ادامه موفقیت‌های قاریان ایرانی در عرصه بین‌المللی
کد خبر: 4207487
تاریخ انتشار : ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۱:۵۴
اهم رویدادهای قرآنی تابستان ۱۴۰۲

ادامه موفقیت‌های قاریان ایرانی در عرصه بین‌المللی

تابستان ۱۴۰۲ در تقارن با مناسبت‌های مختلف مذهبی، خبرهای گوناگونی را تجربه کرد که واگذاری شورای توسعه فرهنگ قرآنی و ادامه موفقیت‌های قاریان ایرانی در عرصه بین‌الملل ازجمله مهمترین آنها بود.

به گزارش ایکنا، فصل تابستان سال ۱۴۰۲ باتوجه به تقارن آن با اوقات فراغت دانش‌آموزان و دانشجویان و همچنین مناسبت‌های گوناگون مذهبی، خبرهای تلخ و شیرن قرآنی فراوانی را تجربه کرد که ازجمله مهمترین آنها می‌توان دهه امامت و ولایت و برگزاری محافل قرآنی ویژه این دهه و آغاز ایام حج و اعزام کاروان نور با حضور ۲۰ قاری و حافظ قرآن کریم از ۱۲ استان به سرپرستی احمد ابوالقاسمی، قاری بین‌المللی کشور، به سرزمین وحی اشاره کرد.

در این برنامه اعضای کاروان نور ضمن اجرای برنامه و برپایی محافل قرآنی در بین زائران بیت‎‌الله‌الحرام و مدینه منوره، اهتمام جدی جمهوری اسلامی ایران به ترویج فرهنگ انس با قرآن را بین حجاج دیگر کشور‌ها منعکس کردند. در کنار این رویدادها خبر تلخی در ادامه اهانت به مقدسات مسلمانان در سوئد به بهانه آزادی بیان رسانه‌ای شد.

همچنین جدای از برنامه‌های ویژه قرآنی در ماه محرم و عزای اباعبدالله(ع) و همچنین اربعین با نگاه اجمالی به اهم رویدادهای قرآنی در این فصل به روشنی می‌توان این موضوع را فهمید که جامعه قرآنی همچون سنوات گذشته در کنار سایر نهادهای متولی تأمین اوقات فراغت دانش‌آموزان و دانشجویان به این مهم توجه ویژه‌ای داشته و علاوه بر برنامه‌ریزی برای تشکیل کلاس‌های قرآنی، با انتشار فراخوان‌هایی سعی در قرارگیری خانواده‌ها و فرزندانشان در مسیر پُربرکت قرآن و تعالیم کتاب آسمانی داشته است.

در ادامه به برخی از مهمترین رویدادهای قرآنی این فصل نگاهی خواهیم داشت.

حکمرانی قرآنی

اولین نشست از سلسله‌نشست‌های «حکمرانی قرآنی» ۵ تیرماه، با حضور حجت‌الاسلام و المسلمین غلامرضا قاسمیان، رئیس کتابخانه مجلس شورای اسلامی و علیرضا معاف، معاون سابق قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در کتابخانه مجلس برگزار شد.

آغاز پویش ملی «آلاءالرحمن»

بخش پیامکی پویش ملی «آلاءالرحمن» از چهارم تیرماه به مدت ۲۴ روز با محوریت حفظ و مفاهیم سوره مبارکه الرحمن همراه با اهدای جوایز اجرا شد. آزمون حفظ سوره الرحمن (آزمون شفاهی) پس از نیمه ماه محرم سال گذشته برپا و ارتباط تصویری برخط (در حضور داوران) با افرادی که حافظ این سوره هستند، برقرار شد. در این دوره کسانی که حداقل پنج بار در بخش پیامکی شرکت کردند، امکان حضور در آزمون شفاهی حفظ سوره الرحمن را داشتند.

همچنین جُنگ عصرگاهی «والعصر» رادیو قرآن در تیرماه با محوریت پویش ملی «آلاءُالرَّحمن» و ارتباط تلفنی با محمدحسین حسنی، رئیس سابق سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور و مدیرعامل ایکنا به صورت زنده روی آنتن رفت.

پانزدهمین دوره آزمون طرح مشکوة

پانزدهمین دوره طرح حفظ تلفنی قرآن کریم (طرح مشکوة) ویژه نابینایان و توانیابان جسمی و حرکتی طی روزهای ۲۵ تا ۳۰ خردادماه ۱۴۰۲ برگزار شد.

در این آزمون که به صورت سراسری و تلفنی برگزار شد، ۹۰ نفر از قرآن آموزان این طرح حضور داشته و به ارزیابی آموخته‌های قرآنی خود پرداختند و با پایان یافتن دوره پانزده طرح مشکوة، دوره جدید این طرح از ۱۵ تیرماه آغاز شد.

طرح مشکوة به همت سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور از پاییز سال ۹۷ آغاز شده و در آن نابینایان و توانیابان جسمی و حرکتی سراسر کشور که از توانایی و استعداد حافظ قرآن شدن برخوردار هستند، حضور می‌یابند.

همایش «سفیران قرآنی آرمان» برگزار شد

همایش «سفیران قرآنی آرمان» با‌هدف گردهمایی مسئولان خانه‌های قرآن و عترت و موسسات قرآنی مردمی محلات ۳۵۳گانه شهر تهران و آئین رونمایی از طرح تابستانی آرمان در تالار ایوان تهران برگزار شد.

