تعاریف مربوط به سلامت معنوی بر اساس منابع متقن اسلامی ارائه شود
کد خبر: 1335964
تاریخ انتشار : ۱۷ آذر ۱۳۹۲ - ۱۵:۴۲
واعظی:

تعاریف مربوط به سلامت معنوی بر اساس منابع متقن اسلامی ارائه شود

گروه سلامت: عضو ھیئت علمی روانپزشکی، انستیتو روانپزشکی تھران گفت: سلامت معنوی به عنوان بخشی محاط بر همه ابعاد سلامت از اهمیتی بسزایی برخوردار است که تعاریف آن باید بر اساس مستندات قرآنی و منابع متقن اسلامی ارائه شود.


سید احمد واعظی، عضو ھیئت علمی روانپزشکی، انستیتو روانپزشکی تھران در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) با اشاره به ضرورت مراجعه به یک منبع و مرجعی برای تبیین و ارائه تعریف سلامت معنوی، گفت: سلامت معنوی از ابعاد مهم سلامت انسان است که ارائه یک تعریف جامع و مدون در مورد آن اهمیت دارد به طوری‌که تعریف چنین مفهوم مهمی مستلزم مراجعه به یک منبع معتبر چون قرآن، نهج‌البلاغه و .. است.



تعریف مفاهیم دینی، نیازمند مستندات اسلامی است



وی با بیان اینکه پرداختن به مفاهیم دینی در هر حوزه‌ای از جمله  حوزه سلامت نیازمند ارائه مستندات دینی است، گفت: در روایات و فرمایشات ائمه معصومین علیهم‌السلام مباحث مختلفی از زندگی این دنیا و آن دنیای انسان‌ها مورد توجه قرار گرفته و ایشان با دانشی که متصل به منابع غیبی و الهی است منابعی مستدل در اختیار انسان‌ها گذارده‌اند که به منظور ارائه تعریفی در مورد سلامت معنوی می‌توان از این بخش نیز استفاده کرد.



ناتوانی افراد عادی برای اظهارنظر مستقل در مورد سلامت معنوی



واعظی با اشاره به اینکه افراد عادی نمی‌توانند به تنهایی در مورد مسئله مهمی مثل سلامت معنوی نظر بدهند، بیان کرد: چنین افرادی که هیچ اتصالی به منابع معتبر دینی ندارند به تنهایی نمی‌توانند در مورد بخش مهمی از سلامت انسان همچون سلامت معنوی که محاط بر دیگر بخش‌های سلامت است نظر دهند بلکه باید شاخص‌ها و تعاریف سلامت معنوی بر اساس منابع غنی اسلامی استخراج و ارائه شوند تا در اجرا نیز نتایج مطلوب حاصل شود.



سلامت معنوی، بخش مهمی از فرهنگ اسلامی و دینی



وی با اشاره به اینکه سلامت معنوی بخش مهمی از فرهنگ اسلامی و دینی ما است، افزود: نظرات دانشمندان و پژوهشگران در حوزه‌های روانشناسی، روانپزشکی و یا پزشکی متعدد است و هر یک از آنها به مرور زمان و در مکان‌های مختلف قابل تغییرهستند اما مطالبی که ریشه و مبنای آنها دینی و اسلامی است از اهمیتی مهم برخوردارند و به این سادگی نمی‌توان در این حوزه نظر راند و با مرور زمان در آنها دست به تغییر برد.



واعظی با تاکید برای مستند شدن مفاهیم حوزه سلامت معنوی به منابعی چون قرآن و نهج‌البلاغه و ..، گفت: در نهج‌البلاغه مفاهیمی وجود دارد که استخراج و به کارگیری آنها می‌تواند کمک موثری در ارائه تعریف متقن سلامت معنوی شاخصه‌های آن داشته باشد.



نهج‌البلاغه، منبع غنی مفاهیم حوزه سلامت معنوی



وی با اشاره به اینکه نهج‌البلاغه مفاهیمی غنی در مورد سلامت معنوی انسان‌ها دارد، بیان کرد: استخراج این مفاهیم با همکاری حوزویان و جوامع دانشگاهی و علمی می‌‌تواند به ارائه تعریفی همه‌جانبه و کامل در این حوزه بیانجامد و باید از اظهار نظرهای غیر کارشناسانه که هیچ اتصالی به مبانی اسلامی ندارد خودداری شود.



واکنش به تعریف اخیر فرهنگستان علوم پزشکی در مورد سلامت معنوی



واعظی در واکنش به تعریفی که اخیرا فرهنگستان علوم پزشکی در مورد سلامت معنوی ارائه داده است، گفت: اتصال این معنی به توحید ذاتی، صفاتی و افعالی به عنوان مبانی سلامت معنوی، امری است که نیازمند تحقیقات مستند اسلامی و مبتنی بر آیات و روایات و کتب مرجع دارد.



خشت اول چون نهد معمار کج تا ثریا می‌رود دیوار کج



وی ادامه داد: اهمیت چنین تعریفی از سلامت معنوی که قرار است به عنوان نخستین گام پژوهش‌های بعدی مورد استفاده قرار گیرد و بر اساس آن شاخص‌های سلامت معنوی استخراج و ابزارهای اندازه‌گیری آن ارائه شود انکارناپذیر است و کوچک‌ترین انحراف و اشکال در تعریف سلامت معنوی در پیمودن گام‌های بعدی ما را دچار اشکال و دستخوش آفت خواهد کرد.

captcha