جای خالی یک نهاد کلان ملی برای پرداختن به سلامت معنوی
کد خبر: 1441795
تاریخ انتشار : ۳۱ مرداد ۱۳۹۳ - ۲۱:۱۹
خوئی تصریح کرد:

جای خالی یک نهاد کلان ملی برای پرداختن به سلامت معنوی

گروه سلامت: رئیس انجمن علمی داروسازان ایران جای یک نهاد ملی برای پرداختن به سلامت معنوی را خالی دانست و گفت: شاید به طور پراکنده در دستگاه‌های مختلف در خصوص این مهم صحبت شده باشد ولی هیچ کدام منجر به یک تغییر بنیادی در وضعیت سلامت معنوی جامعه نخواهد شد.

سیدحمید خوئی، محقق و پژوهشگر قرآن و نهج‌البلاغه در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) به راهکارهای اشاعه مناسب سلامت معنوی در میان جامعه اشاره کرد و گفت: اگر بخواهیم به طور جدی به مقوله سلامت معنوی بپردازیم و به تحقق آن در جامعه بیندیشیم و برنامه ریزی کنیم مسلما این امر دیگر منحصر به طبیبان نخواهد بود و اصناف متفاوتی از جامعه با بحث سلامت و مرض معنوی انسان سروکار پیدا خواهند کرد.
رئیس انجمن علمی داروسازان ایران گفت: به طور مثال روحانیون به همان اندازه و یا شاید بیشتر از آن مقداری که اطبا می‌توانند با سلامت معنوی مردم سروکار داشته باشند با این مقوله درگیر هستند. اصولا عرصه تاثیرگذاری روحانیت و روحانیون باید سوق دادن جامعه به سمت و سوی سلامت معنوی باشد.
زندگی مدرن وجه روحی انسان را در معرض آسیب پذیری قرار می‌دهد
این عضو گروه سلامت معنوی فرهنگستان علوم پزشکی تصریح کرد: از تبعات زندگی مدرن این است که با محور قرار دادن وجه مادی انسان و غافل شدن از وجه معنوی، طبیعتا وجه روحی انسان را در معرض آسیب پذیری قرار می‌دهد و انسان‌های هزاره سوم افرادی هستند که دغدغه سلامت مادی دارند ولی غالبا از سلامت معنوی یا به طور نسبی و یا به طور کامل محروم هستند.
رئیس انجمن علمی داروسازان ایران ادامه داد: بنابراین اگر بخواهیم سلامت معنوی را در جامعه تثبیت کنیم باید روابط اجتماعی، سبک زندگی، مناسبات فرهنگی و حتی تصورات و تعاریف ذهنی مردم از زندگی، تلخی و شیرینی، زیبایی و زشتی زندگی بازبینی شود.
وی خاطرنشان کرد: اگر رابطه انسان با خودش، خداوند، دنیا و با مردم صحیح، درست و به دور از افراط و تفریط برقرار شود حتما این انسان از سلامت معنوی برخوردار خواهد بود و متقابلا اگر انسان در روابطش با مردم یا با خداوند، دنیا، طبیعت و خودش مشکل داشته باشد خواه و ناخواه از سلامت معنوی برخودار نخواهد بود.
هیچ نهادی به تنهایی نمی‌تواند متولی سلامت معنوی جامعه باشد
این محقق و پژوهشگر قرآن و نهج‌البلاغه با تاکید بر اینکه هیچ نهادی به تنهایی نمی‌تواند متولی سلامت معنوی جامعه باشد، عنوان کرد: در فسلفه وجودی روحانیت و مبلغان دینی این موضوع نهفته است ولی به این معنا نیست که آن‌ها این تولیت را پذیرفته‌اند و در این چارچوب برنامه ریزی می‌کنند از سوی دیگر از پزشکان نیز طبیعتا انتظار می‌رود به این وجه وجودی انسان توجه کنند ولی اصولا در طب مدرن و درسنامه‌های پزشکی ممکن است از ابتدا تا انتها با موضوعی به نام سلامت معنوی برخورد نکنید.
جای یک نهاد کلان ملی برای پرداختن به سلامت معنوی در کشور خالی است
خوئی جای یک نهاد کلان ملی برای پرداختن به مقوله سلامت معنوی را خالی دانست و گفت: در فرهنگستان علوم پزشکی گروهی به نام سلامت معنوی شکل گرفته است ولی منتها سالیان متمادی است که در تعریف مفاهیم و تعیین اولویت‌های این بعد از سلامت در چالش و گفت‌وگو هستیم.
اقدامات پراکنده منجر به تغییر اساسی و بنیادی در وضعیت سلامت معنوی جامعه نخواهد شد
این عضو گروه سلامت معنوی فرهنگستان علوم پزشکی اظهار کرد: شاید به طور پراکنده در شورای عالی انقلاب فرهنگی، فرهنگستان‌ علوم پزشکی و حوزه‌های علمیه در این خصوص این مهم صحبت شده باشد ولی این‌ها هیچ کدام منجر به یک تغییر اساسی و بنیادی در وضعیت سلامت معنوی جامعه نخواهد شد.
رئیس انجمن علمی داروسازان ایران خاطرنشان کرد: باید یک نهاد و مرکزی شکل بگیرد که تنها فعالیتش مربوط به این حوزه باشد و از تمامی ابزارها و امکانات موجود اجتماعی در حوزه‌های علمیه، دانشگاه‌ها، فرهنگستان‌ها و سایر نهادهای اجتماعی تاثیرگذار همچون شهرداری بهره‌گیری کند تا بتوانیم چارچوبی را برای حفظ و ارتقای سلامت معنوی تهیه کنیم.
ارتقای سلامت معنوی باعث کاهش بسیاری از آسیب پذیری‌های پرهزینه اجتماعی می‌شود
خوئی در بخش پایانی سخنان خود، گفت: مطمئنا اگر سلامت معنوی جامعه ارتقا پیدا کند به خودی خود بسیاری از ناهنجاری‌ها و آسیب پذیری‌های پرهزینه اجتماعی کاهش پیدا خواهد کرد چرا که بسیاری از این معضلات ناشی از عدم برخورداری افراد از سلامت معنوی مطلوب است.

captcha