طی این مراسم امین توکلی‌زاده، معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری از آغاز فرایند شکل‌گیری مساجد تخصصی قرآنی در تهران خبر داد. (متن کامل سخنرانی)، از دیگر سخنرانی این همایش مهدی سیفی، رئیس شورای عالی قرآن و عترت شهرداری تهران با اشاره به آغاز طرح قرآنی تابستانه شهید آرمان در مقیاس ۳۵۳ محله شهر تهران گفت: براساس این طرح تلاش می‌کنیم هر مسجد را در هر محله به یک مدرسه و خانه قرآن سرای محله وصل کنیم.(متن کامل سخنرانی)

شبکه قرآنیان دانشگاه فرهنگیان تشکیل می‌شود 

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدتقی مبشری، معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه فرهنگیان در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا در مورد اقداماتی که برای برگزاری بهتر سی و هفتمین دوره جشنواره ملی قرآن و عترت دانشجویان کشور در نظر گرفته شده است، گفت: خدا را شاکریم که این توفیق را به ما داد تا در خدمت قرآن باشیم و بتوانیم در مورد دانشجویان خودمان که علاقه‌مند به فعالیت‌های قرآنی هستند کار فاخری را انجام دهیم. 

قائم مقام ستاد عالی سی و هفتمین دوره جشنواره ملی قرآن و عترت دانشجویان کشور افزود: بعد از اینکه میزبانی جشنواره به دانشگاه فرهنگیان اعطا شد کارگروه‌هایی متشکل از مسئولان دانشگاهی و غیر دانشگاهی تشکیل شد تا از این طریق بتوانیم کارها را به بهترین و شایسته‌ترین نحو ممکن پیش ببریم.

معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه فرهنگیان با اشاره به برنامه‌ریزی برای تشکیل شبکه قرآنیان این دانشگاه گفت: از طریق این شبکه امکان برنامه‌ریزی برای اجرای فعالیت‌ها بهتر از قبل فراهم می‌شود.

تجمع اعتراضی جامعه قرآنی

در پی اقدام سوئد و اهانت به ساحت قرآن کریم، تجمع اعتراضی جامعه قرآنی (مدیران، معلمان قرآن، قاریان، حافظان و فعالان قرآنی) و عموم عاشقان به قرآن کریم، ۱۲ تیرماه، برگزار شد. این تجمع اعتراضی روبروی سفارت سوئد واقع در خیابان پاسداران، بالاتر از فرمانیه، خیابان بوستان، نبش کوچه نسترن انجام شد. 

ارائه اطلاعات ۱۰ هزار مربی قرآن به مؤسسات قرآنی

حمید مجیدی‌مهر، دبیر ستاد راهبری طرح ملی حفظ قرآن کریم در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا گفت: سازمان اوقاف و امور خیریه از سال ۱۳۹۱ با راه‌اندازی مرکز تخصصی تربیت مربی حفظ و قرائت قرآن کریم در کشور بیش از ۱۴ هزار نفر مربی را در رشته‌های مختلف اعم از حفظ موضوعی، حفظ ترتیبی، روخوانی و ... آموزش داده است.  

رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه افزود: برای فعالیت در راستای جریان‌‌سازی نهضت حفظ قرآن کریم و تلاش جهت تربیت ۱۰ میلیون نفر حافظ قرآن و تحقق مطالبه مقام معظم رهبری در این زمینه، مهم‌ترین زیرساخت و پیش‌نیاز، داشتن مربیان و معلمان توانمند قرآنی است.

وی ادامه داد: با برنامه‌ریزی مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه بیش از ۳۰۰ دوره آموزشی برای ۱۴۰۰۰ نفر شرکت‌کننده طی سال‌های قبل انجام شد که این دوره‌ها عموماً بر اساس نیاز دستگاه‌های عضو ستاد راهبری طرح ملی حفظ قرآن کریم و موسسات قرآنی بوده است. 

ثبت‌نام ۱۸۷ هزار دانش‌آموز در کلاس‌های تابستانی آموزش قرآن

همانطور که پیشتر عنوان شد، در فصل تابستان گذشته اداره کل قرآن و عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش به منظور غنی‌سازی اوقات فراغت دانش‌آموزان اقدام به ثبت‌نام و برگزاری کلاس‌های آموزش قرآن ویژه تابستان کرد.

میکائیل باقری، مدیرکل قرآن و عترت و نماز آموزش و پرورش با اعلام این خبر به ایکنا گفت که در بیش از ۳۰ هزار پایگاه اوقات فراغت دانش‌آموزی که شاهد برپایی کلاس‌هایی در رشته‌های مختلف هستیم، این کلاس‌ها برپا شد.

وی آمار دانش‌آموزان ثبت نام کرده در این کلاس‌ها را حدود ۱۸۷ هزار نفر عنوان کرد.

همایش غدیر قرآنی ویژه بانوان برگزار شد

طی تابستان گذشته و در ادامه ویژه‌برنامه‌های جشن عید غدیرخم، همایش غدیر قرآنی ویژه بانوان در مصلای نماز جمعه دانشگاه تهران برگزار شد. که طی آن جمعی از بانوان فعالن قرآنی در فضایی روحانی مخاطب برنامه‌های مختلفی همچون قرائت قرآن توسط جعفر فردی؛ قاری بین‌المللی قرآن،  اجرای محمدرضا پورمعین و غلامرضا احمدی از چهره‌های قرآنی و اجرای سرود مرتبط با ایران از سوی گروه رزم‌نوازان ارتش در حضور محمدمهدی عزیززاده؛ قائم مقام معاونت قرآن و عترت ارشاد بودند.

گروه تواشیح «قدر» سفیر صلح و دوستی یونسکو شد

غنی‌سازی اوقات فراغت خانواده‌‌ با اجرای مسابقات و محافل قرآنی

مراسم معرفی اعضای گروه تواشیح بین‌المللی قدر به عنوان سفیر صلح و‌ دوستی یونسکو شامگاه پنجشنبه ۲۲ تیرماه با حضور ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه، محمود لیایی، معاون وزیر ارتباطات و مدیرعامل شرکت پست ایران، مدیران ارشد بنیاد بین‌المللی تکریم ادیان و مذاهب، جمعی از اساتید، پیشکسوتان و فعالان قرآنی کشور در حسینیه شماره ۲ جماران برگزار شد.

