جدیدترین آثار پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن رونمایی شد
کد خبر: 4207449
تاریخ انتشار : ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۰:۱۵

جدیدترین آثار پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن رونمایی شد

جدیدترین آثار پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن در بخش حوزوی سی‌ویکمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم رونمایی شد.

جدیدترین آثار پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن رونمایی شدبه گزارش ایکنا به نقل از روابط عمومی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، مراسم رونمایی از جدیدترین آثار پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن در غرفه این پژوهشکده در بخش حوزوی در سی‌ویکمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم رونمایی شد.
 
حجت‌الاسلام والمسلمین یوسفی‌مقدم، رئیس پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن در این مراسم گفت: منطق دعوت در این آیه قرآن کریم یعنی «ادْعُ إِلَیٰ سَبِیلِ رَبِّکَ بِالْحِکْمَةِ وَالْمَوْعِظَةِ الْحَسَنَةِ وَجَادِلْهُم بِالَّتِی هِیَ أَحْسَنُ إِنَّ رَبَّکَ هُوَ أَعْلَمُ بِمَن ضَلَّ عَن سَبِیلِهِ وَهُوَ أَعْلَمُ بِالْمُهْتَدِینَ» تبیین شده است، نوع اول دعوت، حکمت است یعنی کار علمی و معرفتی؛ این پژوهشکده در صدد این نوع از دعوت قرآنی می‌باشد؛ نوع دوم دعوت موعظه حسنه است و نوع سوم نیز جدال احسن است.
 
وی گفت: پژوهش‌هایی که در این پژوهشکده انجام شده همگی ارزشمند و با استاندارد‌های لازم پژوهشی بوده است، ۲۴ جلد اثر امشب رونمایی خواهد شد که همگی تازه و در یک‌سال گذشته بوده است؛ هم‌چنین امشب هجدهمین جلد دائرة‌المعارف قرآن کریم رونمایی می‌شود که دانشنامه‌های تخصصی نیز دارد و در حال خروجی است.
 
یوسفی‌مقدم افزود: تفسیر موضوعی نیز از دیگر آثار این پژوهشکده  است که با جدیت دنبال می‌شود؛ سبک زندگی اسلامی براساس آموزه‌های قرآن و مکتب اهل بیت(ع) که مورد تأکید مقام معظم رهبری نیز می‌باشد از دیگر آثار این پژوهشکده است و تاکنون ۴۰ جلد اثر در این عرصه خروجی داشته است.
 

فعالیت پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن کریم

 
حجت‌الاسلام والمسلمین نجف لکزایی، رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی هم در  ادامه بیان کرد: حضرت امیرالمؤمنین علی(ع) در خطبه شریف متقین راجع به قرآن کریم نکات ارزشمندی دارند و می‌فرماید: «یُرَتِّلُونَهَا تَرْتِیلاً یُحَزِّنُونَ بِهِ أَنْفُسَهُمْ وَ یَسْتَثِیرُونَ بِهِ دَوَاءَ دَائِهِمْ» متقین کسانی هستند که از قرآن دوای دردشان را طلب می‌کنند؛ امروز بیش از هر زمان به این فرمایش مولای متقیان علی(ع) محتاجیم تا درد‌های خود را با قرآن درمان کنیم.
 
وی گفت: پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن کریم متناسب با اقشار مختلف آثار خوبی تهیه و تولید کرده است، برای عموم نخبگان دائرةالمعارف قرآن کریم نوشته شده که بزرگترین دائرةالمعارف دنیا است و تاکنون ۱۸ جلد آن منتشر شده و حقیقتاً کاری منحصر به‌فرد است.
 
لک‌زایی گفت: اقدامات فضای مجازی این پژوهشکده بسیار ارزشمند است، چرا که همه آثار مکتوب این مرکز به‌صورت رایگان در فضای مجازی قرار داده است و لازم است از همه کسانی که در این راه زحمت کشیده‌اند تقدیر و تشکر کنیم.
 
رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در پایان سخنان خود یادآور شد: پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن فعالیتش در مقیاس جهانی کم نظیر بوده و در گنجاندن دارو‌های قرآنی بر سر سفره‌های معنوی مردم موفق بوده است.
 
یادآور می‌شود، کتب رونمایی شده شامل این آثار است:
 
۱- جلد ۱۸ دائره المعارف
۲- جلد ۴ و ۵ دانشنامه قرآن کریم ویژه نوجوانان
۳- معناشناسی صداقت در آموزه‌های قرآن کریم.
۴- آداب و احکام قرائت قرآن کریم
۵- مرجعیت علمی قرآن کریم
۶- واپسین روز‌های تاریخ از نگاه قرآن و نظریه‌های معاصر
۷- عبرت در قرآن
۸- آرایه‌های بدیع
۹- صحابه در قرآن
۱۰- خدا در قرآن و عهدین
۱۱- نگاهی نو به مرجعیت علمی قرآن
۱۲- رفتار با نعمت‌های الهی
۱۳- آداب کشت و زرع
۱۴- مهارت‌های ارتباطی با معلولان
۱۵- اوقات فراغت
۱۶- رفتار با همکیشان
۱۷- معاشرت با مؤمنان
۱۸- ازدواج
۱۹- سبک زندگی فردی.
۲۰- تعامل با زندانی و اسیر
۲۱- اعتکاف
۲۲- رفتار با محیط زیست
۲۳- رفتار با منافقان
انتهای پیام
captcha