دختران ماه در حرم حضرت معصومه(س) گردهم می‌آیند
کد خبر: 4210572
تاریخ انتشار : ۲۷ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۴:۰۵
طی دهه کرامت

دختران ماه در حرم حضرت معصومه(س) گردهم می‌آیند

اجرای طرح «دختر ماه» برای دختران در سن تکلیف تحت پوشش کمیته امداد، اجرای پیاده‌روی حرم تا حرم، برگزاری نمایشگاه جامع دستاوردهای بقاع متبرکه و ... از جمله مواردی بود که در اولین جلسه ستاد بزرگداشت دهه کرامت اعلام شد.

دختران ماه در حرم حضرت معصومه(س)به گزارش خبرنگار ایکنا، اولین جلسه ستاد بزرگداشت دهه کرامت امروز دوشنبه ۲۷ فروردین‌ماه با حضور نمایندگان نهادها و سازمان‌های مختلف عضو این ستاد در شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی برگزار شد.

در ابتدای این جلسه، حجت‌الاسلام محمدمهدی عرب‌انصاری، معاون امور استان‌های شورای تبلیغات اسلامی، گفت: ۲۱ تا ۳۱ اردیبهشت دهه کرامت و مزین به ایام میلاد حضرت معصومه(س)، امام رضا(ع) و احمدبن موسی(ع) است و باید نهایت بهره‌مندی را از این دهه داشته باشیم.

وی ضمن تبریک موفقیت عملیات سپاه سپاسداران و شادی مردم در پی این عملیات موفق، گفت: ستادهای استانی دهه کرامت تشکیل شده و در حال فعالیت هستند.

در ادامه این نشست، اعضای ستاد بزرگداشت دهه کرامت پیشنهادهای خود را مطرح کردند و حجت‌الاسلام فلاحی، نماینده آستان حضرت معصومه(س) گفت: بدون تردید نقش امام رضا(ع) و حضرت معصومه(س) در تاریخ ایران بی‌بدیل است. آمدن امام رضا(ع) و خواهرشان به ایران که در دامان ائمه(ع) پرورش یافته‌اند تاریخ و جغرافیای مسلمانان را تغییر داد. حرم حضرت معصومه(ع) خاستگاه انقلاب اسلامی است و نقش آن حضرت در تقویت پایه‌های اعتقادی مردم بی‌نظیر است.

وی ادامه داد: حضرت معصومه(ع) الگوی کاملی برای زنان و مردان هستند و از نقش آن حضرت در تحکیم خانواده نباید غافل شویم. اگر رهبری دو بار در کمتر از دو هفته با ادبیات خاصی مسئله عفاف و حجاب را مطرح کرده‌اند یکی از بهترین الگوها برای این موضوع حضرت معصومه(س) است. حرم ایشان مرکز کرامت و محل ترویج علوم اسلامی است‌ و حتماً حکمتی دارد که بزرگترین حوزه علمیه در کنار حرم ایشان قرار دارد و امروز دانش‌پژوهان بیش از ۱۱۰ کشور جهان در جوار آستان آن حضرت در حال تحصیل هستند.

برنامه‌های دهه کرامت متوازن باشد

حجت‌الاسلام فلاحی در خصوص جشن‌های دهه کرامت گفت: دهه کرامت از قم شروع و در سراسر کشور اجرا می‌شود‌. در خواست ما این است که نهادها برنامه‌های متوازنی در این دهه داشته باشند و از پرداختن به شخصیت حضرت معصومه(س) با کار محتوایی، فرهنگی، تبلیغی، ترویجی و رسانه‌ای غافل نشوند.

وی از رسانه‌ها خواست پرداخت متوازن به این دهه و به خصوص پرداخت به شخصیت حضرت معصومه(س) از منظر زیست عفیفانه، عفاف و حجاب و ... را مورد توجه قرار دهند و گفت: مردمی کردن جشن‌های دهه کرامت کار اساسی است و همه باید به آن بپردازیم. وقتی موفقیم که مثل عاشورا بر سردر هر خانه بیرق دهه کرامت توسط خود مردم نصب شود.

برای حضرت معصومه(س) شعر بسرایید

حجت‌الاسلام فلاحی با اشاره به اینکه در سالروز ورود حضرت معصومه(س) به قم و سالروز میلاد و شهادت آن حضرت سفیران حرم ایشان به اقصی نقاط کشور و خارج از کشور اعزام می‌شوند، گفت: در برنامه‌های ما توجه به گروه‌های خاص از جمله شاعران مدنظر است و از شاعران دعوت می‌شود برای آن حضرت شعر بسرایند.

وی تصریح کرد: از تولیدات عرصه فضای مجازی برای معرفی حضرت معصومه(س) باید استفاده کرد. پرداختن به امور اجتماعی در دهه کرامت نیز باید صورت گیرد؛ به خصوص گره‌گشایی از کار مردم. بحث زیارت اولی‌ها نیز مهم است؛ ما در کشور کسانی را داریم که هنوز به زیارت‌ها امام رضا(ع) و حضرت معصومه(س) مشرف نشده‌اند که برای این افراد هر کاری می‌توانیم باید انجام دهیم. توجه به جنبه‌های بین‌المللی نقش امام رضا(ع) و حضرت معصومه(س) نیز با نگاه به مسائل جهانی باید مورد توجه باشد.