در ابتدای این مراسم که پرچم مقدس گنبد علوی نیز به نمایش گذاشته شد، محمدرضا پورزرگری، قاری بین‌المللی کشور و از اعضای گروه تواشیح قدر به تلاوت آیاتی از کلام‌الله مجید پرداخت. در پایان این مراسم از اذان جمعی که از سوی اعضای گروه تواشیح قدر اجرا شده است، رونمایی و مراسم معرفی اعضای گروه تواشیح قدر به عنوان سفیران صلح و دوستی یونسکو با همکاری بنیاد بین‌المللی تکریم ادیان و مذاهب برگزار شد.

اعزام کاروان‌های قرآنی به سراسر کشور با حضور قاریان بین‌المللی

مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه نیز در راستای بهره‌مندی محافل قرآنی سراسر کشور از حضور قاریان بین‌المللی و مربیان قرآنی به ویژه در مناطق محروم اقدام به اعزام کاروان‌های قرآنی کرده است که این امر در هر چه غنی‌تر کردن اوقات فراغت از تحصیل شرکت‌کنندگان در این محافل به ویژه نوجوانان و جوانان مؤثر خواهد بود.

حمید مجیدی‌مهر؛ رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه در گفت‌و‌گو با ایکنا با اعلام این خبر گفت: طی هماهنگی‌هایی که با اداره کل امور قرآنی و حدیثی جامعةالمصطفی العالمیه صورت پذیرفته است در این کاروان‌ها حافظان ممتاز خارجی که دانشجو و طلبه این مرکز در ایران هستند نیز در کنار قاریان و حافظان و نخبگان قرآنی ایرانی به عنوانی عضوی از کاروان قرآنی به مناطق مختلف کشور اعزام شده و به اجرای برنامه خواهند پرداخت. 

اسامی برگزیدگان مسابقات قرآن رسانه ملی

هفدهمین دوره مسابقات قرآن کارکنان و خانواده رسانه ملی که بعد از وقفه‌ای دو ساله به دلیل شیوع کرونا از سر گرفته شد و از برگزیدگان آن در مراسمی تجلیل شد.بنا به گفته امیرحسین عرب‌زاده؛ دبیر این جشنواره، هفدهمین دوره آن در ۱۲ رشته برگزار شد که بازنشستگان، کارکنان و خانواده‌هایشان در آن شرکت کردند. 

مسابقات قرآن و المپیاد تخصصی معارف اسلامی برگزار شد

مرحله نهایی سی و دومین دوره مسابقات جامع قرآن کریم و دوازدهمین دوره المپیاد تخصصی معارف اسلامی در مشهد برگزار شد.

در این دوره از مسابقات مجموعا ۳۰۰ نفر از دانش‌آموزان به همراه مربیان از ۱۳ استان کشور گرد هم آمدند و در ۱۳ رشته حفظ ۵ جزء، حفظ جزء ۳۰، حفظ سور منتخب، قرائت تحقیق، قرائت ترتیل قرآن، مفاهیم قرآن، نهج‌البلاغه، صحیفه سجادیه، حفظ موضوعی قرآن، خلاصه‌نویسی، کلیپ، پادکست و اینفوگرافی با یکدیگر به رقابت پرداختند.

آئین اختتامیه جشنواره سراسری تنویر ارتش برگزار شد 

آیین اختتامیه جشنواره سراسری تنویر (خانه‌های قرآنی) با محوریت سبک زندگی قرآنی ویژه کارکنان پایور و خانواده‌های پنجگانه نیروی زمینی، نیروی دریایی، نیروی هوایی، پدافند هوایی و ستاد ارتش، ۲۸ تیرماه با حضور امیر سرتیپ خلبان حمید واحدی‌، فرمانده نهاجا، حجت‌الاسلام والمسلمین عباس محمدحسنی، نماینده ولی‌فقیه در ارتش و رئیس سازمان عقیدتی ـ سیاسی ارتش و سایر مسئولان و فرماندهان این نیرو به صورت حضوری و دورسخنی در مسجدالنبی(ص) نهاجا برگزار شد.

اجرای فعالیت‌های قرآنی در ۳۵۲ پایگاه و مسجد در محلات تهران

آیین اختتامیه جشنواره بین‌المللی قرآنی آرمان ۲۷ تیرماه با حضور علیرضا زاکانی، شهردار تهران، امین توکلی‌زاده، معاون اجتماعی و امور فرهنگی شهرداری تهران، جمعی از خانواده معظم شهدا، اساتید و قاریان بین‌المللی و مدیران مؤسسات و تشکل‌های قرآنی در سالن همایش‌های برج میلاد تهران با تلاوت ابتدایی مهدی غلام‌نژاد، قاری بین المللی کشور برگزار شد.

مهدی سیفی، دبیر اجرایی شورای عالی قرآن و عترت شهرداری تهران در این مراسم با اشاره به مهم‌ترین برنامه‌های سال ۱۴۰۲ شهرداری تهران اظهار کرد: بنا داریم در شورای عالی قرآن با همکاری اساتید و مؤسسات در شش ماه دوم در شهر تهران اتفاقات خوبی را در عرصه قرآن رقم بزنیم. یکی از اصلی‌ترین برنامه‌های ما اجرای فعالیت‌های قرآنی در ۳۵۲ پایگاه و مسجد در محلات شهر تهران است و بنا داریم با این برنامه‌ها، اضلاع مسجد، مدرسه و منزل را با قرآن و آموزهای آن به یکدیگر به متصل کنیم.

برافراشتن قرآن در عزای حسینی

رقابت ۹۰۰ حافظ قرآن در مرحله دوم هجدهمین آزمون‌ اعطای مدرک

مرحله دوم هجدهمین دوره آزمون‌های ارزیابی و اعطای مدرک تخصصی به حافظان قرآن کریم از صبح ۲۴ تیرماه ۱۴۰۲ به صورت متمرکز در استان تهران و با شرکت حدود ۹۰۰ حافظ قرآن کریم در رشته‌های ۱۰ جزء، ۲۰ جزء و کل قرآن کریم در حرم عبدالعظیم حسنی(ع) برگزار شد.

