تدوین بسته‌های آموزشی در حوزه سلامت معنوی/ پزشکان تبحری برای گرفتن شرح حال معنوی ندارند
کد خبر: 1415065
تاریخ انتشار : ۱۸ خرداد ۱۳۹۳ - ۰۹:۴۷
بوالهری عنوان کرد:

تدوین بسته‌های آموزشی در حوزه سلامت معنوی/ پزشکان تبحری برای گرفتن شرح حال معنوی ندارند

گروه سلامت: رئیس انستیتو روانپزشکی تهران از تدوین بسته‌های آموزشی در حوزه سلامت معنوی با همکاری حوزه علمیه و وزارت بهداشت خبر داد و گفت: این بسته‌ها پس از تدوین در اختیار کادر پزشکی قرار خواهد گرفت تا بازخورد آن نیز به خوبی مشخص شود.

جعفر بوالهری، رئیس انستیتو روانپزشکی تهران در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) با تاکید بر اینکه بیش از 50 سال است دنیای علم به این نتیجه رسیده که بدون حوزه معنویت نمی‌تواند برای حل مشکلات بیماران موثر باشد، عنوان کرد: بیماران و مراجعان ما به هر حال دارای ابعاد دینی، معنوی و عرفانی هستند، مگر می‌‌شود بیماری که افسردگی، عفونت و آپاندیس دارد بدون توجه به این مباحث امور درمانیش صورت بگیرد.
بوالهری ادامه داد: سابق بر این عنوان می‌شد که پزشک آنتی بیوتیک را به فرد ارائه کند و سپس او را به نزد روحانی بفرستد ولی در حال حاضر تحقیقات نشان داده شخص درمانگر باید این بعد دینی و معنوی را داشته و یا حداقل تکنیک آن را داشته باشد و به کار بگیرد.
رئیس دانشکده علوم رفتاری و سلامت روان خاطرنشان کرد: باید حتما در بسته‌های آموزشی این مباحث آماده و به تاییدیه مراجع دانشگاهی، حوزوی و دینی برسد.
وی اضافه کرد: به طور مثال بیماران سرطانی اگر به سمت دعا و رفتارهای گروهی، جمعی، دینی و ارتباطات با افراد معنوی سوق پیدا کنند طول عمرشان به فرض از پنج سال به 10 سال خواهد رسید پس ما علاقه مندیم که بعدهای آکادمی و دانشگاهی آن را و حوزه نیز ابعاد معنوی و دینی آن را مورد مطالعه مشترک قرار بدهیم سپس بسته‌ای را استخراج کنیم و آن را بر روی تعدادی از بیماران سرطانی، افسرده و معتاد پیاده کنیم و پس از آن به صورت مشترک اعلام کنیم که استفاده از چنین‌ مدل‌های باعث افزایش عمر، کاهش عفونت، پرخاشگری و... شده است. به هر حال یافته‌های عظیمی در حوزه دین و معنویت وجود دارد و می‌تواند کمک کننده باشد.
رئیس انستیتو روانپزشکی تهران در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید بر اینکه پزشکان ما تبحری برای گرفتن شرح حال سلامت معنوی از بیماران ندارند، افزود: ما اصلا در این زمینه آموزشی نداده‌ایم ولی یکی از بسته‌های ما نیز در خصوص همین موضوع است که به طور مثال آن را به تعدادی از پرستاران، پزشکان و روانشناسان آموزش می‌دهیم و سپس به سراغ بیماران، خانواده‌ها، روحانیون و پزشکان می‌رویم که ببینیم این مباحث کارآمدی موثر داشته و یا موجب نارضایتی بیماران و پزشکان شده است.
بوالهری در تکمیل این بخش از سخنان خود گفت: تمامی این مباحث نیاز به اجرای بسته‌های آموزشی مورد تایید وزارت بهداشت، دانشگاه‌های علوم پزشکی و حوزه‌های دینی و معنوی دارد تا تضاد و بیگانگی بین حوزه و دانشگاه، پزشک و بیمار و بیماران و خانواده‌ها به وجود نیاورد.
رئیس دانشکده علوم رفتاری و سلامت روان از تدوین بسته‌های آموزشی در حوزه سلامت معنوی با همکاری حوزه علمیه و وزارت بهداشت سخن به میان آورد و گفت: این بسته‌ها پس از تدوین در اختیار کادر پزشکی قرار خواهد گرفت تا بازخورد آن نیز به خوبی مشخص شود.
وی همچنین از امضای تفاهم نامه همکاری بین این مجموعه و پژوهشگاه حوزه و دانشگاه خبر داد و افزود: معرفی اولویت‌های پژوهشی در موضوعات مرتبط به فعالیت‌های دو مرکز و همکاری در انجام مشترک آن‌ها، برگزاری گردهمایی‌های داخلی و بین‌المللی، نشست‌ها و سمینارها، تألیف و ترجمه متون و منابع مورد نیاز، تأمین محتوای مجلات و نشریات علمی و استفاده از توان علمی اساتید و محققان دو مرکز در برگزاری دوره‌های آموزشی و کارگاه‌های علمی کوتاه مدت برخی از زمینه‌های همکاری این تفاهم نامه است.
وی خاطرنشان کرد: همچنین در این تفاهم نامه به طور ویژه بر موضوع همکاری دو مرکز در طراحی و بررسی اثربخشی انواع بسته‌های مداخلات معنوی فردی و گروهی مبتنی بر آموزه‌های اسلامی در بیماران مبتلا به سرطان تأکید شده است.

captcha