دیدگاه متسابقان جشنواره المصطفی(ص) از تاکید بر وحدت تا تاثیر نامه رهبری
کد خبر: 2803956
تاریخ انتشار : ۱۴ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۵:۳۱

دیدگاه متسابقان جشنواره المصطفی(ص) از تاکید بر وحدت تا تاثیر نامه رهبری

گروه حوزه‌های علمیه: چندتن از شرکت‌کنندگان در جشنواره بین‌المللی قرآن و حدیث جامعه المصطفی(ص) در گفت‌وگو با ایکنا بر لزوم وحدت میان مسلمانان با محوریت قرآن و حمایت فرهنگی از نامه تاثیرگذار رهبر معظم انقلاب اسلامی تاکید کردند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا) طیب سوسال‌محمد، حافظ شرکت‌کننده از کشور چاد در مرحله نهایی بیستمین جشنوراه بین‌المللی قرآن و حدیث المصطفی(ص) قرآن را محور وحدت مسلمانان برشمرد و با اشاره به فعالیت خود در این زمینه گفت: یک سال و شش ماه است که به طور کاملا تخصصی به حفظ قرآن مشغول شدم و به لطف خدا موفق به حفظ کل قرآن شدم.

این طلبه اهل کشور چاد بیان کرد: از کودکی به خواندن قرآن مشغول بودم ولی در سن جوانی بود که به حفظ قران مشغول شدم و به کرم الهی این کتاب را از حفظ کردم.

عاملی که سبب استبصار من شد

وی گفت: من از خانواده اهل تسنن هستم، ولی به مذهب تشیع گرویدم چون از سیاست‏‌های جمهوری اسلامی در مجامع جهانی دریافتم که این سیاست‏‌ها بیشتر به اسلام حقیقی شبیه است و به همین خاطر با مطالعه فراوان کتب اصیل دینی به تشیع گرویدم.

وی در ادامه با اشاره به نقش حفظ قرآن در ادامه راه طلاب گفت: اگر یک طلبه قرآن را از حفظ باشد هم در ارتباط درسی و تبلیغی خود موثر است و هم می‎تواند چراغ راه دیگران در این زمینه باشد.

رسالت طلاب در فهم و آموزش قرآن

همچنین حسن اکبر، طلبه اندوزیایی شرکت‌کننده در این جشنواره اظهار کرد: حفظ قرآن و رعایت تجوید و احکام و آداب قرآنی بسیار مهم است. مسلمانان باید همگی قرآن را فرابگیرند تا خود و جامعه را از حوادث سوء سیاسی و اجتماعی دور بدارند؛ طلاب باید ابتدا قرآن را بفهمند و به دیگران نیز تفهیم کنند.

این طلبه اندونزیایی بیان کرد: باید از سرگذشت گذشتگان درس بگیریم که چه طور ادیان دیگر در حفظ میراث دینی خود کاهل بودند و دین آنها به انحراف کشیده شد زیرا آنها کتابشان را حفظ نکردند که این همه اشکالات در دین آنها بوجود آمد.

وی در پایان گفت: مسلمانان باید با حفظ قرآن و شریعت نبوی و اهل بیتی(ع) راه آنها را که مکمل یکدیگر است ادامه دهند تا گزندی به اسلام وارد نشود.

تحصیل در دکتری تفسیر تطبیقی

حجت‎الاسلام والمسملین سیدمجتبی رضوی از کشور هندوستان هم در گفت‌وگو با ایکنا تصریح کرد: از 9 سالگی حفظ قرآن کل قرآن را شروع کردم و در کشورهای مختلف نیز به اجرای برنامه‎‏های قرآنی مشغول شدم. از سال 84 وارد جامعه‎المصطفی شدم و کارشناسی ارشد علوم قرآنی را کسب کردم و هم اکنون در مقطع دکتری رشته تفسیر تطبیقی به تحصیل مشغول هستم.

این طلبه هندوستانی بیان کرد: از مقامات قرآنی که در سال‌های اخیر کسب کرده‎ام می‎توانم به کسب رتبه اول جشنواره قرآنی المصطفی(ص) در رشته حفظ کتبی قرآن در سال 90 اشاره کنم.