حجت‌الاسلام اسماعیل کاظمی، رئیس اداره قرآنی تبلیغات اسلامی استان تهران، در ارتباط با برگزاری مرحله دوم و شفاهی آزمون‌های حفظ قرآن کریم در هفته جاری اظهار کرد: ۹۰۰ نفر از ۱۳۵۱ نفر مرحله اول کتبی به این مرحله راه پیدا کرده‌اند.

برگزاری دومین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن جایزه کربلا

آیین اختتامیه دومین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن جایزه کربلا، ۲۲ تیرماه، با حضور اعضای هیئت داوران، قاریان، حافظان و برخی از مسئولان آستان حسینی و علما و فضلای حوزه علمیه در صحن مطهر امام حسین(ع) برگزار شد.

آیین اختتامیه و تجلیل از نفرات برتر با تلاوت زیبای «سید عبدالله زهیر الحسینی»، قاری آستان مقدس حسینی و حائز رتبه نخست مسابقات در رشته قرائت به سبک عراقی آغاز شد و در ادامه، حاضران در مراسم سوره فاتحه را قرائت و ثواب آن را به شهدای جهان اسلام و کشور عراق اهدا کردند.

هتاکی مجدد سوئد به قرآن و صدور بیانیه‌ها و راه‌اندازی پویش‌ها در پی محکومیت این اهانت

در  پی این هتک حرمت دوباره در کشور سوئد، مقام معظم رهبری در پیامی جسارت به ساحت مقدس قرآن مجید در سوئد را حادثه‌ای تلخ و توطئه‌آمیز و خطر آفرین خواندند و تاکید کردند «اشد مجازات برای عامل این جنایت مورد اتفاق همه علمای اسلام است، دولت سوئد باید عامل جنایت را به دستگاه‌های قضایی کشورهای اسلامی تحویل دهد».

همچنین در این بین بیانیه مشترکی از سوی جامعه قرآنی کشور و فرهنگسرای قرآن با عنوان «دشمنان انسانیت پشت‌پرده اعمال شنیع سوئد هستند»، بیانیه دارالقرآن شرکت ملی گاز و بیانیه اعضای گروه هم‌خوانی و مدیحه‌سرایی محمد رسول‌الله(ص)، بیانیه اتحادیه جهانی زنان مسلمان، بیانیه مشترک کانون‌های قرآن و عترت دانشگاه‌ها  و... به دنبال محکومیت هتک حرمت به قرآن کریم در کشور سوئد صادر شد.

اما در این بین می‌توان به نامه رئیس سازمان دارالقرآن خطاب به وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و درخواست پیگیری اشد مجازات برای عامل اهانت به قرآن کریم و تبدیل تهدید اهانت به قرآن، به فرصت دعوت مسلمین برای رجوع به قرآن اشاره کرد.

همچنین در این راستا می‌توان به یادداشت یکی از دانش‌آموختگان دکتری علوم قرآن و حدیث اشاره کرد که طی آن با اشاره به اینکه تعدادی از مردمی که شاید اصلاً قرآن گوش نکرده بودند، با شنیدن صدای هادی موحدامین، قاری بین‌المللی کشورمان به قرآن علاقه‌مند شده بودند بر ضرورت رساندن صدای قرآن به گوش مردم و فرهنگ‌سازی این موضوع وبدست آوردن سرمایه اجتماعی، تأکید شد. این یادداشت با عنوان « جامعه قرآنی و سرمایه اجتماعی‌ای که نیست»  بر روی خروجی قرار گرفت.

طرح «هر مسلمان اهدای یک جلد مصحف شریف»

انجمن خادمان قرآن کریم جمهوری اسلامی ایران و جمعیت قرآنی استان تهران با صدور بیانیه‌ای اهانت مجدد کشور سوئد به ساحت مصحف شریف کلام وحی را محکوم کرد و طی آن از سوی جمعیت قرآنی استان تهران پیشنهاد شد تا طرحی با عنوان «هر مسلمان اهدای یک جلد مصحف شریف» با شعار «لبیک یا قرآن» با همراهی دستگاه‌های دیپلماسی خارجی چون وزارت امور خارجه، سازمان فرهنگ و ارتباطات، مجمع تقریب مذاهب، جامعةالمصطفی(ص) و حوزه‌های علمیه و تهیه زیرساخت‌ها توسط این جمعیت، راه‌اندازی شود.

راه‌اندازی پویش تجدید بیعت با قرآن در شب عاشورا

معاونت فرهنگی ـ اجتماعی مرکز رسیدگی به امور مساجد در پی جسارت مکرر به ساحت مقدس قرآن از سوی برخی اسلام ‎ستیزان و دولت‌های غربی، پویش سراسری «فدائیان قرآن» را راه‌اندازی کرد.

براساس این پویش از عموم مردم دعوت شده است تا همزمان با شب عاشورای حسینی، با برگزاری کرسی تلاوت و روی دست گرفتن قرآن کریم توسط عزاداران حسینی، با قرآن و عترت تجدید بیعت کرده و جسارت و هتک حرمت به ساحت نورانی قرآن کریم را در مساجد، حسینیه‌ها، تکایا و هیئات محکوم کنند.

برپایی تجمع دانشجویی تکریم قرآن در مقابل دانشگاه تهران

این تجمع با حضور فعالان دانشگاهی و قرآنی کشورمان مقابل سردر دانشگاه تهران در پاسخ به هتک حرمت‌های صورت گرفته به قرآن کریم و به همت بسیج دانشکده فنی دانشگاه تهران برگزار شد. 

