنر است، بیان کرد: آنچه در روح ‌و‌ جان مردم اثر‌ می‌گذارد هنر است. ما مفاهیم قرآنی را با ابزارهای هنری جذاب و متنوع برای مردم بازگو می‌کنیم.

رئیس سی و یکمین دوره نمایشگاه بین المللی قرآن با اشاره به اینکه بخش های متنوعی در این نمایشگاه تدارک دیده شده است، گفت: بخش بین‌الملل امسال با حضور ۲۵ کشور برگزار شده و‌ محصولات پژوهشی و هنری قرآنی در بخش بین‌الملل حضور خواهد داشت. همچنین روز پنج شنبه دوم فروردین دومین نشست بین‌المللی قرآن تهران برگزار می‌شود.

وی با تأکید بر اینکه یکی از اصلیترین مسائل ما همواره مسئله کودک‌ و ‌نوجوان بوده است بیان کرد: در نمایشگاه به این مسئله اهتمام‌ خوبی ورزیده شده است. در کنار این، مسئله دیگر بحث زن، خانواده،‌ حجاب و‌ عفاف و ‌پوشش ایرانی و اسلامی است که به همه این موارد به شکل ویژه پرداخته شده است.

سرپرست معاونت قرآن و عترت وزارت ارشاد گفت: مسئله راهبردی دیگر برای ما مسئله جمعیت و مسائل مربوط به حکومت دینی و قرآنی است که در نمایشگاه مورد توجه واقع شده است.

فیروزیان اظهار کرد: بخش نهج‌البلاغه بخش ویژه امسال است، این بخش یکی از پربارترین بخش‌ها به لحاظ محتوایی و زیبایی ‌هنری است که به شکل ‌ویژه به آن‌ پرداخته شده است.

فیروزیان افزود: ما در نمایشگاه مفاهیم عمیق قرآنی را در قالب هنری به صورت جذاب برای مردم ساده‌سازی کرده‌ایم، همان چیزی که خداوند متعال در قرآن نیز بر آن تأکید کرده است.

وی با اشاره به اینکه شعار نمایشگاه امسال یک‌ شعار راهبردی است، گفت: ما معتقدیم‌ خواندن قرآن یک‌ مسئله راهبردی است و انس مردم با قرآن قدرت نرم برای ما ایجاد می‌کند. یکی از دلایل مقاومت مردم فلسطین همین موضوع انس با قرآن است. خداوند به ملتی که با قرآن مأنوس باشد صبر و مقاومت‌ می دهد.

وی در بخش پایان صحبت‌های خود با اشاره به اینکه نمایشگاه امسال نمایشگاه ‌ویژه‌ای از لحاظ بصری، ‌محتوایی و هنری خواهد بود، به طرح حافظ شو به عنوان یکی از طرح‌های ویژه این نمایشگاه اشاره و بیان کرد: این طرح به صورت یک پویش از سوی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ارائه شده است. در این طرح نوجوانان متقاضی حافظ 14 سوره پایانی قرآن کریم خواهند شد.

بر اساس گزارش ایکنا در بخش دیگری از این مراسم گروه  همخوانی ‌نجم‌الثاقب به اجرای قطعه می‌خوانمت پرداخت.

سی و یکمین دوره نمایشگاه  قرآن افتتاح شد

در ادامه این مراسم محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به بیان‌ سخنانی پرداخت و گفت: خوشحالیم ‌که در اولین روز بهار طبیعت و در روز آغاز سال ۱۴۰۳ هجری شمسی در ایام الله ماه مبارک رمضان سی و یکمین نمایشگاه قرآن آغاز به کار می‌کند.

وی با اشاره به اینکه سنت برگزاری نمایشگاه قرآن وارد دهه چهارم عمر شریف خود شده است گفت: ما خوشحالیم امسال در کنار فعالان قرآنی کشور، اصحاب قرآن از 26 کشور دنیا نیز در این نمایشگاه حضور دارند.

در ادامه این مراسم محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به بیان‌ سخنانی پرداخت و گفت: خوشحالیم ‌که در اولین روز بهار طبیعت و در روز آغاز سال ۱۴۰۳ هجری شمسی در ایام الله ماه مبارک رمضان سی و یکمین نمایشگاه قرآن آغاز به کار می‌کند.

وی با اشاره به اینکه سنت برگزاری نمایشگاه قرآن وارد دهه چهارم عمر شریف خود شده است گفت: ما خوشحالیم امسال در کنار فعالان قرآنی کشور، اصحاب قرآن از 26 کشور دنیا نیز در این نمایشگاه حضور دارند. 