وی گفت: قرآن برای همه مسلمانان است و شیعه و سنی ندارد؛ قرآن محور وحدت است و اختلافی در این زمینه نیست و طلاب چون مبلغ دین هستند و باید به مبانی دینی مجهز شوند یا آن را از حفظ کنند تا هم در تحصیل به آنها کمک کند و هم تبلیغ.

وی گفت: شاید در حوزه نسبت به این امر کمی کم توجهی صورت گرفته باشد ولی این امر در حال رفع است و توجه به قرآن بسیار بیشتر شده است.

مسابقات؛ گامی برای به صحنه‌اوردن فعالان قرآنی

این طلبه هندوستانی بیان کرد: یکی از مشکلات آن است که طلاب قرآن را حفظ می‏‌کنند ولی توانایی ارایه آن را ندارند که این مسابقات گامی است که آنها رابه صحنه بیاورد.

وی در خصوص نامه رهبری معظم انقلاب به جوانان غربی اظهارکرد: این پیغام و نوع و شکل ارسال آن که به شبکه‎های اجتماعی بی سابقه بوده است زیرا مخاطب آنها جمیع مردم و توده‎های مردم بوده است که امر مسبوق به سابقه نبوده است.

هدف من ترویج قرآن در کشورم است

کریم ادیف شرکت‌کننده رشته ترتیل قرآن از کشور آذربایجان هم گفت: تا قبل از تحصیل در المصطفی(ص) بیشتر سعی می‌کردم که بیشتر خودم به خواندن قرآن رو بیاورم ولی امروز با آموزش‏‎هایی که دیده‎ایم سعی دارم تا دانش قرآنی خود را برای بسط و گسترش فرهنگ قرآنی در کشورم به کار ببرم.

وی در خصوص نامه رهبر انقلاب به جوانان کشورهای غربی تصریح کرد: رهبر انقلاب در قلب و جان من است زیرا من مقلد ایشان هستم و در امور عبادی و سیاسی کاملا پیرو ایشان هستم.

این طلبه آذربایجانی بیان کرد: رهبر انقلاب در فضل و کمالات نظیر ندارد و امروز الگویی برای همه مسلمانان جهان هستند و با این نامه نیز سعی کردند که اسلام اصیل را به جهانیان معرفی کنند.

تاثیر نامه رهبر معظم انقلاب در آینده روشن خواهد شد

وی گفت: این نامه مخاطبی جهانی و فراتر از دولتها داشت و قطعا در آینده تاثیرات این نامه در بین جوانان جویای حقیقت بیشتر آشکار می‎شود.

نامه رهبری موضعی حکیمانه علیه اسلام داعشی

زین‌الدین سعیداف شرکت‌کننده از کشور تاجیکستان در رشته حفظ هم گفت: من از 11سالگی شروع به حفظ کردم و انگیره من برای شرکت دراین مسابقات تلاش در جهت آشنایی با دوستان قرآنی و نشان دادن ظرفیت‏‌های قرآنی در المصطفی(ص) است.

وی افزود: از کودکی با کمک پدر و مادرم قرآئت و روخوانی قرآن را آغاز کردم ولی کم کم سعی کردم در کنار قرائت به فهم قرآن بپردازم.

این حافظ قرآن کریم بیان کرد: حفظ قرآن در درس و بحث و تحقیق کاربرد بسیاری دارد و کمک بسیاری به فهم آیات می‏‌کند.

وی گفت: از اینکه تحصیل در ایران را انتخاب کردم آشنایی با معارف قرآن کریم و اهل بیت(ع) بود و از مواضع رهبر انقلاب نیز بسیار لذت می‎برم.

وی در ادامه با اشاره به نامه رهبری به جوانان اروپایی اظهارکرد: نامه ایشان در حقیقت بیانگر اهمیت ارایه چهره صحیح از اسلام اصیل بود. اسلام حقیقی و اصیل در حقیقت همان اسلامی است که آن را اسلام ناب محمدی می‌خواانند و باید در جهان تبلیغ شود نه آن چیزی که داعش با بدترین شکل به دنیا ارایه می‎دهد.

captcha