تجمع دانشجویی تکریم قرآن در مقابل دانشگاه تهران

پذیرش بدون کنکور حافظان قرآن در دانشگاه فرهنگیان

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدتقی مبشری، معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه فرهنگیان در برنامه افق رادیو قرآن حضور یافت و ضمن توضیحاتی در مورد سی و هفتمین دوره جشنواره ملی قرآن و عترت دانشجویان کشور از پذیرش حافظان کل قرآن کریم در این دانشگاه به صورت بدون کنکور از سال‌های آینده خبر داد. همچنین در این برنامه سیده‌فاطمه موسوی، مدیرکل فرهنگی دانشگاه فرهنگیان نیز از ۱۳۸۰ دانشجوی منتخب قرآنی از دانشگاه‌های سراسر کشور در جشنواره ملی قرآن و عترت دانشجویان خبر داد. 

انقلاب در بودجه قرآنی

شصت و چهارمین جلسه کمیسیون توسعه فعالیت‌‌های تبلیغی و ترویجی قرآن کریم، هشتم مردادماه با حضور محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و به منظور بررسی هشت دستور و سه پیش از دستور برگزار شد. در این جلسه که در دقایق پایانی آن دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز حضور یافت؛ به موضوعاتی همچون شکل‌گیری انقلاب در بودجه قرآنی، بلاتکلیفی انتخاب عضو حقیقی جدید این کمیسیون، پیگیری برای برگزاری فیلم کوتاه قرآنی و... پرداخته شد.

تدوین تکالیف قرآنی وزارتخانه و طرح آن در جلسه هیئت دولت 

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی طی تابستان گذشته و در جلسه کمیسیون توسعه فعالیت‌های تبلیغی و ترویجی قرآن کریم با اشاره به تدوین برخی تکالیف قرآنی برای وزارتخانه‌ها و سازمان‌ها گفت: این تکالیف که شامل برش قرآنی وزارتخانه‌ها هست بعد از رفت و برگشت بسیار آماده طرح و تصویب در دولت است. 

رویدادهای قرآنی

برگزاری دوره ارتقاء قاریان ممتاز و بین‌المللی

دوره آموزش عالی قاریان ممتاز و بین‌المللی جوان‌ سطح ب(گروه ملی قاریان جمهوری اسلامی ایران) در راستای ارتقای سطح مهارت و دانش نظری تعدادی از قاریان مستعد و ممتاز کشور از سوی شورای عالی قرآن برگزار شد. این دوره روز‌های چهارشنبه، پنجشنبه و جمعه ١١ تا ١٣ مردادماه با همکاری مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه برگزار شد. اجرای تلاوت، نقد و تحلیل و کارشناسی تلاوت‌ها، طرح مسائل تخصصی عملی در حوزه‌های فنی، آشنایی با مباحث اخلاق حرفه‌ای و اخلاق اسلامی و ... از جمله برنامه‌هایی است که در دستور کار این دوره خواهد بود.

برگزاری انتخابات اتحادیه کشوری موسسات قرآنی

مجمع عمومی و انتخابات دور دوم هیئت مدیره و بازرسی اتحادیه کشوری مؤسسات و تشکل‌های قرآن و عترت جمعه، ۱۳ مردادماه در محل سالن آمفی تئاتر دانشگاه صنعتی امیرکبیر برگزار ‌در جریان است. این مجمع با دعوت و حضور حدود ۲۰۰ نفر از نمایندگان منتخب مؤسسات سراسر کشور از ساعت ۸ تا ۱۶:۳۰ با موضوع ارائه گزارش عملکرد سالانه، تراز مالی و تصویب آن، دریافت نقطه نظرات و پیشنهادات درباره اصلاحات اساسنامه اتحادیه کشوری و تبادل نظر و تصمیم‌گیری در این باره برپا شده است. 

هدف‌گذاری برای جهش در عرصه تلاوت حرفه‌ای ایران

دوره آموزش عالی قاریان ممتاز و بین‌المللی جوان که به عنوان «تیم ملی قاریان سطح ب جمهوری اسلامی ایران» شناخته می‌شوند، از ١١ مردادماه در محل شورای عالی قرآن آغاز به کار کرد و تا ١٢ مرداد ادامه داشت.

در طلیعه این دوره، علی صالحی متین، مدیر آموزش و ارزیابی شورای عالی قرآن، به تشریح برنامه‌ها پرداخت و به سوالات شرکت کنندگان پاسخ داد. در ادامه و در یک مراسم نمادین که غلامرضا شاه‌میوه، عباس امام‌جمعه، محمود لطفی‌نیا، احمد ابوالقاسمی و سعید رحمانی، از اساتید دوره در آن حضور داشتند، میثاق‌نامه این دوره عالی توسط علیرضا بیژنی قرائت شد و پس از آن به امضای اعضا رسید.

آغاز جمع‌آوری قرآن‌های فرسوده با اجرای طرح نورباران

نشست صمیمی حجت‌الاسلام علی تقی‌زاده، رئیس سازمان دارالقرآن با اصحاب رسانه و تجلیل از مقام خبرنگاران چهارشنبه، ۱۸ مرداد برگزار شد که وی طی این نشست در خصوص قرآن‌های فرسوده گفت: در این حوزه نیاز به کمک و اطلاع‌رسانی رسانه‌ها داریم. از سه ماه پیش طرح نورباران را با محوریت یکی از موقوفات قرآنی کشور دنبال کرده‌ایم که بر اساس آن قرآن‌های فرسوده در کشور جمع‌آوری خواهند شد و قرآن‌هایی که قابل مرمت هستند مرمت و آن‌هایی که قابلیت مرمت ندارد، در فضای کاملاً دقیق بازیابی شوند تا بتوانیم مجدد برای چاپ قرآن استفاده کنیم. برای این طرح فرایند جمع‌سپاری از مساجد هم صورت گرفته است.

اعلام جزئیات برنامه‌های کاروان قرآنی نور در اربعین سال ۱۴۰۲

پس از عزاداری ماه محرم و در آستانه حلول ماه صفر، از جمله مسائل قابل طرح در جامعه برگزاری سلسله برنامه‌های اربعین حسینی و از همه مهمتر تدارک ویژه برای پیاده‌روی اربعین در نجف اشرف و کربلای معلی است که هر ساله با حضور خیل عظیم عاشقان اباعبدالله‌الحسین(ع) برگزار می‌شود.

