همايش «جهان‌شمولی اسلام» در بلژيك برگزار می‌شود
کد خبر: 2249845
تاریخ انتشار : ۱۲ دی ۱۳۹۰ - ۱۳:۴۹

همايش «جهان‌شمولی اسلام» در بلژيك برگزار می‌شود

گروه بين‌الملل: همايش «جهان‌شمولی اسلام»، 24 دی‌ماه، در مسجد «الخليل» شهر بروكسل، پايتخت بلژيك، برگزار می‌شود.

به گزارش خبرگزاری قرآنی ايران(ايكنا) به نقل از پايگاه اطلاع‌رسانی «alkhalil»، اين همايش به همت «اتحاديه همياری اسلامی» برگزار می‌شود و شركت‌كنندگان درباره ابعاد جهانی اسلام و تعاليم قرآنی به بحث و گفت‌وگو می‌پردازند.
«لاربی كشات»، رئيس مركز فرهنگی «استالينگراد» و امام جماعت مسجد «الدعوة» پاريس، در اين نشست، به سخنرانی می‌پردازد و به سؤالات حاضرين نيز پاسخ می‌دهد.
اتحاديه همياری اسلامی بروكسل با انتشار فراخوانی عمومی از همه شهروندان درخواست كرده است تا در اين نشست كه رأس ساعت 17 به وقت محلی و به زبان فرانسه برگزار خواهد شد، شركت كنند.
گفتنی است؛ از ديدگاه مكاتب مادی، بشر يك موجود مادی است كه از خاك برخاسته و با مردن نابود می‌شود و هيچ‌كس او را نيافريده بلكه تطورات طبيعت است كه او را به صورت بشر زنده می‌نماياند. از آنجا كه اين مكتب، فاقد اصول و ظرفيت‌های لازم برای پاسخ‌گويی به نيازهای همه ملت‌هاست، نمی‌تواند مكتبی جهان‌شمول باشد. اما اسلام می‌گويد «گرچه انسان‌ها از خاك برخاسته‌اند و خلق و خوی طبيعی آنان گوناگون است؛ ولی ساختار فطری روحشان يكسان است. همه انسان‌ها دارای فطرت واحدند و آن فطرت يگانه و يكتا، يك چيز طلب می‌كند.»
همه انسان‌ها بعد از مرگ، مقصدی دارند و به يك عالم خاص رهسپار می‌شوند. در برابر يك قانون مشترك، مسئول هستند و هر كدام در برابر محكمه حق پاسخگوی اعمال خود هستند. همچنين مبدأ فاعلی همه انسان‌ها يكی است؛ يعنی آفريدگار و پروردگار بشر، خدای واحد است. پس مكتب اسلام در ارتباط با سه عنصر اصلی، اصول مشتركی را ارائه داده است: 1ـ ساختار فطری همه انسان‌ها يكی است. 2ـ هدف و پايان سير وجودی همه انسان‌ها يكی است. 3ـ مبدأ فاعلی، مبدأ غايی و مبدأ مادی همه يكی است؛ بنابراين آن قانونی كه بتواند همه را اداره كند، بايد يكی باشد. اسلام در هر سه مسئله يادشده پاسخ دارد؛ يعنی مدعی است كه دينی جهان‌شمول، كلی و همگانی است و دارای حقوق بشر و روابط بين‌الملل است.
captcha