اختصاص ۳۰۰ ساعت مهارت‌آموزی به مدارس مقاطع متوسطه دوم در کشور
کد خبر: 4212594
تاریخ انتشار : ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۴:۵۵

اختصاص ۳۰۰ ساعت مهارت‌آموزی به مدارس مقاطع متوسطه دوم در کشور

مدیرکل حوزه متوسطه نظری وزارت آموزش و پرورش با اشاره به تغییر و تحول در نظام آموزشی در مقطع متوسطه گفت: در راستای این امر ۳۰۰ ساعت مهارت‌آموزی به تمام دانش‌آموزان مقطع متوسطه دوم آموزش داده می‌شود.

نشست خبری مدیرکل حوزه متوسطه نظری وزارت آموزش و پرورش

به گزارش ایکنا از کردستان، نادر کریمی بیرانوند، مدیرکل حوزه متوسطه نظری وزارت آموزش‌و‌پرورش امروز، هشتم اردیبهشت ماه در جمع خبرنگاران رسانه‌های گروهی استان گفت: اصحاب رسانه در برنامه‌های آموزش‌ و‌ پرورش و خروج کارهای صورت گرفته نقش اثرگذاری دارند چراکه شرط موفقیت هر طرح و برنامه اجرایی داشتن پیوست رسانه‌ای است.

وی با اشاره به برگزاری نمایشگاه خوداتکایی دانش‌آموزان شبانه‌روزی در کردستان افزود: در کنار این برنامه از سوی وزارت آموزش و پرورش دوره توانمندسازی مدیران مدارس شبانه روزی استان‌های غرب کشور برای مهارت‌آموزی دانش‌آموزان برگزار خواهد شد.

مدیرکل حوزه متوسطه نظری وزارت آموزش‌و‌پرورش یکی از راهکاری مهم سند تحول بنیادین را در رابطه با مهارت‌آموزی دانش‌آموزان ذکر و بیان کرد: براین اساس هر دانش‌آموز تا پایان دوره تحصیل خود باید یک مهارت فنی را داشته باشند که منتج به اشتغال شود.

وی ادامه داد: دانش‌آموزان مقطع متوسطه رشته‌های نظری  بعد از پایان تحصیل به راحتی نمی‌توانند وارد بازار کار شوند، دلیل این امر این است که ما ازبین شش ساحت آموزشی دانش‌آموزان، ساحت اقتصادی را درست انجام نداده‌ایم و دانش‌آموزان  را درست هدایت نکردیم تا خود دانش‌آموزان بتوانند به بازار وصل شوند.

کریمی بیرانوند در ادامه گفت: در دولت سیزدهم دوره مهارت آموزی برای دانش‌آموزان تصویب شد و این مصوبه موجب می‌شود تا ردیف اعتباری برای آن تخصیص ‌یابد و اقدامات لازم برای تجهیز و آموزش مهارت در اختیار مدارس قرار گیرد.

وی افزود: ساعات درسی در آموزش و پرورش یکی از مشکلات در بخش مهارت‌آموزی است، لذا برای رفع این مشکل تغییر ساختار آموزش متوسطه در دستور کار قرار گرفت تا بخشی از ساعات آموزش دانش‌آموزان به مهارت آموزی اختصاص یابد.

مدیرکل حوزه متوسطه نظری وزارت آموزش و پرورش بیان کرد: براساس پیش‌بینی‌های صورت گرفته ۳۰۰ ساعت تحصیلی از مقطع متوسطه یعنی هر سال 100 ساعت تحصیلی دانش‌آموزان به مهارت‌آموزی اختصاص یابد.

وی با اشاره به برگزاری دوره توانمندسازی مدیران مدارس شبانه روزی استان‌های غرب کشور افزود: مدارس شبانه روزی یکی از مکان‌های آموزشی برای آغاز این دوره مهارت‌آموزی است چراکه وقت، فرصت و مکان کافی برای آموزش این دانش‌آموزان وجود دارد لذا باید مدیران و معلمان این مدارس بیشتر تبیین شوند.

وی اظهار کرد: بی شک تا حوزه اقتصادی رشد نکند و دانش‌آموزان وارد بازار کار نشوند، مسائل اجتماعی و اشتغال حل نخواهد شد، بنابراین همه ما باید تلاش کنیم موضوع مهارت آموزی به بهترین شکل ممکن در جامعه نهادینه شود.

مدیرکل حوزه متوسطه نظری وزارت آموزش و پرورش در ادامه به موضوع کمبود نیروی انسانی به عنوان یکی از مشکلات آموزش و پرورش اشاره کرد و گفت: در سال تحصیلی جاری تلاش شده است که این کمبودها از راه‌های مختلف جبران شود.

وی با بیان اینکه این کمبود نیرو فقط مختص استان خاصی نیست و تمام استان‌های کشور را در بر می گیرد، یادآور شد: سال گذشته استان کردستان در حوزه متوسطه ۹ هزار ساعت بصورت غیرموظف از بازنشستگان، نیروهای شاغل و دانشجو معلمان ترم هفت به بالا برای جبران این کمبود بهره برد و در سایر استان ها نیز از این روش استفاده شده است.

کریمی بیرانوند در ادامه به بحث دانش‌آموزان تارک تحصیل اشاره کرد و افزود: سال گذشته از کل مقاطع تحصیلی در کشور با تلاش همکاران فرهنگی و برنامه‌ها و اقدامات اجرایی در آموزش و پرورش، ۶۰ هزار تارک و بازمانده از تحصیل به چرخه آموزش بازگشتند.

وی با اشاره به اینکه یکی از بحث‌های جدی در حوزه متوسطه نظری، پوشش تحصیلی است که با توجه به ردیف سنی در این دوره، تعدادی جذب بازار کار شده و ترک تحصیل می‌کنند، افزود: براین اساس بازگشت حتی یک دانش‌آموز به چرخه آموزش، کار بسیار مشکلی است. 

مدیرکل حوزه متوسطه نظری وزارت آموزش و پرورش  با اشاره به اجرای طرح شهید محمودوند در این راستا، گفت: سال گذشته در قالب این طرح و بر اساس کد ملی دانش‌آموزانی که در سامانه سیدا ثبت‌نام نکرده بودند، شناسایی و بر مبنای آن به استان‌ها اعلام شد تا علت ترک تحصیل آنان بررسی و برای بازگشت به آموزش تلاش شود.

انتهای پیام
captcha