برنامه افق رادیو قرآن در هفته‌ای که گذشت میزبان سیدمحمد موجانی؛ رئیس گروه قرآنی ستاد فرهنگی اربعین و حجت‌الاسلام‌و‌المسلمین سیدمصطفی حسینی؛ دبیر قرارگاه مردمی ـ قرآنی اربعین بود که به تشریح جزئیات برنامه‌های کاروان قرآنی نور در اربعین سال جاری پرداختند.

برپایی ۱۱۴ موکب قرآنی در مسیر پیاده‌روی زائران حسینی

همچنین در هفته گذشته حجت‌الاسلام والمسلمین سید‌مصطفی حسینی؛ رئیس قرارگاه مردمی ـ قرآنی اربعین با حضور در ویژه‌برنامه آرمان شبکه قرآن و معارف سیما به تشریح برنامه‌های قرآنی اربعین پرداخت که برپایی ۱۱۴ موکب قرآنی از جمله آنهاست.

تداوم واکنش به هتاکی قرآن و  تدبر در کلام وحی حول عفاف و حجاب

شورای عالی انجمن خادمان قرآن تشکیل می‌شود

محمدرضا پورمعین؛ دبیر موقت انجمن خادمان قرآن جمهوری اسلامی ایران هفته گذشته در گفت‌و‌گو با خبرگزاری ایکنا از تشکیل قریب‌الوقوع شورای عالی انجمن عالی خادمان قرآن خبر داد و گفت: این شورا به ریاست وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و با حضور رؤسا و دبیران پنج مجمع تخصصی و دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار می‌شود.

هفته پایانی مرداد و آغازین شهریورماه سال گذشته با شصت و سومین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کشور مالزی همراه بود که طی آن علیرضا بیژنی نماینده کشورمان در این رویداد حاضر و به اجرای تلاوت پرداخت. نماینده کشورمان در رشته قرائت تحقیق رتبه دوم را کسب کرد و نماینده کشور میزبان نیز رتبه اول را به دست آورد.

او شب ۳۱ مردادماه تلاوت خود را در این مسابقات انجام داد که به اذعان بسیاری از کارشناسان و اساتید یکی از بهترین تلاوت‌های قاریان ایرانی در این مسابقات تاکنون بوده است. این تلاوت به حدی حاضران در سالن مسابقات را به وجد آورد که علاوه بر تشویق‌های مستمعین در طول تلاوت، شاهد دست زدن آن‌ها در پایان تلاوت نماینده ایران بودیم.

موضع‌گیری قاریان برجسته جهان علیه اهانت به قرآن

برای چندمین بار طی چند هفته اخیر، عاملان قرآن‌سوزی در سوئد، با چراغ سبز پلیس این کشور و پس از دریافت مجوز برای تجمع ضد اسلامی در استکهلم، به قرآن کریم اهانت کردند. بعد از این واقعه برخی از اساتید و قاریان برجسته قرآن کریم جهان اسلام در این خصوص اظهار نظر و موضع‌گیری کردند.

موضع‌گیری قاریان برجسته جهان علیه اهانت به قرآن + فیلم

تجلیل از نیم قرن خدمات «محمدحسین سبزعلی» در رویداد قرآنی مشکات

همزمان با آئین افتتاحیه مرحله نهایی پنجمین دوره مسابقات ملی و مردمی قرآن کریم مشکات که شنبه ۲۸ مرداد با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین محمدجواد حاج‌علی‌اکبری، امام‌جمعه موقت تهران و رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه کشور، حجت‌الاسلام و‌المسلمین مجتبی محمدی، مدیرعامل مؤسسه قرآنی مشکات و  امام‌جمعه شهر کوهسار البرز، جمعی از چهره‌های قرآنی کشور و عموم علاقه‌مندان، در مجموعه فرهنگی و تفریحی ایثار کوهسار برگزار شد از نیم قرن خدمات قرآنی محمدحسین سبزعلی، مدرس قرآنی کشور تجلیل شد.

مرحله استانی مسابقات سراسری قرآن در تهران

مرحله استانی چهل و ششمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم در استان تهران روز ۲۹ مرداد، با برگزاری فینال رشته قرائت تحقیق و نیز برگزاری مراسم اختتامیه به کار خود پایان داد.

این مسابقات از روز ۲۳ مردادماه در بخش بانوان آغاز شد و رقابت‌ها در این بخش تا روز ۲۴ مرداد ادامه داشت. در بخش بانوان نزدیک به ۹۰ نفر در رشته‌های مختلف حضور داشتند.

گردهمایی مسئولان و مربیان جلسات خانگی قرآن کریم تهران 

اولین گردهمایی مسئولان و مربیان جلسات خانگی قرآن کریم جنوب شرق استان تهران با عنوان‌ خیزش قرآنیان اربعین‌ برگزار شد. سخنران این گردهمایی حجت‌الاسلام محمدباقر باقری، مسئول شبکه‌سازی پویش ملی جلسات خانگی قرآن کریم بود. این مراسم سه‌شنبه ۳۱ مرداد ۱۴۰۲ در سالن اجتماعات اداره تبلیغات اسلامی شهرستان ورامین برگزار شد.

مسابقات قرآن استان تهران برگزیدگان خود در بخش آقایان را شناخت

نفرات برتر مرحله استانی چهل و ششمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم در بخش آقایان و در استان تهران روز ۲۹ مردادماه با برگزاری فینال رشته قرائت تحقیق به کار خود پایان داد و نفرات برتر این رویداد معرفی شدند.