عمار خسروجردی، نماینده حرم امام رضا(ع) نیز گفت: دهه کرامت را باید به عنوان زمان اوج برنامه‌هایمان در نظر بگیریم. یکی از ویژگی‌های اهل بیت این است که به واسطه آنها آرامش و سکینه به قلب مردم سراریز می‌شود و مردم در بحران‌‌ها به حرم آنها پناه می‌برند.

گسترش فرهنگ خدمت بی‌منت به مردم

وی ادامه داد: یکی از محورهای فعالیت ما بست و گسترش خدمت بی‌منت در همه عرصه‌ها با تأسی از فرهنگ اهل بیت(ع) است. برگزاری کنگره بین‌المللی امام رضا(ع) نیز در دستور کار است که تاکنون بیش از ۵۱ نشست با محوریت جریان‌سازی علمی فرهنگی این کنگره برگزار شده و اختتامیه آن را در دهه کرامت خواهیم داشت.

زیر سایه خورشید

خسروجردی اعلام کرد: جشن شب میلاد امام رضا(ع) در خیابان امام رضای مشهد برگزار می‌شود و در حرم طی ۱۰ شب جشن برپا خواهد بود. با حضور شاعران نیز برنامه‌های ویژه شعر خواهیم داشت. حضور کاروان‌های زیر سایه خورشید در سطح استانی، ملی و بین‌المللی صورت گرفته و به زودی شعار دهه کرامت اعلام می‌شود.

حجت‌الاسلام عرفاتی، نماینده آستان حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) نیز گفت: آماده هستیم جلسات آغازین دهه کرامت در این آستان برگزار شود. جشن تکلیف برای چهار هزار دختر در روز دختر در حرم برگزار می‌شود. همچنین خادم یاران رضوی استان تهران در همین دهه مورد تقدیر قرار می‌گیرند. 

دختران ماه در حرم حضرت معصومه(س) 

حجت‌الاسلام مولایی نماینده کمیته امداد نیز گفت: طرح «دختر ماه» برای دختران در سن تکلیف تحت پوشش کمیته امداد برگزار می‌شود و خادمان رضوی به دختران مددجوی کمیته امداد هدیه می‌دهند که امسال پیشنهاد می‌کنیم بزرگ‌ترین اجتماع دختران ماه با همکاری آستان حضرت معصومه(س) در قم برگزار شود. 

رضوی، نماینده نهاد مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها نیز گفت: سال گذشته جشنی در حرم مطهر حضرت معصومه برگزار شد و چهار هزار دانشجوی دختر در حرم آن حضرت حضور پیدا کردند که امسال نیز اجتماع دختران دانشجو را در حرم خواهیم داشت.

مهرابی، نماینده سازمان اوقاف نیز اعلام کرد: همایش بزرگداشت بقاع متبرکه، جشن‌های تکلیف دختران، برگزاری نمایشگاه جامع دستاوردهای بقاع متبرکه با محوریت موضوع مدیریت بقاع متبرکه طی دهه کرامت برگزار می‌شود. همچنین کنگره علی بن محمد باقر(ع) نیز در کاشان با حضور یکی از سران قوا برگزار خواهد شد.  

پیاده‌روی حرم تا حرم 

در ادامه تسلیمی، نماینده وزارت ورزش و جوانان اعلام کرد: دو برنامه ملی برای این دهه پیش‌بینی شده و روز جمعه ۲۸ ادیبهشت‌ماه پیاده‌روی خانوادگی را در تمام شهرهای کشور خواهیم داشت. روزهای ۲۰ و ۲۱ اردیبهشت نیز در جوار حرم حضرت معصومه(س) با هزار نفر از مدیران ورزش بانوان و وزیر ورزش و جوانان همایشی برگزار و پیاده‌روی حرم تا حرم از مسجد جمکران تا حرم حضرت معصومه(س) با حضور وزیر ورزش و مدیران ورزش بانوان برگزار می‌شود.

کوهساری، نماینده معاونت امور زنان نیز از راه‌اندازی پویش کرامت معصومی خبر داد و گفت: جمع‌آوری کمک‌های مردمی برای اعزام زیارت اولی‌ها، شناساندن الگوهای دخترانه، نشست حقوق بشر دختران در جنگ، کارگاه زیست عفیفانه و آزادسازی زندانیان خانم جرائم غیر عمد از جمله برنامه‌های ماست.

حجت‌الاسلام بهشتی‌پور، نماینده مرکز مدیریت حوزه علمیه خواهران نیز با اشاره به وجود ۵۰۰ مدرسه و ۱۵۰ هزار طلبه بانو،گفت:  سال گذشته 500 جشن و اردوی یک روزه برگزارشد و دختران و بانوان محله‌های اطراف مدارس و حوزه‌های علمیه در این جشن‌ها حضور پیدا کردند که زمینه خوبی برای آشنایی و جذب بانوان به حوزه‌های علمیه بانوان فراهم کرد. 

حجت‌الاسلام کمال خداداده، رئیس ستاد هماهنگی کانون‌های مساجد و رئیس ستاد بزرگداشت دهه کرامت در جمع‌بندی پایانی این نشست، گفت: بسیاری از برنامه‌ها در طول سال برگزار شده و اختتامیه در دهه کرامت برگزار می‌شود. در کشور امامزادگان بانو کم نداریم که حتماً در همه این اماکن باید ویژه برنامه داشته باشیم تا نگاه تمدنی ما به بانوان را نشان دهیم.

انتهای پیام
captcha