سلامت معنوی جایگاه خود را در مداخلات پزشکی پیدا نکرده است
کد خبر: 1433263
تاریخ انتشار : ۰۴ مرداد ۱۳۹۳ - ۰۹:۲۵
مرندی:

سلامت معنوی جایگاه خود را در مداخلات پزشکی پیدا نکرده است

گروه سلامت: رئیس فرهنگستان علوم پزشکی با بیان اینکه سلامت معنوی جایگاه خود را مداخلات آموزش پزشکی پیدا نکرده است، گفت: سلامت معنوی همچنان در کشور به شکل مناسب تعریف، تدوین و وارد مباحث آموزشی نشده است.

علیرضا مرندی، رئیس فرهنگستان علوم پزشکی در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) به راهکارهای ورود مفاهیم برگرفته از قرآن و عترت به حوزه سلامت اشاره کرد و گفت: وظیفه هر انسانی مسلمانی است که تمامی تلاش خود را برای ترویج اعتقادات دینی به کار بگیرد و اساتید پزشکی نیز در حد بضاعت و توان خود باید به ترویج این امر بپردازند.

ارگان‌های مختلف به صورت مشتاقانه مفاهیم قرآن و عترت را وارد حوزه سلامت کنند
وزیر اسبق بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تصریح کرد: اما هیچ ارگان خاصی متولی اصلی این کار نیست بلکه باید وزارت بهداشت، دانشگاه‌های علوم پزشکی، فرهنگستان علوم پزشکی و حوزه‌های علمیه به صورت داوطلبانه و مشتاقانه به این عرصه ورود پیدا کنند.
مرندی خاطرنشان کرد: اساتید ما باید به میزان کافی در این زمینه اطلاعات داشته و در پی اطلاعات جدید هم باشند و از اینکه بخواهند مسائل اعتقادی را در دروس خود بیان کنند نباید خجالت بکشند بنابراین تک تک ما در امور تدریسی، آموزشی و محافل علمی خود باید به چنین مسائلی بیشتر بپردازیم.
همچنان از نحوه انتقال سلامت معنوی به جامعه پزشکی اطلاع کافی در اختیار نداریم
وی با تاکید بر اینکه با وجود اقدامات صورت گرفته همچنان از نحوه انتقال سلامت معنوی به جامعه پزشکی اطلاع کافی در اختیار نداریم، گفت: سلامت به ویژه ابعاد معنوی آن ارتباط تنگانگی با قرآن و عترت دارد، سبک زندگی اسلامی و سلامت معنوی، جسمی، روانی و اجتماعی از جمله مباحثی است که اگر توانایی و آمادگی آن را داشته باشیم می‌توان از قرآن کریم، احادیث و روایات آن‌ها را به دست آوریم.
این عضو کمیسیون بهداشت، درمان و آموزش پزشکی یادآور شد: در اساسنامه جدید فرهنگستان علوم پزشکی که دو سال پیش تدوین شده است این فرصت را به ما داده که بر روی زمینه‌های مختلف سلامت به فعالیت بپردازیم، که در حال حاضر بر روی ابعاد سلامت معنوی، قرآن و عترت، سلامت اجتماعی و روانی و... تحقیق و بررسی صورت می‌گیرد.
وی خاطرنشان کرد: طی مطالعاتی که در این زمینه در کشورهای مسیحی همچون آمریکا و اروپا صورت گرفته، نقش موثر اعتقادات مذهبی در ارتقای سلامت مردم و حتی پیشگیری از مرگ و میر به اثبات رسیده است. تاکنون صدها مطالعه در کشور آمریکا در این زمینه انجام شده است، در این مقوله افرادی وجود داشته‌اند که با بیماری‌هایی همچون سرطان درگیر بوده‌اند ولی به دلیل اعتقادات مذهبی توانسته‌اند شفا پیدا کنند، در این مبحث آمارهای بسیاری فراوانی وجود دارد که در کاهش مشکلات جسمی افراد این مباحث بسیار موثر بوده است.
اعتقادات مذهبی نقش بسیار مهمی در کنترل بیماری‌های ناشی از نگرانی ایفا می‌کند
رئیس فرهنگستان علوم پزشکی با بیان اینکه در دوران دشوار بیماری‌ها کسانی که اعتقادات مذهبی دارند به شکل بسیار ویژه در کوتاه شدن دوره بیماری و مدت زمان بستری آنان در بیمارستان تاثیرگذار است، اظهار کرد: طی تحقیقات بسیاری که در این حوزه انجام شده به اثبات رسیده است که اعتقادات مذهبی و سلامت معنوی نقش بسیار مهمی در کاهش و کنترل از اضطراب و بیماری‌های ناشی از نگرانی ایفا می‌کند.
سلامت معنوی جایگاه خود را مداخلات آموزش پزشکی پیدا نکرده است
مرندی در پایان با بیان اینکه سلامت معنوی جایگاه خود را مداخلات آموزش پزشکی پیدا نکرده است، یادآور شد: سلامت معنوی همچنان در کشور به شکل مناسب تعریف، تدوین و وارد مباحث آموزشی نشده است. تمامی این موارد در حالی است که در غرب بیش از 20 سال است که مباحث سلامت معنوی تدریس می‌شود که امیدواریم کارهای عمیق‌تری در این زمینه صورت بگیرد.

captcha