پایان رقابت‌های پنجمین دوره مسابقه قرآنی مشکات

مرحله نهایی پنجمین دوره مسابقات ملی ـ مردمی قرآن کریم «مشکات» دوشنبه ۳۰ مرداد با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین سیدهاشم حسینی بوشهری، رئیس جامعه مدرسین قم، حجتالاسلام والمسلمین مجتبی محمدی، امام جمعه شهر کوهسار و مدیرعامل مؤسسه قرآنی مشکات، جمعی از مدیران استان البرز، چهره‌های قرآنی و قرآن‌دوستان در مجموعه فرهنگی و تفریحی ایثار کوهسار استان البرز با معرفی و تقدیر از برگزیدگان به کار خود پایان داد.

رقابت این دوره از مسابقات مشکات از ۲۸ مرداد به مدت سه روز در مجموعه فرهنگی و تفریحی ایثار کوهسار استان البرز برگزار شد. این رقابت‌ها از بین ۲۰۰ نفر که از ۱۴ هزار و پانصد نفر اعم از بانوان و آقایان که در رشته‌های مختلف و در مقاطع سنی زیر ۱۶ سال و بالای ۱۶ سال متقاضی حضور در این دوره از مسابقه بودند و در مراحل مقدماتی آن شرکت کردند، برگزار شد.

صدور اولین مجوز انتشار ترجمه قرآن به زبان روسی

ابراهیم قربانی، مسئول نظارت بر ترجمه قرآن کریم در معاونت قرآنی وزارت ارشاد از صدور مجوز انتشار ترجمه روسی قرآن کریم خبر داد و گفت: ناظم زینالف، نخستین مترجم روسی است که در دهه اخیر توانسته کل قرآن کریم را به زبان روسی ترجمه و موفق به اخذ مجوز انتشار آن از معاونت قرآن و عترت شود.

وی افزود:‌ این ترجمه اولین ترجمه قرآن کریم به زبان روسی است که از سوی یک شیعه و با توجه به علوم و معارف اسلامی و کتب تفاسیر مفسران شیعی و همچنین روایات و منابع روایی مرتبط با آیات، انجام شده است.

بازگشت قاری افتخارآفرین از مالزی

حضور سیاستگذاران امور قرآنی در ایکنا و ادامه جلسات حکمرانی قرآنی

بامداد شنبه چهارم شهریورماه علیرضا بیژنی، نماینده کشورمان در شصت و سومین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کشور مالزی و امین پویا استاد راهنمای وی در این مسابقات، وارد کشور شدند و مورد استقبال مدیران و مسئولان قرآنی کشورمان قرار گرفتند. در این مراسم بر الگوسازی از قهرمانان قرآنی کشورمان تأکید و رضایتمندی جامعه قرآنی از قاری ایران در مالزی اعلام شد.

اجرای قانون خدمات کشوری برای قاریان، حافظان و مدرسان قرآن

سازمان اداری و استخدامی کشور بر اساس قانون مدیریت خدمات کشوری با انتصاب قاریان،‌ حافظان و مدرسان دارای گواهینامه‌های درجات یک تا چهار در مشاغل مورد عمل دستگاه‌های اجرایی موافقت کرد. پیگیری این موضوع از سال‌ها قبل در دستور شورای توسعه فرهنگ قرآنی قرار داشت، اما این موضوع از سوی سازمان اداری و استخدامی کشور مراحل تصویب را طی کرد یا متوقف شده بود.

سومین جلسه دوره آموزشی قاریان ممتاز و بین‌المللی جوان آغاز شد

سومین نوبتِ دوره آموزش عالی قاریان ممتاز و بین‌المللی جوان، موسوم به تیم ملی قاریان سطح ب جمهوری اسلامی ایران، از چهارشنبه ٨ شهریورماه، در محل شورای عالی قرآن آغاز شد. دوره آموزش عالی، یک نوبت در ماه و در هر نوبت به مدت دو تا سه شبانه روز برگزار می‌شود. تکالیفی هم برای اعضا در فواصل بین دوره‌ها در نظر گرفته می‌شود. اجرای تلاوت به همراه بیان شرح و توضیح آیات و تبیین برنامه فنی تلاوت توسط قاری، نقد و تحلیل و کارشناسی تلاوت‌ها توسط اساتید ارزیاب، طرح مسائل تخصصی دانشی و مهارتی تلاوت، اقراء تخصصی کل قرآن، آشنایی با مباحث اخلاق حرفه‌ای و اخلاق اسلامی و … در دستور کار این دوره سه ساله قرار دارد.

۱۱ شهریور سال گذشته دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی، خبر از واگذاری دبیرخانه این شورا به سازمان تبلیغات اسلامی داد؛ خبری که پیش از این نیز جسته و گریخته زمزمه آن به گوش می‌رسید. این پیشنهاد در شورای معین شورای عالی انقلاب فرهنگی با استدلالی همچون چابکسازی و ایجاد تحول در امور قرآنی دبیرخانه شورا، مطرح شده و نظر مساعد اعضای شورا را هم جلب کرده است. اما اینکه این موضوع در صحن شورای عالی انقلاب فرهنگی مطرح شده و چه بازخوردی داشته است، هنوز اطلاعات دقیقی در دست نیست.

خبر انتقال دبیرخانه شورای توسعه فرهنگ قرآنی به سازمان تبلیغات اسلامی به پربحث‌ترین خبر حوزه فعالیت‌های قرآنی کشور در شهریور تبدیل شد و مخالفت‌هایی را در پی داشته است. بیش از همه این موافقان و مخالفان، مدیران نهادهای قرآنی کشور و آنهایی که مراودات بیشتری با دبیرخانه شورای توسعه دارند، در صف اول واکنش نسبت به این موضوع قرار گرفتند.

واگذاری دبیرخانه شورای توسعه فرهنگ قرآنی به سازمان تبلیغات

سیدمحمدجواد آل‌احمد، در خصوص واگذاری یا انحلال شورای توسعه فرهنگ قرآنی و خبر‌هایی که به تازگی در این خصوص مطرح شده است، گفت: مقام معظم رهبری تکلیفی را به شورای عالی انقلاب فرهنگی در خصوص چابک‌سازی داشتند؛ به این معنا که تحولی در شورا‌های اقماری ایجاد شود و خود شورای عالی هم چابک شود تا بتواند نقش قرارگاه فرهنگی را داشته باشد. یکی از شورا‌های اقماری که در دستور کار قرار گرفته، شورای توسعه فرهنگ قرآنی بود. نظرات مختلفی در این خصوص مطرح شد که اگر بخواهیم این مجموعه را واگذار کنیم، کدام مجموعه اولاً هست.

دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی، ادامه داد: در شورای معین شورای عالی انقلاب فرهنگی به این نتیجه رسیدند که اگر بخواهیم هم در شورای عالی به دلیل چابک‌سازی و هم در شورای توسعه فرهنگ قرآنی تحول ایجاد شود که به مرحله عملیات برسد، باید به مجموعه‌ای واگذار شود که در آن کار قرآنی انجام می‌شود؛ لذا آن مجموعه هم باید استعدادش را داشته باشد و هم از لحاظ عِده و عُده کارش قرآن باشد و امکانات فراوانی داشته باشد. امروز مجموعه‌های موفقی همچون معاونت قرآن و عترت وزارت ارشاد و سازمان تبلیغات اسلامی را در این عرصه داریم که کار قرآنی انجام می‌دهند و لذا این دو گزینه مطرح است. البته قرار نیست چیزی هم از اعتبار این شورا کاسته شود، بلکه قرار است محکم در این میدان قرار گیرد. اما در جمع‌بندی که صورت گرفت به این نتیجه رسیدیم سازمان تبلیغات اسلامی به جهت اینکه سازمان دارالقرآن را دارد می‌تواند مؤثرتر باشد.

کسب رتبه نخست مسابقات قرآن اندونزی

سیدمصطفی حسینی از استان قزوین در نهمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کشورهای عضو سازمان آسه‌آن، حائز رتبه نخست شد.
این مسابقات با حضور نمایندگانی از ۱۰ کشور و در رشته قرائت تحقیق طی روزهای ۱۴ تا ۱۶ شهریور در شهر جاکارتا برگزار شد.
این مسابقات با حضور قاریانی از کشورهای عضو سازمان آسه‌آن (کشورهای جنوب شرق آسیا) و از سوی این سازمان به میزبانی کشور اندونزی برگزار می‌شود، اما در این دوره با پیگیری مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه، کمیته اعزام و نیز محمدرضا ابراهیمی، رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در اندونزی از نماینده کشورمان نیز دعوت به عمل آمده است.

«رحیم آهور» دعوت حق را لبیک گفت 

رحیم آهور پیشکسوت و مدرس قرآن و ‌والد ابراهیم آهور ۱۴ شهریورماه دار فانی را وداع گفت. مراسم تشییع و خاکسپاری این چهره قرآنی ۱۵ شهریورماه در بهشت زهرای تهران برپا شد. 

انتصاب اعضای شورای سیاست‌گذاری هفتمین مسابقات بین‌المللی قرآن دانشجویان مسلمان

حسن مسلمی‌نائینی، رئیس جهاددانشگاهی و رئیس شورای سیاست‌گذاری هفتمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن دانشجویان مسلمان، در احکامی جداگانه، نایب‌رئیس، دبیر و اعضای این شورا را منصوب کرد.

سیدمصطفی حسینی، نفر اول مسابقات بین‌المللی قرآن اندونزی شد

سیدمصطفی حسینی، نماینده کشورمان در مسابقات بین‌المللی قرآن کریم کشور اندونزی توانست مقام نخست سومین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن اندونزی را در رشته قرائت تحقیق به دست آورد.

این مسابقات با حضور نمایندگان ۱۰ کشور و در رشته قرائت تحقیق طی روزهای ۱۴ تا ۱۶ شهریور برگزار شد.

مسابقات با حضور قاریانی از کشورهای عضو سازمان آسه‌آن (کشورهای جنوب شرق آسیا) برگزار شد، اما در این دوره با پیگیری مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه، کمیته اعزام و دعوت از قاریان قرآن و نیز محمدرضا ابراهیمی، رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در اندونزی از نماینده کشورمان نیز دعوت به عمل آمد.

این رویداد همزمان با نهمین دوره مسابقات ملی اندونزی به همت جمعیت «الحفاظ و القرآء» وابسته به سازمان اسلامی نهضت‌العلماء اندونزی برگزار شد.

حبیب صحاف پیشکسوت قرآنی دار فانی را وداع گفت 

حبیب صحاف پس از گذراندن دوره سخت بیماری، ۲۲ شهریورماه دعوت حق را لبیک گفت. مراسم تشییع و خاکسپاری آن مرحوم، ۲۳ شهریور در حرم حضرت عبدالعظیم حسنی(ع)، صحن مصلی برگزار شد.

حبیب صحاف پیشکسوت قرآنی

جامعه قرآنی در تقدیر از حجت‌الاسلام سیدابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور پیرو سخنرانی وی در مجمع عمومی سازمان ملل بیانیه‌ای را صادر کرد. که در بخشی از آن آمده است «اقدام عالمانه و رویکرد عزتمندانه و عاشقانه حضرتعالی در سخنرانی در مجمع عمومی سازمان ملل متحد در مواجهه با تکرار اشتباه تلخ و نابخشودنی غرب در اهانت به ساحت مقدس قرآن کریم، دل‌های همه آزادی خواهان جهان و علاقه‌مندان و عاشقان کلام خدا و انبیاء الهی را التیام بخشید و نشان داد همانگونه که در حضور رؤسای کشورهای جهان اعلام نمودید، حقیقت قرآن کریم با هیچ آتش خشم و کینه‌ای سوزانده نخواهد شد و این رفتار از سر استیصال، جز بر زیان خداناباوران نخواهد افزود و تعالیم مترقی و آموزه‌های متعالی قرآن کریم ظرفیت الهام بخشی و ارتقای معرفتی همه بشریت را خواهد داشت.»
انتهای پیام
captcha