اسماعیلی تصریح کرد: شاید برگزاری نمایشگاه در آغازین روز تعطیلات نوروزی در ابتدا و ‌در وادی امر ‌این ‌نگرانی را به همراه داشت که با توجه به این ایام شاید استقبال گسترده ای که متوقع است اتفاق نیفتد. من به همکاران متعهد خودم ‌متعدد متذکر می‌شدم نمایشگاه امسال علاوه بر اینکه یک ‌فضای عرضه تولیدات و هنرمندی‌های مربوط به قرآن‌ کریم است باید تبدیل به تفرجگاه مومنین و اهالی مومن و ‌متدین تهران و شهرهای پیرامون تهران ود و مردم با خانواده در این نمایشگاه حاضر شوند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اینکه سال قبل اندکی از این تجربه را داشتیم، بیان کرد: امسال نمایشگاه را به صورت کامل ‌در تعطیلات برگزار می‌کنیم لذا از همه دوستان رسانه‌ای و اهالی قلم درخواست داریم برای حضور مردم در نمایشگاه تلاش کنند. 

وی با اشاره به اینکه دولت خودش را موظف به ‌توسعه آموزه‌های قرآنی می‌داند، بیان کرد: دولت یک ‌دولت قرآنی و برخاسته از نهضت قرآنی مردم مسلمان ایران است. در فاصله نمایشگاه گذشته تا امروز که مراسم افتتاحیه دوره جدید نمایشگاه است، روزهای تلخی بر اصحاب قرآن‌ گذشته است، در تابستان ‌گذشته زنجیره‌ای از اهانت به قرآن از سوی ‌دشمنان قرآن اتفاق افتاد، کشورهای غربی میزبانان این ‌توهین به قرآن‌ کریم بودند.

اسماعیلی بیان کرد: همه دیدند رئیس جمهور مکتبی، دانشمند و قرآن‌پژوه در صحن مجمع عمومی سازمان ‌ملل قرآن کریم را سر دست گرفت و با جهانیان ‌در مورد عظمت قرآن صحبت کرد. این اعتقاد عملی دولت و ‌مردم مسلمان ایران در همه امور به قرآن کریم و ‌حفظ و صیانت از مرزهای تکریم این ‌کلام الهی است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به تلاش‌های صورت گرفته برای گسترش فضای قرآنی در جامعه در ماه مبارک رمضان بر این موضوع که کشور باید رنگ و بوی قرآنی بگیرد تأکید کرد و گفت: همکاران ما برنامه‌های وسیعی تدارک ‌دیده‌اند، در یکی از این تلاش‌ها 30 نمایشگاه در 30 استان کشور یا دایر شده و یا تا پایان ماه مبارک رمضان دایر می‌شود. 

وی در بخش دیگری از صحبت های خود در این مراسم اظهار کرد: برنامه‌های ما ترویج قرآن‌ و ‌موضوع مهم ‌روخوانیِ صحیح، تلاوت، ‌حفظ و ‌توسعه مفاهیم قرآن در زندگی همه مردمان کشور است. با سامانه‌ای که همکاران در پویش حافظ شو راه‌اندازی می‌کنند حافظان کوچک‌ حفظ قرآن را شروع می‌کنند، این همراهی ادامه پیدا می‌کند و ما در یک ‌پویش چند میلیونی، ‌حافظان‌ زیادی به ‌جامعه ارایه خواهیم ‌کرد.

اسماعیلی با اشاره به اینکه قرآن نور و منشأ هدایت و اعتلا و ‌تکامل انسان است، به ایستادگی مردم غزه در برابر رژیم صهیونیستی اشاره کرد و گفت: مردم غزه شش ماه است زیر وحشیانه‌ترین حملات رژیم صهیونیستی هستند و‌ بیش‌ 31 هزار شهید و هزاران ‌کودک ‌جان خود را تقدیم‌ کرده‌اند اما این‌ مردم با تمسک به قرآن ایستاده‌اند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه به آیاتی از قرآن کریم در مورد مقاومت اشاره و اظهار کرد: این ‌وعده الهی است برای کسانی ‌که استقامت می‌کنند، ما با تمسک به قرآن به همه آرزوهای بزرگ‌ در برای اعتلای‌ کشور خواهیم ‌رسید. 

اسماعیلی با اشاره به اینکه ما به قرآن به عنوان راه نجات بشریت نگاه می‌کنیم، گفت: خطاب قرآن‌ همه جهانیان است لذا ما باید این را به سمع همه جهانیان برسانیم تا جامعه جهانی با حقایق آشنا شوند، کافی است قرآن با همین صوت عادی و ‌زیبا خوانده شود، با توجه به اینکه جنس این کلام الهی است، دل ها را به‌خود جذب می‌کند، حتی دشمنان قرآن در مقابل این عظمت مجبور به خضوع هستند. امروز بر ماست ‌که اسباب استماع آیات الهی را در داخل و ‌خارج کشور فراهم‌ کنیم.

گفتنی است، وزیر ارشاد پس از سخنرانی در مراسم افتتاحیه به بازدید از بخش‌های مختلف نمایشگاه پرداخت، او در این بازدید دو ساعته، از رادیو قرآن و ایکنا به عنوان دو رسانه پویای قرآنی مستقر در نمایشگاه قرآن بازدید نکرد.

انتهای پیام
captcha