حوزه‌های دینی از گسترش سلامت معنوی در کشور به خوبی حمایت نکرده‌اند
کد خبر: 1417157
تاریخ انتشار : ۲۴ خرداد ۱۳۹۳ - ۰۹:۱۵
بوالهری:

حوزه‌های دینی از گسترش سلامت معنوی در کشور به خوبی حمایت نکرده‌اند

گروه سلامت: رئیس انستیتو روانپزشکی تهران با تاکید بر اینکه به دلیل عملکرد اشتباه گروه‌های مختلف، سلامت معنوی جایگاه اصلی خود را پیدا نکرده است، گفت: برای پیشبرد این بعد سلامت نه تنها از طرف حوزه‌های علمیه بودجه‌ای را دریافت نشده بلکه از گسترش آن نیز به خوبی حمایت صورت نگرفته است.

جعفر بوالهری، رئیس انستیتو روانپزشکی تهران در بخش نخست گفت‌وگوی خود با خبرگزاری بین‌المللی قران(ایکنا) از تدوین بسته‌های آموزشی در حوزه سلامت معنوی با همکاری حوزه علمیه و وزارت بهداشت سخن گفت و افزود: این بسته‌ها پس از تدوین در اختیار کادر پزشکی قرار خواهد گرفت تا بازخورد آن نیز به خوبی مشخص شود.
پزشکان تبحری برای گرفتن شرح حال معنوی ندارند
بوالهری با تاکید بر اینکه پزشکان ما تبحری برای گرفتن شرح حال سلامت معنوی از بیماران ندارند، اظهار کرد: ما اصلا در این زمینه آموزشی نداده‌ایم ولی یکی از بسته‌های ما نیز در خصوص همین موضوع است که به طور مثال آن را به تعدادی از پرستاران، پزشکان و روانشناسان آموزش می‌دهیم و سپس به سراغ بیماران، خانواده‌ها، روحانیون و پزشکان می‌رویم که ببینیم این مباحث کارآمدی موثر داشته و یا موجب نارضایتی بیماران و پزشکان شده است.
تدوین بسته‌های آموزشی در حوزه سلامت معنوی
رئیس دانشکده علوم رفتاری و سلامت روان در تکمیل این بخش از سخنان خود گفت: تمامی این مباحث نیاز به اجرای بسته‌های آموزشی مورد تایید وزارت بهداشت، دانشگاه‌های علوم پزشکی و حوزه‌های دینی و معنوی دارد تا تضاد و بیگانگی بین حوزه و دانشگاه، پزشک و بیمار و بیماران و خانواده‌ها به وجود نیاورد.
عملکرد غلط دولت‌ها، وزارت بهداشت و حوزه‌های علمیه؛ مانع گسترش سلامت معنوی شده است
وی در بخش دیگری از سخنان خود  در پاسخ به این سؤال که چرا تاکنون سلامت معنوی نتوانسته جایگاه اصلی خود را در میان مردم و جامعه پزشکی پیدا کند، گفت: این امر به دلیل عملکرد غلط دولت‌ها، وزارت بهداشت و حوزه‌های علمیه بوده است، چرا که معتقد بودند سلامت معنوی ارتباطی به دانشگاه‌ها ندارد و مربوط به حوزه‌های علمیه است که حوزه نیز از طریق نهاد نمایندگی ولی فقیه در دانشگاه‌ها با تدوین برخی از کتب تلاش کرد تا این امور را پیگیری کند.
رئیس انستیتو روانپزشکی تهران ادامه داد: در بیمارستان‌ها نیز به جای اینکه بسته‌های آموزشی تدوین شود، نمازخانه‌ها و روحانیون را توسعه دادند. بدون تردید این اقدام فعالیتی معنوی و دینی است اما تامین سلامت معنوی بیمار نخواهد بود، به هر حال بودجه در بخش‌های دیگر هزینه می‌شد و به دانشگاه‌ها نیز عنوان می‌شد صلاحیت این کار را ندارند.
بوالهری ادامه داد: حوزه‌های علمیه در این خصوص در دانشگاه‌ها سرمایه گذاری نکرده و بودجه‌های این حوزه را برای گسترش نمازخانه‌ها و یا چاپ کتاب‌های دینی هزینه‌ کردند، همانگونه که عنوان شد این امر یک اقدام معنوی است ولی بر روی سلامت معنوی تاثیری ندارد. دانشگاه‌ها نیز از سویی عنوان می‌کردند تا زمانی که بودجه و اعتبار به ما ندهند ما نیز تعهدی نداریم که این کار را انجام بدهیم.
حوزه‌های دینی از گسترش سلامت معنوی در کشور به خوبی حمایت نکرده‌اند
رئیس دانشکده علوم رفتاری و سلامت روان در تکمیل این بخش از سخنان خود، گفت: این موضوع در حالی‌ست که در کشورهای دیگر بودجه‌‌های عظیمی را برای پیشبرد پروژه‌های این بخش به دانشگاهیان اختصاص می‌دهند حتی از سوی کلیساها، اما در کشور ما از طرف حوزه‌های علمیه نه تنها بودجه‌ای را دریافت نکرده‌ایم بلکه از گسترش آن نیز به خوبی حمایت صورت نگرفته است و تنها با رویکرد مرسوم و سنتی تبلیغ دین این امر را به پیش برده‌اند ولی سلامت معنوی اصلا تبلیغ دین نیست.

امضای تفاهم‌نامه
رئیس انستیتو روانپزشکی تهران در پایان سخنان خود پیشنهاد کرد تا مراکز آکادمیک با حوزه‌های علمیه تفاهم نامه‌ای را امضا کنند که مشترکا با یکدیگر با رعایت حقوق متقابل در بعد سلامت معنوی بیماران و جامعه به فعالیت بپردازند.

captcha