بیانیه اوقاف فلسطین در سالروز کشتار حرم ابراهیمی
کد خبر: 3793313
تاریخ انتشار : ۰۶ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۷:۴۴

بیانیه اوقاف فلسطین در سالروز کشتار حرم ابراهیمی

گروه بین‌الملل - وزارت اوقاف فلسطین همزمان با سالروز کشتار حرم ابراهیمی در بیانیه‌ای اعلام کرد: این حرم، مسجدی کاملا اسلامی و مالکیت آن متعلق به مسلمانان است و براساس هیچ تصمیمی تغییر نخواهد کرد.

به گزارش ایکنا به نقل از خبرگزاری مطبوعات فلسطین(صفا)؛ وزارت اوقاف و امور دینی فلسطین در این بیانیه اعلام کرد: این وزارتخانه متولی و مسئول دینی، اداری و قانونی حرم ابراهیمی است و این مسئله مورد تأیید سازمان یونسکو نیز قرار گرفته و این مسجد در لیست میراث جهانی یونسکور نیز قرار گرفته است.

وزارت اوقاف فلسطین در این بیانیه هرگونه اقدام برای یهودی‌سازی این مسجد و محوطه اطراف آن و بخش قدیمی این شهر را محکوم کرد.

این سازمان همچنین از مردم فلسطین و به‌ویژه اهالی شهر الخلیل خواست تا ضمن حضور دائمی در این مسجد، به عمران و آبادانی آن با نماز و عبادت بپردازند و از آنان دعوت کرد تا به فعال‌سازی برنامه‌های دینی، فرهنگی و اجتماعی آن به منظور حضور هرچه بیشتر نمازگزاران مسلمان در طی شبانه‌روز در این مسجد  بپردازند و از این طریق با هرگونه تعرض به ساحت آن مقابله کنند.

یادآوری می‌شود، در ۲۵ فوریه سال ۱۹۹۴ میلادی، کشتار وحشیانه حرم ابراهیمی به وقوع پیوست که طی آن ۲۹ نمازگزار به خاک و خون کشیده شده و ۱۵۰ نفر دیگر زخمی شدند.

این جنایت به فرماندهی باروخ گولدشتاین، پزشک جنایکار یهودی با همدستی شماری از شهرک‌نشینان و نظامیان ارتش رژیم صهیونیستی به وقوع پیوست.

این پزشک جنایتکار و همراهانش نمازگزاران فلسطینی را هنگام اقامه نماز صبح روز جمعه در ماه رمضان در حرم حضرت ابراهیم (ع)  به رگبار بسته و ۲۹ نفر از آن‌ها را شهید و ۱۵۰ نفر دیگر را زخمی کردند. نظامیان اسرائیلی هم درهای حرم را به روی نمازگزاران فلسطینی بستند تا کسی نتواند از این جنایت جان سالم به درببرد.

پس از این جنایت و هنگام تشییع پیکر شهدا، نظامیان اسرائیلی باز هم فلسطینیان را به گلوله بستند که شماری دیگر به شهادت رسیدند و مجموع شهدا به ۵۰ نفر رسید. این پزشک جنایتکار یهودی در نهایت به دست نمازگزاران فلسطینی به هلاکت رسید.

مسجد یا حرم شریف ابراهیمی در مرکز شهر الخلیل در جنوب کرانه باختری رود اردن قرار دارد. این مسجد دومین بنای مهم اسلامی پس از مسجدالاقصی در سرزمین فلسطین است.
 
این مسجد در طول قرن‌ها و تا به امروز، مکانی زیارتی برای مسلمانان از نقاط مختلف جهان بوده و هست و بر اساس اظهارات مورخان، قدمت آن به دوران حضرت ابراهیم خلیل الله(ع) باز می‌گردد و گفته شده که این حضرت چهار هزار سال قبل در این مسجد به خاک سپرده شده است و مسجد نیز به نام ایشان نامگذاری شد.
 
داخل این مسجد گنبدهایی وجود دارد که برخی منابع تاریخی آن‌ها را مربوط به برخی از پیامبران و نزدیکان آنها یعنی حضرت ابراهیم(ع) و همسرش ساره، اسحاق(ع)، اسماعیل(ع)، یعقوب(ع) و یوسف(ع) و همسران آنها می‌دانند.

انتهای پیام

captcha