ایرانی‌ها در یک سال چقدر خون اهدا کرده‌اند
کد خبر: 4208889
تاریخ انتشار : ۱۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۰:۰۴

ایرانی‌ها در یک سال چقدر خون اهدا کرده‌اند

در سالی که گذشت شاخص اهدای خون کشور نزدیک به پنج درصد رشد داشته و در کل کشور دو میلیون و 327 هزار و 977 واحد خون اهدا شده است.

بشیر حاجی بیگی، سخنگوی سازمان انتقالبه گزارش ایکنا به نقل از روابط عمومی سازمان انقال خون، بشیر حاجی‌بیگی، سخنگوی سازمان انتقال خون ضمن آرزوی سالی خوش و قبولی طاعات و عبادات هموطنان در ماه مبارک رمضان و تقدیر و تشکر از اهداکنندگان خون اعلام کرد: در سالی که گذشت شاخص اهدای خون کشور نزدیک به پنج درصد رشد داشت و در کل کشور دو میلیون و 327 هزار و 977 واحد خون اهدا شد.

وی ادامه داد: طی سال گذشته استان تهران با بیش از 16 درصد بیشترین مشارکت را در تأمین خون کشور داشته است و پس از آن استان فارس با بیش از هفت درصد و استان خراسان رضوی با نزدیک به هفت درصد بیشترین سهم را در تامین خون کشور عهده دار شدند. 

حاجی بیگی افزود: طی سالی که گذشت استان لرستان با رشد بیش از 22 درصدی اهدای خون بیشترین افزایش را به خود اختصاص داد و استان‌های خراسان شمالی با بیش از 16 درصد رشد و استان کهگیلویه و بویر احمد با نزدیک به 13 درصد رشد اهدای خون در رتبه های دوم و سوم ایستادند.

وی افزود: طی سال 1402 شاخص اهدای مستمر در کشور بیش از 54 درصد بود که استان سمنان با نزدیک به 69 درصد در این شاخص از سایر استان‌ها پیشی گرفت. همچنین استان‌های یزد با بیش از 64 درصد و قم با بیش از 63 درصد رتبه‌های بعدی را به دست آوردند.

سخنگوی سازمان انتقال خون همچنین اعلام کرد: طی زمان یاد شده اهدای بانوان بیش از چهار درصد بود که استان‌های لرستان با نزدیک به 9 درصد، خراسان شمالی نزدیک به هشت درصد و سیستان و بلوچستان با بیش از هفت درصد در این شاخص از سایر استان‌ها پیشی جسته‌اند.

وی تاکید کرد: در سال 1402 تعداد 102 هزار و 807 واحد خون توسط بانوان کشور به بیماران اهدا شد و این آمار نسبت به سال گذشته اندکی افزایش داشته است.

حاجی بیگی خاطر نشان کرد: مشارکت بانوان در امر نجات‌بخش اهدای خون در کشورمان کمتر از حد انتظار است و در کشورهای پیشرفته دنیا که شاخص اهدای خون ما نزدیک به آنهاست این شاخص حدود 50 درصد است.

وی با اشاره به همپوشانی مناسب استان‌ها طی تنش‌های فصلی و موقعیت‌های خاص برای استان‌های مختلف در شبکه ملی خون رسانی گفت: طی مدت یاد شده شاخص عملکرد شبکه ملی خون رسانی نسبت به سال 1401 بیش از 10 درصد افزایش داشت و 194 هزار و 168 واحد خون از طریق این شبکه در استان‌های کشور توزیع شد.

حاجی بیگی افزود: استان‌های لرستان، خراسان شمالی و قم ضمن برعهده گرفتن بیشترین نقش در این شبکه ملی، در این شاخص نسبت به سال 1401 نیز عملکرد موفق‌تری نشان داده‌اند.

شاخص اهدای خون به ازای هزار نفر در کشورمان در سالی که گذشت به بیش از 27 نفر رسید و به دست آوردن شاخص بیش از 40 در هزار در استان مازندران، بیش از 39 در هزار در استان سمنان و بیش از 37 در هزار در استان یزد، نشان دهنده مشارکت بالای هموطنان ما در این استان‌هاست.

انتهای پیام
captcha