3 وظیفه اصلی دانشگاه‌ها از نگاه مقام معظم رهبری
کد خبر: 4209503
تاریخ انتشار : ۲۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۶:۱۵
مسلمی‌نائینی تشریح کرد؛

3 وظیفه اصلی دانشگاه‌ها از نگاه مقام معظم رهبری

رئیس جهاددانشگاهی با بیان اینکه رهبری انقلاب علم را رکن اصلی دانشگاه‌ها می‌دانند، گفت: براساس تاکید ایشان تربیت عالم، تولید علم و جهت دادن به این دو عرصه سه وظیفه مهم دانشگاه‌هاست که باید بیشتر در این حوزه‌ها متمرکز شوند.

به گزارش ایکنا، ایسنا نوشت: حسن مسلمی‌نائینی، رئیس جهاددانشگاهی به تشریح جلسه شب گذشته دیدار دانشجویان با رهبری انقلاب پرداخت و اظهار کرد: رهبری همواره چنین جلسه‌ای را با دانشجویان برگزار می‌کنند؛ به طوری که خودشان نیز اعلام کردند این جلسه برایشان شیرین و پرمعناست و محیط دانشجویی محیطی شاد، زنده، پرهیجان، مطالبه‌گر و شوق آفرین است.

وی در ادامه تصریح کرد: رهبری انقلاب روز گذشته عنوان کردند که نظرات دانشجویان مغتنم است و باید از این نظرات استفاده کنیم. این نظرات را باید بشنویم و مطالبات آنها را دنبال نماییم. البته ایشان تاکید داشتند برخی از این نظرات دانشجویان عملی و برخی نیز عملی نیست. همچنین رهبری به دانشجویان پیشنهاد کردند که واقع‌بین باشند و پیشنهادات واقع‌بینانه ارائه دهند.

رئیس جهاددانشگاهی همچنین اظهار کرد: رهبری در دیدار خود با دانشجویان خطاب به آنها تاکید کردند نگاه نقادانه را داشته باشند؛ به گونه‌ای که هم پیشرفت‌های کشور را ببینند و هم اگر نقدی هم است نگاه سرافرازانه نسبت به پیشرفت‌های کشور داشته باشند. این پیشرفت‌ها را بازگو کنند و یکی از مسئولیت‌های تشکل‌های دانشجویی این است که روی این موضوع وقت بگذارند.

مسلمی‌نائینی با اشاره به تاکید رهبری برای استفاده دولت‌ها از جوانان در مسئولیت‌های مختلف اظهار کرد: خوشبختانه در این دولت تعداد زیادی از افراد که در جلسات این چنینی گذشته شرکت و سخنرانی می‌کردند، امروزه مسئولیت‌های مدیریتی بالایی دارند.

وی ادامه داد: رهبری انقلاب در دیدار با دانشجویان آنها را به انس به قرآن توصیه و عنوان کردند نسبت به آیات قرآن تدبر داشته باشند. همچنین از مطالب کتب آیت‌الله مصباح استفاده کنند.

رئیس جهاددانشگاهی به نحوه تحقق خواسته‌های انقلابی از سوی دانشجویان اشاره کرد و یادآور شد: رهبری تاکید کردند یکی از راه‌های تحقق خواسته‌ها این است که دانشجویان روی کار‌ها برنامه ریزی و تفکر داشته باشند، به طوری که منظومه‌های ارزشی و فکری تدوین و قدم به قدم روی برنامه‌های تهیه شده کار کنند، مطمئن باشند ۵ سال آینده به مراتب بهتر از الان خواهد بود.

وی با اشاره به تأکید رهبری برای آرمان‌گرایی دانشجویان گفت: در این زمینه ایشان دو آرمان را تاکید فرموند؛ اول اینکه آرمانی که چگونه می‌شود کشور را به شکل اسلامی اداره کرد و دوم آرمانی که الگویی برای مردم جهان باشیم. برای این آرمان‌ها باید برنامه ریزی، منظومه فکری، مطالعه و در نهایت تلاش داشته باشیم تا به وضعیتی که از حکومت انقلابی انتظار داریم، دست یابیم.

وی افزود: رهبری دانشجویان را به پرهیز از ظلم تاکید و عنوان کردند که حتی در فضای مجازی نیز اگر در خصوص کسی حرفی بزنیم و آن فرد نتواند جواب بدهد از عدالت به دور است. پیشرفت‌های علمی، جوانی جمعیت، سبک زندگی اسلامی، عدالت و معنویت گرایی از دیگر موارد مورد تاکید رهبری در دیدار روز گذشته خود بود؛ به طوریکه عنوان کردند در حوزه مسائل معنوی باید نظریه و برنامه از سوی دانشجویان تدوین شود.

مسلمی‌نائینی با بیان اینکه مهمترین وظیفه دانشجویان از نگاه رهبری علم آموزی است، گفت: در کنار آن دانشجویان نباید محافظه کار باشند و بلکه انتقادات و نظرات خود را داشته باشند؛ اما این نگاه باید واقع بینانه باشد.

رئیس جهاددانشگاهی ادامه داد: رهبری علم را رکن اصلی دانشگاه‌ها می‌دانند و عنوان می‌کنند وظیفه اصلی دانشگاه‌ها تربیت عالم، تولید علم و جهت دادن به دو عرصه است. به طوریکه ایران در حال حاضر در حوزه تولید علم اعتبار زیادی در دنیا دارد؛ اگرچه کشور‌های استکباری نمی‌خواهند این پیشرفت‌ها را بپذیرند؛ اما خوشبختانه ما جایگاه خوبی را کسب کردیم باید آن را حفظ کنیم. رهبری انقلاب در خصوص تشکل‌های دانشجویی نیز تاکید کردند آنها بیش از اینکه بخواهند در بیرون دانشگاه اثرگذار باشند، باید این اثرگذاری در داخل دانشگاه‌ها اعم از تحقیقات، پایان‌نامه‌ها، داخل کلاس و ... اتفاق بیفتد.

انتهای پیام
captcha