توجه به حکمرانی قرآن؛ راهکار حل مشکلات
کد خبر: 4206988
تاریخ انتشار : ۰۵ فروردين ۱۴۰۳ - ۲۳:۰۵
خالدی در نشست آسیب‌شناسی مسابقات قرآن دانشگاهی مطرح کرد:

توجه به حکمرانی قرآن؛ راهکار حل مشکلات

کارشناس قرآنی با بیان اینکه توجه به شیوه حکمرانی قرآنی راهکار اصلی حل مشکلات کشور است، گفت: نباید اجازه داد قرآن مهجور باقی بماند چون مهجور باقی ماندن قرآن به معنای تشدید مشکلات و گسترش فرهنگ غرب است.

نشست آسیب‌شناسی مسابقات قرآن دانشگاهی

به گزارش خبرنگار ایکنا، نشست آسیب‌شناسی مسابقات قرآن دانشگاهی، امشب، پنجم فروردین در حاشیه سی‌ویکمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم در مصلای امام خمینی(ره) با سخنرانی احمد خالدی، کارشناس قرآنی برگزار شد.
 
احمد خالدی در این نشست با توجه به مهجوریت قرآن کریم گفت: همیشه قرآن در طول تاریخ مهجور بوده و عوامل متعددی در این امر دخیل هستند البته به برکت جمهوری اسلامی، تا حدودی قرآن از مهجوریت خارج شده ولی کافی نیست. قرآن همیشه بر تفکر تأکید دارد و می‌فرماید قرآن بخوانید و بر آیات آن تدبر کنید. طبق فرموده امام راحل قرآن کریم نوعی نهج‌البلاغه است و نقش مهمی در حکمرانی دارد و لذا نباید اجازه داد قرآن مهجور باقی بماند. همچنین باید تلاشمان این باشد که هم قرآن بخوانیم و هم در قرآن تدبر کنیم و تا آنجایی که امکان دارد یک لغت از قرآن بیاموزیم.

نقش قاریان در آشناسازی جامعه با قرآن

وی با بیان اینکه قاریان قرآن نقش مهمی در آشنایی جامعه با قرآن دارند، افزود: به ویژه اینکه قاریان می‌توانند نسل جوان را با قرآن آشنا سازند. اکثر ما، در خانه‌هایمان قرآن داریم ولی آن را نمی‌‌خوانیم و باید گفت نگاه تشریفاتی به قرآن ظلم به این کتاب آسمانی است، در صورتی که باید تلاش کنیم قرآن را در متن زندگی خود قرار دهیم و همه رفتار و اخلاقمان و پوششمان مطابق با قرآن باشد.
 
این کارشناس قرآنی تأکید کرد: خیلی‌ها هم هستند که با انواع و اقسام لحن‌ها، قرآن را می‌خوانند ولی پیامبر اسلام(ص) فرموده‌اند که قرآن با لحن عربی خوانده شود.
 
خالدی بیان کرد: در قیامت نسبت به سه چیز خرده گرفته می‌شود؛ مسجدی که در آن نماز خوانده نمی‌شود، جاهلی که در میان عاقلان باشد و سوم اینکه قرآن در خانه باشد ولی تلاوت نشود. تا زمانی که به قرآن توجه نشود و برای حل مشکلاتمان از قرآن کمک گرفته نشود قطعاً روزبه‌روز مشکلاتمان تشدید خواهد شد.
 
وی افزود: در آیات قرآن باید تدبر و تفکر شود و همچنین باید به قرآن کریم گوش فرا دهیم البته گاهی اوقات قرآن خوانده می‌شود ولی به جای گوش فرا دادن به آیات قرآن، با یکدیگر سخن می‌گوییم. گوش دادن به آیات قرآن راهگشا خواهد بود. از سوی دیگر در حفظ آیات قرآن هم کوتاهی می‌شود. قرآن طوری نازل شده که هرکسی براساس فهم و شعور خود می‌تواند آن را فهم کند.

ضرورت توجه به حکمرانی قرآن

وی با بیان اینکه از قاریان قرآن انتظار می‌رود به آیات الهی بیش از دیگران عمل کنند، گفت: نگرش نادرست مسلمانان به نقش قرآن، نبود تفکر در آیات قرآن، بی‌توجهی به اهل بیت(ع) و عدم توجه به نقش تاریخ‌ساز قرآن در مهجوریت قرآن نقش داشته‌اند‌. تا وقتی قرآن مهجور باقی بماند از سیره عملی انبیاء و معصومان(ع) غافل خواهیم شد، فرهنگ غرب ترویج می‌یابد و لذا اگر می‌خواهیم از مهجور شدن قرآن جلوگیری کنیم باید به حکمرانی قرآن توجه شود.
 
این کارشناس قرآنی با اشاره به اهمیت هنر تلاوت در جذب مردم بیان کرد: هنر تلاوت هنر بسیار سختی است چون قاری باید هم به دانش تجوید، تفسیر قرآن و تفسیر معانی آن اشراف داشته باشد و هم حافظ قرآن باشد و به موسیقی و صداسازی آگاهی داشته باشد. دانش تجوید خود دارای مسائل مهمی است و خوشبختانه به دلیل قرابتی که زبان عرب و زبان فارسی به یکدیگر دارند برای ما کمک خواهد بود.
 
خالدی در پایان تأکید کرد: در کنار تجوید باید به فصاحت و بلاغت هم توجه شود و همچنین باید قرآن را باید هنرمندانه تلاوت کرد و تلاوت مجلسی با تلاوت هنرمندانه تفاوت دارد و به عبارت بهتر هنر تلاوت باید متعادل باشد هرچند سخت است ولی لازم است رعایت شود.
انتهای پیام
captcha