استخراج راهکارهای ارتقای سلامت معنوی بیماران/ همکاری تنگاتنگ حوز‌ه‌های علمیه
کد خبر: 1445768
تاریخ انتشار : ۱۱ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۰:۳۳
کلانترمعتمد خواستار شد:

استخراج راهکارهای ارتقای سلامت معنوی بیماران/ همکاری تنگاتنگ حوز‌ه‌های علمیه

گروه سلامت: رئیس انجمن جراحان عروق ایران خواستار تدوین مبانی درسی سلامت معنوی برای پزشکان شد و گفت: ما باید حتی راهکارهای ارتقای سلامت معنوی بیماران را نیز استخراج کنیم که تحقق این امر همکاری تنگاتنگ حوزه‌های علمیه را می‌طلبد.

سیدمحمدرضا کلانتر معتمدی، رئیس انجمن جراحان عروق ایران در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) در پاسخ به این سوال که چرا با وجود اقدامات صورت گرفته همچنان سلامت معنوی به عنوان بعدی از ابعاد سلامت مورد توجه پزشکان و مردم قرار نمی‌گیرد، یادآور شد: پس از تشکیل شورای انقلاب فرهنگی، دانشگاه‌ها به علت ایراداتی که داشتند به دستور امام(ره) تعطیل و ستادی تشکیل شد تا نحوه ارائه آموزش را در دانشگاه‌ها برنامه ریزی و در این بین برنامه سلامت جامعه و رسیدگی به بیماران، درمان آن‌ها و... بر عهده ما گذاشته شد.
سلامت معنوی در زمان تدوین برنامه سلامت کشور مورد توجه قرار نگرفته بود
دبیر فرهنگستان علوم پزشکی افزود: بدین منظور دکتر حسن حبیبی ماموریتی را به بنده، علیرضا مرندی و فریدون عزیزی واگذار کردند تا برنامه سلامت را برای جمهوری اسلامی ایران طراحی کنیم ولی در آن مطقع اصلا به ذهن ما خطور نمی‌کرد که بعد سلامت معنوی نیز یکی از وظایف وزارت بهداشت باشد و ما برای آن هم باید برنامه ریزی کنیم و معتقد بودیم که روحانیت باید به این بخش وارد شود.
پدر جراحی عروق ایران خاطرنشان کرد: خدمات بهداشتی و درمانی که امروزه در کشور ما ارائه می‌شود و حتی از اروپا نیز فراتر رفته است به دلیل برنامه‌ ریزی‌های صورت گرفته در قالب طرح یاد شده بود ولی ما در این حوزه تنها به بعد جسمانی و روانی توجه بیشتری کردیم.
این عضو گروه سلامت معنوی فرهنگستان علوم پزشکی خاطرنشان کرد: در آن مقطع نه تنها در مورد سلامت معنوی بلکه در مورد سلامت اجتماعی هم برنامه ریزی آن‌چنانی صورت نگرفته بود که امروزه به این نتیجه رسیده‌ایم که از این موضوعات عقب افتاده و در این زمینه باید فعالیت بیشتری انجام بدهیم.
کلانترمعتمد یادآور شد: در آن مقطع حتی سازمان بهداشت جهانی نیز به این نتیجه نرسیده بود تا اینکه بعد از گذشت 10 سال از این موضوع که برنامه وزارت بهداشت طراحی شده بود سازمان بهداشت جهانی معنویت را به عنوان بعد چهارم سلامت مطرح کرد.
لزوم تدوین مبانی درسی سلامت معنوی
وی تاکید کرد: بنابراین در این زمینه ضمن برنامه ریزی موفق و مشخص کردن راه‌های رسیدن به سلامت معنوی باید حتی مبانی درسی برای پزشکان و اساتید نیز داشته باشیم تا راهکارهای ارتقای این بعد از سلامت در میان پزشکان، پیراپزشکان، پرستاران و تمامی ارائه دهندگان خدماتی درمانی مشخص شود.
استخراج راهکارهای ارتقای سلامت معنوی بیماران/ همکاری تنگاتنگ حوز‌ه‌های علمیه
رئیس انجمن جراحان عروق ایران در تکمیل این بخش از سخنان خود، گفت: ما باید حتی راهکارهای ارتقای سلامت معنوی بیماران مراجعه کننده به مراکز بهداشتی و درمانی و حتی جامعه را نیز استخراج کنیم که تحقق این امر همکاری تنگاتنگ حوزه‌های علمیه را می‌طلبد.
لزوم پیاده سازی برنامه ارتقای سلامت معنوی جامعه
کلانترمعتمد با تاکید بر اینکه فرهنگستان علوم پزشکی نیز تمامی دغدغه خود را برای پرداختن به این بعد فراموش شده از سلامت اختصاص داده است، ادامه داد: البته این موضوع کاری نیست که فرهنگستان بدون استفاده از روحانیون و کسانی که اشراف به مسائل دینی و قرآنی دارند بتواند به پیش ببرد بنابراین امیدواریم با همکاری بخش‌های مختلف بتوانیم برنامه ارتقای سلامت معنوی را در جامعه پیشنهاد داده و به مرحله اجرا دربیاوریم.

captcha